خبرگزاری کار ایران

رییس مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار ایلنا :

کاهش واردات در 2 ماهه گذشته، نتیجه رکود بازار بوده است

ارزش کل واردات کشور در دو ماهه ابتدای سال 94، نزدیک به 5,757 میلیون یورو (معادل 6,344 میلیون دلار) بوده است که با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی ایران (بدون احتساب صادرات نفت خام و سایر موارد مندرج در توضیح کالاهای غیرنفتی) طی دو ماهه نخست سال 1394 با کسری 808 میلیون یورو (معادل کسری 951 میلیون دلار) مواجه بوده است.

محمد حسین برخوردار  در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت واردات کالا به کشور، اظهار داشت: زمانی که کشور با تحریم‌های ارزی مواجه می‌شود دولت تصمیم به گروه‌بندی کالایی می‌گیرد تا ارز مورد نیاز کالاها به درستی تخصیص داده شود، همانگونه که طی سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم برخی از کالاها به عنوان کالاهای لوکس و در گروه کالایی 10 قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: کلیه امور تعرفه ای در دست سازمان توسعه تجارت ایران است و در صورتی که کالایی ممنوعیت واردات داشته باشد با رنگ قرمز مشخص می شود، البته برخی از کالاها نیز در کل ممنوعیت واردات دارند که در قانون اساسی نیز نام آنها ذکر شده است.

برخوردار ادامه داد: با وجود 6 هزار ردیف تعرفه‌ای در گمرک و انواع و اقسام مشکلات در زمینه عملیات بانکی و ارسال پول و ثبت سفارش‌ها باز هم شاهد فعالیت بازرگانان هستیم اما طی 2 ماه اخیر میزان واردات و به تبع آن صادرات نسبت به دو ماهه ابتدای سال 93 کاهش داشته است و این موضوع اصلاً به صلاح کشور نیست.

وی گفت: بیشترین میزان واردات یعنی حدود 80 تا 85 درصد از کالاهای وارداتی را مواد اولیه کارخانجات تشکیل می‌دهند و تنها 15 درصد واردات شامل کالاهای مصرفی می شود.

 رییس مجمع واردات خاطر نشان کرد: رکود بازار باعث شده تا کالاها به فروش نروند و در مقابل واردات مواد اولیه نیز کاسته شود.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای در تیرماه، گفت: در صورتی که قراردادی هم بین طرفین امضا شود دوره آمایش وآزمایش آن تا 3 ماه طول خواهد کشید و بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد رخداد اقتصادی آنچنانی باشیم البته با شیطنت‌هایی که از سوی کشورهای 1+5 که پایبند قوانین بین المللی نیستند صورت گرفته طرف مذاکره‌کننده ایرانی تحت فشار قرار دارد و به نظر می‌رسد باید با احتیاط بیشتری پیش رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ارزش کل واردات کشور در دو ماهه ابتدای سال 94، نزدیک به 5,757 میلیون یورو (معادل 6,344 میلیون دلار) بوده است که با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی ایران (بدون احتساب صادرات نفت خام و سایر موارد مندرج در توضیح کالاهای غیرنفتی) طی دو ماهه نخست سال 1394 با کسری 808 میلیون یورو (معادل کسری 951 میلیون دلار) مواجه بوده است.

 

کد خبر : ۲۸۴۳۸۳