خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در گفتگو با ایلنا :

سهم صنعت ، معدن و تجارت در GDP سی و هشت درصد است

اثر صنعت در اقتصاد به حدی است که می‌توان صنعت را مادر اقتصاد و عامل مهم رونق آن به شمار آورد.

علی یزدانی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سهم صنعت در GDP ( تولید ناخالص داخلی ) چقدر است ؟ اظهار داشت: به صورت کلی هم اکنون سهم صنعت ، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی حدود 38 درصد است .

وی تصریح کرد: ضرورت دارد برای افزایش این سهم میزان بهره وری را افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا، نقش صنعت در توسعه اقتصادی تا حدی است که توسعه صنعتی یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی به شمار می‌آید.

 اهمیت بخش صنعت و معدن بیش از میزان سهم آن در تولید ملی، ناشی از ارتباط بالایی است که این بخش با سایر بخشهای اقتصادی دارد و این مسئله اهمیت آنرا افزایش می‌دهد.

 ارتباطات پسین و پیشین بخشهای مختلف صنعتی و معدنی با یکدیگر و نیز با سایر بخشهای اقتصادی از جمله کشاورزی، نفت و انرژی و ساختمان سبب شده است تا قلمرو فعالیت بخش صنعت و اثرگذاری آن فراتر از بخش صنعت و معدن باشد.

 به عنوان مثال، صنعت پتروشیمی حلقه واسط بین صنعت نفت و بخش صنعت و معدن کشور است که با طیف وسیعی از صنایع از صنایع تولید ماشین­‌آلات، و تجهیزات و نیز صنایع ساختمانی در بالادست گرفته تا صنایع خودروسازی، شیمیایی، لاستیک و پلاستیک و نیز کشاورزی در پایین­ دست ارتباط دارد.

نرخ رشد بخش صنعت در سال های اخیر به دلیل وجود رکود تورمی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده است. در خرداد ماه سال 85  سید هاشمی، رئیس کمیسیون صنایع، سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخل کشور را 18 درصد عنوان کرد.

اما با تداوم روند نرخ رشد بخش صنعت که از سال 89 آغاز شد، در سال 1390 و با جدی شدن تحریم‌های اقتصادی، نرخ رشد بخش صنعت در سال 91 و 92 منفی و به ترتیب به منفی 8.5 و منفی 4 درصد رسید.

طبق ارزیابی و تحلیل عملکرد بخش صنعت در سال 92 از سوی مرکز پژوهش های مجلس، سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور  حدود 16 درصد بود که در مقایسه با سال های 89 تا 91 اندکی کاهش یافت و سهم بخش خدمات نیز از حدود 50 درصد به بیش از 60 درصد در سال 92 رسید .

همچنین محمد رضا نعمت زاده در 29 ابان ماه 1393 سهم صنعت در تولید ناخالص ملی را 20 درصد عنوان کرد و گفت: ما در تلاش هستیم که سهم صنعت را در تولید ناخالص ملی تا چشم‌انداز 1404 به 25 درصد افزایش دهیم.

در این راستا هم اینک سهم بخش صنایع معدنی 5درصد و سهم بخش معدن یک درصد است این در حالی است که با توجه به ظرفیت های کشور ،  سهم بخش صنعت می تواند بیش از رقم فعلی باشد.

شایان ذکر است؛ سهم صنعت از کل تولید ناخالص داخلی در مجموعه کشورهای در حال توسعه حدود 24 درصد است و  این رقم با سهم کنونی صنعت از تولید ناخالص داخلی در کشور ما فاصله دارد که بیانگر فاصله صنعت کشور با مجموعه کشورهای در حال توسعه است.

گزارش: ندا جعفری

 

کد خبر : ۲۸۷۵۶۱