خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خبر داد:

برنامه واردات 250 تن بذر کلزا در سال جاری

کارخانه‌های کرمانشاه، خراسان، بندر امام، فارس و پردیس کود اوره مورد نیاز کشور را تولید و تأمین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، گفت: به 85 هزار تن بذر در سال جاری نیاز داریم که حدود 30 هزار تن آن خریداری شده است؛ یعنی یک چهارم بذر مورد نیاز بخش کشاورزی توسط شرکت خدمات حمایتی از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ولی  در نشست خبری اظهار داشت: تصمیم گیری برای افزایش قیمت کود برعهده دولت است؛ اما وزارت جهادکشاورزی برنامه ای برای افزایش نرخ ها ندارد؛ همچنین اولویت شرکت تأمین و تدارک و توزیع نهاده‌ها با استفاده از شبکه توزیع سراسری توسط بیش از 4 هزار کارگزار است.

وی افزود: کارخانه‌های کرمانشاه، خراسان، بندر امام، فارس و پردیس کود اوره مورد نیاز کشور را تولید و تأمین می‌کنند که از 2.2 کود اوره مورد نیاز یک میلیون تن از کارخانه پردیس تأمین می‌شود؛ همچنین حمایت از تولیدکنندگان کودها به‌ویژه فسفاته و پتاسه در برنامه شرکت است و برای نظارت بر کیفیت کودهای تولیدی بازدید دوره‌ای توسط یک کارگروه فنی از طرف شرکت و وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه آب و خاک انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به واردات 100 تن بذر کلزا اظهار داشت:‌ اگرچه این مقدار بذر دیرتر از زمان کشت به کشاورزان رسید، اما عملکرد خوبی داشت.

وی با اشاره به اینکه برنامه واردات 250 تن بذر کلزا را در سال جاری داریم، تصریح کرد: در برنامه واردات بذر سویا را داریم، ضمن اینکه همراه واردات، دانش مورد نیاز تولید این بذر را نیز وارد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص کارخانه جات تولید کود گفت : بیش از 28 کارخانه تولید کود شیمیایی در کشور در سال جاری با هدف راهنمایی بیشتر و آشنایی با مشکلات تولیدکنندگان مورد بازدید قرار گرفته است.

ولی افزود‌ در سال 93، سه گروه کودی مشتمل بر 5 نوع کود شیمیایی تأمین و تدارک دیده شد، درحالی که در سال 94، تولید 7 گروه کودی مشتمل بر 26 نوع کود را در دستورکار داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: تکیه ما بر تولیدات داخلی و کاهش معنادار واردات کود از جمله تدارک کودهای شیمیایی، کود آلی، زیستی، میکروبی و غیره است.

ولی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مسئولیت کیفیت کالاهایی که به کشاورزان عرض می‌شود را دارد، اظهار داشت: بنابراین شرکت ما کودهایی را خریداری می‌کند که دارای تأییدیه از مؤسسه خاک و آب و دارای برچسب باشد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: کود سولفات پتاسیم یک کود نایاب است که در سال‌های گذشته به‌دلیل آنکه تولید آن تأثیرات زیست‌محیطی داشته است، تولید این محصول در دنیا کاهش یافته است.

وی افزود: در داخل کشور با اتخاذ تدابیری 200 هزار تن از سولفات پتاسیم را برای کشت پاییز تولید و تأمین کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: کود ازته در داخل کشور امسال تولید و تأمین شده و کود فسفاته مورد نیاز کشت بهاره نیز در داخل کشور تأمین شده است.

در ادامه این نشست  یزدان سیف عضو هیأت‌مدیره شرکت نیز بیان داشت: تولید کود سولفات پتاسیم اثرات زیست محیطی دارد و پسماند حاصل از تولید آن باید کنترل شود، به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان این محصول را در شرایط خاص تولید می‌کنند.

گفتنی ست که تولیدکنندگان کودهای داخلی تا تاریخ 21 مرداد ماه 94 مهلت دارند، با مراجعه به مؤسسه خاک و آب تأییدیه این مؤسسه و گواهی تطابق محتوا با برچسب روی محصول را دریافت کنند.

 

کد خبر : ۲۸۵۵۳۱