خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

آغاز جنگ سهمیه‌ها در بازار نفت

محمدعلی خطیبی گفت: در صورت بازگشت ایران به جایگاه قبلی تولید و صادرات نفت باید منتظر رقابت منفی در جذب مشتری و در نتیجه کاهش قیمت ها باشیم.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه بعد از لغو تحریم ها و بازگشت ایران به جایگاه قبلی تولید و صادرت نفت کدام کشورها بیشترین آسیب را می بینند، گفت: البته باید درنظر داشت که به محض اینکه تحریم ها برداشته شود ما بسرعت به سهم قبلی باز نمی گردیم، صادرات ما بتدریج افزایش پیدا می کند و ممکن است 6 ماه به طول بینجامد اما کشورهایی که سهم ما را در صادرات و فروش گرفته بوده اند بیشترین خسارات را متحمل خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از بازار ما را در اروپا  توسط کشورهای مختلف مثل روسیه و سهم بازار آسیای نیز از سوی کشورهای همسایه گرفته شده بنابراین با توجه به اینکه قراردادها سالیانه منعقد می شود باید تا پایان سال میلادی جاری 500 هزار بشکه ای که افزایش پیدا می کند فقط تک محموله ای صادر کنیم و قرارداد مدت دار با مشتریان نمی بندیم مگر اینکه از دسامبر شروع به انعقاد قراردادهای سالیانه کنیم.

خطیبی تصریح کرد: قراردادهای نفتی سالیانه است و مشتریان قرارداهای خود را تا پایان سال جاری میلادی بسته اند بنابراین ما نیز باید تا آخر سال صبر کنیم و بعد باید قراردادهایمان را با مشتریان سنتی برای سال  2016 منعقد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بازگشت نفت ایران ناگهانی نخواهد بود و با فروش قرارداهای تک محموله شروع می شود، اظهار داشت: قراردادهای ما کم کم و در فاز دوم به یکساله منجر می شود.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: البته نباید فراموش کرد که بازگشت ما به بازار قبلی به آسانی صورت نمی گیرد زیرا مشتریانی که در غیاب ما با عرضه کنندگان جدید یا روسیه قرارداد بسته اند مختارند و اجباری نیست که از ما نفت بخرند و این قضیه باعث می شود که برای جذب مشتری رقابت بوجود بیاید چون همه تلاش می کنند که شرایط جذابتری در بازار ایجاد کنند که خود این مسئله می تواند رقابت منفی در بازار بوجود آورد.

وی یادآور شد: امیدواریم رقابت و بعبارت دیگر جنگ سهمیه ها که در بازار برای جذب مشتری ایجاد می شود به قیمت ها لطمه نزند.

خطیبی اظهار داشت: جنگ سهمیه ها در غیاب ایران شروع شده و فعلا ادامه دارد زیرا همه سعی می کنند که سهم بیشتری از بازار بگیرند؛ بطوری که علیرغم اینکه توافق شد که اوپک سقف 30 میلیون بشکه داشته باشد در ماه ژوئن بیش از 32میلیون بشکه عرضه شده لذا الان جنگ سهم بازارها شروع شده که سازوکاری برای جلوگیری از این روند  اندیشیده نشده است.

وی تاکید کرد: افزایش لجام گسیخته تولید و صادرات را که ممکن است به کاهش قیمت ها منجر شود نباید به نام ایران نوشت چراکه قبل از ورود ایران به بازار اوپک بیش از 2.5 میلیون بشکه اضافه تولید دارد که باید تکلیف آن روشن شود.

 نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: مسئله مهم این است که باید برای سقف تولید و عدم افزایش سازوکارهایی اندیشیده شود و همه کشورها نیز باید آن را رعایت کنند  و تمایزی نیز بین اوپک و غیر اوپک نیست.

وی با اشاره به اینکه هیچ تصمیمی برای توقف تولید و رعایت سقف تولید و یا صادرات اوپک گرفته نشده ، گفت: این سوال مطرح است که آیا این کشورها ماموریت دارند که نگذارند قیمت بالا برود؟

خطیبی تصریح کرد: کشورهایی که اضافه تولید دارند و سهم بازار ما را گرفته اند با یک دید خوشبینانه باید عقب نشینی کنند و در غیر این صورت جنگ برای گرفتن بازار تشدید شده یعنی رقابت منفی بوجود می آید و هر کس که شرایط جذابتری را ارائه کند می تواند مشتری بیشتری جذب کند که در این صورت جنگ قیمت نیز پیش می آید.

کد خبر : ۲۸۸۹۴۷