خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران:

برنامه‌ای برای نوبت‌بندی آب در تابستان نداریم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در حال حاضر احتمال جیره‌بندی آب در شهر تهران وجود ندارد، اما این مسئله نیازمند کمک و حمایت مردم است؛ چرا که با توجه به شرایط بارندگی و قرار گرفتن در فصل تابستان، مدیریت وضعیت آبی بدون حمایت مردم و سایر دستگاه‌های دولتی میسر نیست.

به گزارش ایلنا، "محمد پرورش" با بیان این‌که خروج از بحران آبی نیازمند مشارکت همگانی در حوزه عرضه و تقاضا است، گفت: در این دو حوزه نسبت درستی نداریم، چرا که در حال حاضر تمام ظرفیت‌ها در حوزه عرضه تکمیل شده است، اما در حوزه تقاضا قابلیت‌های زیادی در راستای صرفه‌جویی مصرف آب وجود دارد.

پرورش ادامه داد: آب موجود در سدهای تهران به نسبت مصرف، در نقطه سر به سر است و اکنون که در آستانه ورود به فصل تابستان هستیم، میانگین مصرف روزانه آب تهران نزدیک به سه میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب است.

مدیرعامل آبفای استان تهران اظهار داشت: به طور کلی منابع تامین‌کننده آب تهران شامل منابع سطحی و زیرزمینی است که سهم آب سطحی تهران از سدهای امیرکبیر (کرج)، طالقان، لار، لتیان، ماملو و سهم زیرزمینی نیز از طریق ۴۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود.

وضعیت سدها

پرورش با تاکید بر این‌که در طول فصل تابستان به ازای هر نیم‌ درجه سانتی‌گراد افزایش دما، نزدیک به ۵۰ هزار مترمکعب آب به میزان مصرف آب تهران افزوده می‌شود افزود: وضعیت همه سدهای تهران در حالت در نقطه سر به سر است؛ به این معنی که به میزان تولید و ذخیره آب پشت سدها ما با حجم مصرف فزاینده روبرو هستیم. در کنار این موضوع، به صورت میانگین ذخایر سدها در مقایسه بلندمدت نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: میزان آب ذخیره شده در پشت سدها تا پایان بهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱.۳ میلیارد مترمکعب کمتر شده و در آستانه تابستان، تنها ۵۴ درصد حجم سدهای کشور از آب پُر شده است. میزان بارش‌ها و حجم ذخایر سدهای تامین‌کننده آب در تهران و افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی به عنوان تنها منبع تامین آب دیگر شهرهای استان؛ از جدی‌ترین چالش‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

اجرای طرح جامع آب‌رسانی

مدیر عامل آبفای استان تهران ادامه داد: با تشکیل کمیته‌های ویژه تامین، توزیع و مصرف در آبفای استان تهران و برنامه‌ریزی در نظر گرفتن تمهیدات ویژه به یاری خدا و کمک مردم در زمینه رعایت الگوی مصرف بهینه آب، از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد.

به گفته پرورش، طرح بزرگ و تعیین‌کننده‌ای با عنوان طرح جامع آب‌رسانی به تهران که به نام نامی قمر بنی هاشم (ع) مزین شده در حال انجام است که در صورت تکمیل نهایی می‌توانیم از هر نقطه تهران به دیگر نقاط این کلانشهر آب برسانیم. در حال حاضر بخشی از این طرح انجام شده و امیدواریم با تامین اعتبارهای آن در آینده نزدیک به بهره‌برداری کامل برسد.

کاهش مصرف کمک به گذر از تنش

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که در حال حاضر ٨٠ درصد از همشهریان در محدوده مناسب الگوی مصرف یعنی ٢٠ متر مکعب و کمتر مصرف می‌کنند، گفت: مابقی که تعداد ٥٠٠ هزار مشترک را شامل می‌شوند بالای ٢٠ متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

پرورش ادامه داد: امیدواریم با کاهش مصرف آب از سوی مشترکان و صرفه‌جویی ١٠ درصدی مشترکانی که زیر ٢٠ متر مکعب مصرف می‌کنند و کاهش مصرف ٢٥ درصدی مشترکان بالای ٢٠ متر مکعب و اماکن تجاری و اداری بیش از ١٥٠ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی کرده که این میزان در گذر از تنش احتمالی کمک چشمگیری می‌کند.

