خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان توسعه تجارت ایران :

واردات محصولات پیله وری به 100 میلیون دلار هم نمی رسد

منظور شما را از کالای غیرضروری متوجه نمی‌شوم! اما کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند حتماً ضرورت و بازار برای آن وجود دارد که تولید این محصول ادامه دارد.

 واردات میوه در این حجم از طریق پیله وری نیست .

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی الله افخمی‌راد در حاشیه مراسم روز صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در صورتی که در دراز مدت از حجم واردات کالاهای مواد مصرفی در تولید کاهش یابد باید نگران تولیدات کالا و صادرات آن بود.

وی در خصوص واردات کالاهای غیرضرور گفت: منظور شما را از کالای غیرضروری متوجه نمی‌شوم! اما کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند حتماً ضرورت و بازار برای آن وجود دارد که تولید این محصول ادامه دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: برخی از کالاها به منظور ضرورت تولید و حجم در محدودیت صادرات و گشایش ال سی مشکلاتی وجود دارد که منجر شده که برخی از کالاها مانند فولاد در انبارها دپو شود.

وی در خصوص واردات کیف و کفش و لباس به کشور، گفت: برخی از افراد درباره واردات کالاهای غیر ضروری به کشور با من صحبت می‌کنند و در این زمینه ناراحت هستند. اما من منظور آنها را از واردات کالاهای غیرضروری نمی‌دانم.

افخمی راد افزود: نظام واردات کشور براساس قانون شکل گرفته و اگر کالایی در بازار مشاهده می‌شود این محصول از واردات رسمی براساس قانون انجام شده است مگر اینکه آن کالا ورود غیرقانونی و قاچاق به کشور داشته باشد که مسئولیت آن برعهده ما نیست.

وی افزود: برای واردات کالاهای غیرضرور باید تعرفه‌ بالاتری برقرار شود که آن محصول یا کالا کمتر به کشور وارد شود اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که تعرفه بالای واردات کالا به عدم واردات آن نمی‌انجامد.

وی با بیان اینکه برخی از کالاها قاچاق پذیرند افزود: در صورتی که تعرفه واردات این کالاها افزایش یابد در میزان واردات غیرقانونی آن افزوده می‌شود.

افخمی راد در خصوص وضعیت صادرات کالا در سه ماهه ابتدایی سال جاری با صادرات غیرنفتی، گفت:  ما در سه ماهه ابتدای سال جاری همانند سال گذشته صادرات داشتیم اما این میزان برای ما راضی کننده نیست براساس برنامه ریزی‌های انجام شده باید 20 درصد در میزان صادرات افزوده می‌شد.

وی گفت: امیدوارم که با تغییر شرایط صادرات و کاهش هزینه‌های مبادله ناشی از تحریم‌های بانکی بتوانیم سهم صادرات را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه آیا مجوز واردات پیله وری به کشور توسط بخش صنعت انجام می‌شود یا کشاورزی، اظهار داشت: میزان واردات محصولات پیله وری به حدی پایین است که درسال به 100 میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

افخمی راد در پاسخ به این سوال که انواع میوه های خارجی در سطح شهر از کجا آمده‌ است، گفت: واردات میوه در این حجم از طریق پیله وری نیست.

 

 

کد خبر : ۲۸۷۳۵۲