خبرگزاری کار ایران

غرضی در گفت‌وگو با ایلنا:

بنزین شهرهای بزرگ استاندارد است/قاچاق سوخت ادامه دارد

وزیر اسبق نفت با اکید بر لزوم نزدیک شدن نرخ بنزین به فوب خلیج فارس گفت: تا زمانی که قیمت بنزین جهانی نشود قاچاق ادامه دادرد

"محمد غرضی" وزیر اسبق نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه بنزین مصرفی کشور تا چه حد از استانداردهای یورو برخوردار است؟ گفت: تخصص و اراده برای تولید بنزین یورو4 در کشور وجود دارد. زمانی که بنده وزیر بودم کل مصرف کشور 10 میلیون لیتر بود اما با افزایش میزان مصرف و رسیدن به مرز 90 میلیون لیتر در روز اختیار را از دست همه گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بنزین مصرفی در شهرهای بزرگ صددرصد از استانداردهای جهانی برخوردار است، تصریح کرد: آنچه مشهود است بنزینی که در شهرهای بزرگ توزیع می شود استانداردهای اروپایی را دارد و امیدواریم که هرچه سریعتر این استاندارد به تمامی شهرها تعمیم یابد.

غرضی ادامه داد: مسلم است که کشور ما برای تولید بنزین استاندارد به لحاظ امکانات مشکلاتی دارد اما آنچه تحت عنوان یورو 4 توزیع می شود چه وارداتی و چه تولیدی؛ استاندارد بوده و شاخصه های یورو را داراست.

وی اظهار داشت: تصفیه نفت و فرآورده های آن اعم از بنزین ، نفت سفید، گازوئیل و روغن موتور هزینه بر است و با توجه به اینکه دولت همچنان بنزین را با سوبسید توزیع می کند نیاز به سرمایه گذاری عظیمی برای استاندارد کردن این حجم از بنزین مصرفی دارد.

"وزیر اسبق نفت" در ادامه با تاکید بر لزوم نزدیک شدن "قیمت بنزین" به فوب خلیج فارس، جهت جلوگیری از قاچاق خاطرنشان کرد: با حذف سهمیه بندی بنزین نباید به قطع قاچاق امیدوار باشیم چرا که همچنان با قیمت جهانی بنزین فاصله زیادی داریم زیرا در تمامی کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پاکستان و افغانستان و حتی برخی اعراب قیمت بنزین بسار بالاتر از نرخ کنونی در ایران است لذا تا زمانی که این فاصله قیمتی پر نشود همچنان قاچاق سوخت با توجه به سود کلان آن ادامه دارد و تا یکی دو سال آینده نیز قابل حل نیست.

کد خبر : ۲۸۳۵۰۹