وی با اشاره به آخرین وضیت آب‌رسانی استان تهران، گفت: در حال حاضر حوزه آب نیاز به کمک و مراقبت ویژه‌ای دارد اما این مسئله کار یک حوزه و یک سازمان نیست و باید در قالب یک کار حاکمیتی به آن توجه شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر جمعیت ثابت تهران ٨,٥ میلیون نفر است، گفت: نزدیک به ٢٥ درصد آب آشامیدنی استحصالی در کشور در تهران مصرف می‌شود که این رقم را زمانی که در کنار جمعیت میلیونی تهران قرار می‌دهیم نشان می‌دهد که باید اقدامات چشمگیری برای رفع این نیاز صورت بگیرد.

سدهای شرق تهران در وضعیتی پایدار

پرورش درباره وضعیت ذخیره آب سدهای شرق تهران و نگرانی های سال های گذشته درباره قطع آب ساکنان شرقی پایتخت بیان داشت: آب سدهای شرق تهران در حال حاضر اندکی پایدار شده ولی ظرفیت آن مشخص است.

وی افزود: ما به دنبال برنامه‌ریزی برای عبور از تابستان و پاییز امسال بدون مشکل آب هستیم تا به بارش‌های پاییزه برای تامین آب زمستان برسیم. باید توجه داشت که آب سدهای تهران تنها برای مصرف آشامیدنی است و فعلا مشکلی در شرق تهران نداریم.

آزمایش‌های بسیار برای تعیین سلامت آب تهران

پرورش درباره اظهارات برخی مقامات درباره آلودگی آب آشامیدنی پایتخت و هشدارهایی که در این باره داده می‌شود، گفت: اطلاعات مربوط به آب آشامیدنی چیزی نیست که مخفی باشد.

پرورش خاطرنشان کرد: هر کسی می تواند درباره سلامت آب آشامیدنی تهران اظهارنظر کند اما این وزارت بهداشت است که به عنوان مرجع اصلی تعیین سلامت و کیفیت آب آشامیدنی شناخته می شود و در این زمینه آزمایش‌های فراوانی صورت می گیرد.

کاهش بارندگی

مدیرعامل آبفای استان تهران تاکید کرد: با انتقال آب سد ماملو به جنوب تهران، چاه‌های این منطقه از پایتخت بسته شده است. برای تهران دیگر امکان ساخت سد و جمع آوری آب وجود ندارد و ما برای آب‌رسانی به برخی مناطق مانند پرند تاکون ۵۰ حلقه چاه حفر کرده ایم و ۱۰ حلقه نیز امسال ایجاد می شود.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری در مهرماه ۹۳ تاکنون، ۲۶۷ میلی‌متر بارندگی در تهران اتفاق افتاده که نسبت به ۳۲۸ میلی‌متر درازمدت ۴۷ ساله، کسری دارد. در حال حاضر، آب مفید موجود در پشت سدهای تهران ۶۶۰ میلیون مترمکعب است.

پرورش با اشاره به سد ماملو، گفت: در حال حاضر کل ظرفیت این سد وارد مدار شده و توانستیم ٢,٥ متر مکعب در ثانیه آب را به جنوب تهران منتقل کنیم. وی با بیان این‌که این مسئله از نظر کمی و کیفی امتیازات بالقوه‌ای را داشته است، گفت: اقدامات دیگری را نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.

شش تصفیه‌خانه فعال در استان تهران

وی منابع تامین‌کننده آب تهران را منابع سطحی و زیرزمینی عنوان و اظهار کرد: سهم آب سطحی تهران از سدهای امیرکبیر، طالقان، لار، لتیان، ماملو و سهم زیرزمینی از طریق ٤٠٠ حلقه چاه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که تهران دارای شش تصفیه‌خانه است و کیفیت آب آن از استاندارد ملی تبعیت می‌کند، گفت: برای پایش سلامت و بهداشت آب تهران علاوه بر آزمایشگاه مرجع سلامت که گواهی‌نامه بین‌المللی دارد ٤٦ آزمایشگاه دیگر در سطح ١٢ شرکت زیرمجموعه آبفای استان تهران کار نظارت بر سلامت آب را بر عهده دارند.

