خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران خبر داد:

امضای توافقنامه اولیه با چهار شرکت ایرانی برای صادرات برق

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از مذاکره و امضای توافقنامه اولیه با چهار شرکت ایرانی برای تبدیل گاز به برق و صادرات آن خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا کاملی با یادآوری این که نخستین قرارداد صادرات برق دیماه پارسال با یک شرکت بخش خصوصی ایرانی امضا شد به تداوم مذاکره با شرکتهای ایرانی و خارجی برای صادرات برق اشاره کرد و افزود: بعد از امضای نخستین قرارداد در سال گذشته، هم اکنون توافقنامه اولیه با چهار شرکت ایرانی برای تبدیل گاز به برق امضا شده است.

وی همچنین به امضای چند توافقنامه اولیه با شرکتهای ترکیه ای در سال گذشته اشاره کرد و  با بیان این که شرکتهای ایرانی هم اکنون در حال جانمایی برای احداث نیروگاه هستند، تصریح کرد: در حال حاضر دو موضوع مهم برای این شرکتها وجود دارد، نخست؛ محل احداث نیروگاه و دوم بازار فروش برق تولید شده؛ این شرکتها شش ماه برای مطالعات فرصت دارند که در حال انجام آن هستند.

به گفته کاملی، این شرکتها، بازار افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و امارات را تحت مطالعه دارند.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران دلایل اصلی انجام صادرات برق از سوی وزارت نفت  را، تنوع بخشی به صادرات گاز عنوان و تصریح کرد: یکی از راههای تنوع بخشی به صادرات گاز، تبدیل آن به برق است که وزارت نفت در این زمینه وارد شده است.

وی درباره سهم سرمایه گذار از قیمت فروش صادراتی برق گفت: سهم سرمایه گذار متناسب با قیمت فروش برق در هر بازار هدف، عبارت از هزینه تبدیل انرژی و هزینه های انتقال و بازاریابی به علاوه سود متعارف است و مابه التفاوت این مبلغ با قیمت فروش صادراتی برق در هر مورد، سهم طرف دیگر مشارکت یعنی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران خواهد بود.

کاملی با اشاره به این که بخش خصوص نقطه یابی ساخت نیروگاه را انجام می دهد و شرکت ملی گاز، گازرسانی به آنجا را تامین می کند، افزود: راندمان  نیروگاههایی که از سوی  بخش خصوصی ساخته می شود باید بالا باشد. به عنوان نمونه، هم اکنون راندمان نیروگاههای خارج از کشور بیش از ٥٠ درصد است. این در حالی است که در ایران، این رقم حدود ٣٧ درصد است. پس راندمان نیروگاههای تازه باید همانند خارج از کشور باشد تا بتوانند با دیگرعرضه کنندگان برق در آن کشورها رقابت کنند.

کد خبر : ۲۸۵۱۶۱