خبرگزاری کار ایران

اگر امریکایی ها در پروژه‌های نفتی ایران حاضر شوند، بهتر است/مشکلات لجستیکی دلیل تغییر زمان کنفرانس لندن

ایران امیدوار است با لغو تحریمهای بین المللی ١٠٠ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز خود سرمایه گذاری وجزئیات مدل تازه قراردادهای نفتی را برای جذب سرمایه های خارجی نهایی کند.

ایران امیدوار است با لغو تحریمهای بین المللی ١٠٠ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز خود سرمایه گذاری وجزئیات مدل تازه قراردادهای نفتی را برای جذب سرمایه های خارجی نهایی کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران و مشاور وزارت نفت ایران انتظار دارد که دولت دکتر حسن روحانی در ماههای آینده مدل تازه قراردادهای نفتی  این کشور را تصویب کند و جزئیات این قراردادها نیز تا پایان امسال مشخص شود.

قراردادهای بیع متقابل (Buyback) کنونی که به شرکتهای نفتی بین المللی اجازه رزرو کردن ذخایر و سهیم شدن با شرکتهای نفتی ایرانی را نمی دهد، ثابت شده است که باب میل سرمایه گذاران و شرکتهای نفتی نیست و برای آنها جذابیتی ندارد.

ایران، دارنده چهارمین ذخایر نفت خام دنیا و نخستین دارنده ذخایر گازی جهان، در نظر دارد ظرفیت تولید نفت خام خود را تا پایان دهه به پنج میلیون بشکه در روز برساند، از این رو حدود ٢ سال در حال کار کردن روی مدل تازه قراردادهای نفتی خود است.

تکمیل روند بازنگری قراردادهای نفتی می تواند تحول شگرفی در نوع قراردادهای نفتی ایران با شرکتهای نفت و گاز دنیا ایجاد کند.

حسینی گفت: طبیعت قراردادهای نفتی تا حدودی مبهم باقی می ماند؛ این قراردادها نوعی قرارداد خدماتی به شمار می آیند که هزینه های قابل انعطاف خواهد داشت، ریسک پروژه ها و نوسانهای بازار در آن لحاظ شده است.

وی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد: بر اساس برخی موقعیتها، ذخایر می تواند رزرو شود، اما شرکتهای نفتی بین المللی نمی تواند صاحب میدانهای نفتی باشند.

حسینی اعلام کرد: احتمال می رود جزئیات و مدل نهایی قراردادهای نفتی جدید ایران و تعدادی از پروژه های نفت و گاز بالادستی در فراساحل و خشکی در یک کنفرانس سرمایه گذاری در لندن رونمایی شود.

در صورت توافق هسته ای میان تهران و کشورهای گروه ١+٥، شرکتهای نفتی آمریکا که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران از صنعت نفت ایران به دور بوده اند، قادر خواهند بود به پروژه های نفتی این کشور بازگردند.

رئیس کمیته بازنگری تدوین قراردادهای نفتی به فایننشال تایمز گفت: ارزش این قراردادهای نفت و گاز ممکن است به ١٠٠ میلیارد دلار برسد.

حسینی تصریح کرد: کنفرانس لندن پیش تر برای ماه سپتامبر برنامه ریزی شده بود؛ تغییر جدید در زمان برگزاری این کنفرانس به دلیلی مشکلات لجستیکی رخ داده است؛ زمان میان امضای توافقنامه هسته ای و برداشته شدن تحریمها یکی از این مسائل است.

وی گفت: برگزاری کنفرانسی که شرکتهای نفتی نتواند به دلیل تدوام مسائل مربوط به تحریم، سطح بالا در آن شرکت کنند، چه لطفی خواهد داشت؟

حسینی افزود: ما منتظر آمریکایی ها نمی مانیم، اما اگر بتوانند در پروژه های نفتی ایران حاضر شوند، بهتر خواهد بود و ما امیدواریم که آنها بتوانند، شکل گیری رقابت میان آمریکایی ها و اروپایی ها برای حضور در ایران به نفع ما خواهد بود.

در میان شایعات مربوط به سفر مسئولان شرکتهای نفتی غربی، مدیران شرکت انگلیسی-هلندی شل و انی ایتالیا چندی پیش برای مذاکره با مقامهای نفتی ایران به تهران سفر کردند.

شرکتهای برزگ نفتی دنیا از جمله توتال فرانسه، شل، انی و استات اویل نروژ که پیش تر در پروژه های نفتی ایران حضور داشته اند و سرمایه گذاری کرده اند، از توسعه بیشتر میدانهای نفتی این کشور به دلیل شرایط قراردادهای بیع متقابل و ناتوانی ایران در پرداخت هزینه های ناگهانی، خودداری کردند.

یک شرکت مشاوره نفتی غربی در ایران اعلام کرد: حتی با وجود این که شرکتهای نفتی از بازنگری در قراردادهای نفتی ایران استقبال کرده اند، اما همچنان محتاط هستند؛ اگر شخصی فکر می کند که مذاکرات نفتی با ایرانی ها از گفتگوهای هسته ای آسانتر خواهد بود به طور کامل در اشتباه است.

صادرات نفت خام ایران از رقم ٢ میلیون بشکه در سال ٢٠١٢، هم اکنون به نصف رسیده است و دسترسی ایران به بیشتر درآمدهای نفتی خود محدود شده است که پیش بینی می شود این رقم در بانکهای آسیایی ١٠٠ میلیارد دلار باشد.

ایران اصرار دارد سهم از دست رفته خود را در بازارهای جهانی که از سوی کشورهایی مانند عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در بازار گرفته شده است، پس از لغو تحریمها، بازپس گیرد، حتی اگر این وضع به مازاد عرضه در بازر منجر شود.

حسینی گفت: ایران بیکار نخواهد نشست، هم اکنون شاهد صحنه رقابت هستیم، ایران از این سیاست پیروی خواهد کرد که یا باید سهم خود را در بازار پس گیرید یا جایی برای دیگران وجود نخواهد داشت.

کد خبر : ۲۸۷۸۱۳