پرورش با اشاره به فصل تابستان و اوج مصرف آب در این فصل، گفت: میانگین مصرف روزانه آب تهران نزدیک به سه میلیون و ١٠٠ هزار متر مکعب است.

به گفته وی، منابع آبی تهران و وضعیت سدها کاملا موازی یکدیگر حرکت می‌کنند. به طور کلی به صورت میانگین ذخایر سدها در مقایسه بلندمدت نزدیک به ٤٠ درصد کاهش داشته است.

پروژه‌های مهم شهری تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به پروژه‌های مهم شهر تهران در سال ٩٤، افزود: بهره‌برداری از تلمبه‌خانه هفت مجیدیه با ظرفیت یک متر مکعب بر ثانیه تا پایان مردادماه، اتمام مدول اول تصفیه‌خانه هفتم آب تهران و شروع مدول دوم تصیفه‌خانه هفتم آب تهران، شروع ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک غرب، شوش و فیروزبهرام، احداث ٥٥٠ کیلومتر شبکه فاضلاب همراه با نصب ٧٠ هزار رشته انشعاب فاضلاب بخشی از برنامه‌های شهر تهران است.

پرورش ادامه داد: علاوه بر این بهره‌برداری از مخزن ٣٥ هزار متر مکعبی تصفیه‌خانه پنجم تا پایان خرداد و اجرای ادامه خط انتقال ١٢٠٠ میلی‌متر ماملو از بزرگراه بعثت تا مخزن ١٦ سلیمانیه به طول ٧٢٠٠ تا پایان سال جاری، اجرای خط انتقال ١٢٠٠ میلی‌متر تصفیه‌خانه شماره ٢ کن به مخزن ١٢٩٤ خط آزادگان به طول سه هزار و ٢٠٠ متر تا پایان سال و اجرای خط انتقال ١٢٠٠ میلی‌متر مخزن ١١٨٣ غرب به یافت‌آباد به طول هفت هزار و ١٠٠ تا پایان سال جاری مهم‌ترین پروژه شهر تهران در سال جاری است.

کاهش ٥٠ درصدی بودجه

وی با اشاره به وضعیت بودجه حوزه آب، گفت: سال گذشته ٢٢٠ میلیارد اعتبار دولتی داشتیم که از این میزان تنها ١٠٠ میلیارد تخصیص پیدا کرد. علیرغم کاهش ٥٠ درصدی بودجه توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم. پرورش با اشاره به اجرای سه خط انتقال آب از تصفیه‌خانه کن به مخزن آزادگان از ماملو به بزرگراه بعثت و از غرب به یافت‌آباد، گفت: اگر این سه پروژه به اتمام برسد در حوزه کمی و کیفی می‌توانیم به یک پایداری ثابت دست یابیم.

وی با اشاره به اقتصاد آب، گفت: در این زمینه باید قیمت آب را منطقی کرد و با ایجاد قانون‌هایی در صرفه‌جویی مصرف آب موفق شد.

واقعی کردن قیمت آب در اختیار یک سازمان نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که چهار میلیون و ٢٠٠ هزار متر مکعب در استان تهران آب مصرف می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی در زمینه واقعی کردن قیمت آب تنها در اختیار یک سازمان نیست و تمام بخش‌های مدیریتی باید در این حوزه نقش داشته باشند.

وی گفت: با شروع تابستان و افزایش مصرف آب در پایتخت، مصرف دو روز گذشته شهر تهران به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارمترمکعب رسید که این میزان مصرف در کل استان به میزان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارمترمکعب بوده است.

پرورش با اشاره به این‌که اگر در تابستان مراقبت نشود، مصرف روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارمترمکعب بالا خواهد رفت اظهارداشت: در سال جاری، ۱۱۸ حلقه چاه جدید برای آب‌رسانی به تهران حفر می شود و تا ۴ سال آینده نیز شبکه فاضلاب تهران تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل آبفای استان تهران تصریح کرد: سال گذشته برنامه قطع و جریمه مشترکان پُرمصرف آب را داشتیم که این موضوع در حال حاضر نیز در شورای اقتصاد بی جواب مانده است و وعده داده اند که مصوبه آن ارائه شود. در حال حاضر، قطع آب مشترکان پُرمصرف در اختیار ما نیست.

کد خبر : ۲۸۶۵۹۴