خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سابق سایپا:

نقدینگی کلانی به دلیل برخی مباحث سیاسی از سایپا خارج شد

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۶۴۷

متاسفانه در زمانی که تولید روزانه سایپا حتی به یک هزار دستگاه در روز نیز می رسید، نقدینگی کلانی از شرکت به دلیل برخی مباحث سیاسی و سوءمدیریت ها خارج شد.

به گزارش ایلنا، سعید مدنی در مراسم تودیع خود که با حضور رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و جمعی از مدیران و کارکنان سایپا برگزار شد، افزود: در آن زمان برخی تصمیم گرفته بودند تا اعضای منتخبی که عموما هیات مدیره دولتی بودند را در سایپا بگنجانند، البته برخی از این مدیران رد پایی در سازمان گسترش داشتند.

وی اضافه کرد: این افراد منتخب کارگران و بدنه تخصصی سایپا نبودند، بلکه منتخب سازمان گسترش بودند که با برخی تفکرات سیاسی توانسته بودند به بدنه سایپا هم نفوذ کنند، ضمن آنکه برخی افراد نیز علیرغم مشکلاتی که برای سایپا ایجاد کردند، هنوز هم دوست دارند به بدنه سایپا برگردند در حالی که آنها عامل بدبختی سایپا بوده اند.

مدنی ادامه داد: اگر قرار است کسی را متهم کرده و در راس بگذاریم باید نسبت به این موضوع بررسی کامل داشته و اجازه ندهیم سیاست وارد گروه خودرو سازی سایپا و تصمیمات مدیریتی این خودروساز شود.

مدنی اظهار داشت: از مرداد سال 91 وضعیت بسیار ناگواری در سایپا و خطوط تولید این گروه خودروساز مشاهده شد و بسیاری از قطعه سازان به دلیل سوء مدیریت همکاری خود را با صنعت خودرو قطع کرده بودند و همین اشتباهات مدیریتی پس از گذشت مدت ها خود را در سایپا نشان داد.

مدیرعامل سابق سایپا همچنین به روند استعفای خود از سمتش اشاره کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در مقابل استعفا و اصرار بنده برای رفتن عنوان می کرد که اگر فرد قوی تری را پیدا کردید، معرفی کنید تا با استعفایت موافقت کنم که هم اکنون این فرد پیدا شده است.

مدنی افزود: پس از شش ماه تقدیم استعفای خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت، در تاریخ سوم آذرماه سال گذشته، بالاخره با این تقاضا موافقت شد، این در حالی است که طی ماه گذشته نیز دو بار به دفتر وزیر رفتم و تقاضای موافقت با این استعفا را داشتم که آخرین بار هم چهارشنبه هفته گذشته بود که بالاخره توانستم وزیر را قانع کنم بار سنگین مدیریت را به دوش فرد دیگری بسپارد.

وی با انتقاد از برخورد دولت با خودروسازان خارجی که ایران را طی سال های گذشته تحریم کرده بودند، تصریح کرد: علیرغم تمام تحریم ها و بلاهایی که غربی ها در صنعت خودرو بر سر ایران آورده اند، اما ما برای آنها فرش قرمز پهن می کنیم و حاضر نیستیم که حتی یک اخم به آنها بکنیم در حالی که آنها در تحریم ها به تعهدات خود عمل نکردند.

مدنی تصریح کرد: دو سال است که از کمپانی کیا به دلیل تخلفاتش شکایت کرده ایم و این در شرایطی است که هم اکنون برخی به همکاری سایپا با چینی ها اعتراض دارند در حالی که اگر غربی ها ببینند هیچ رقیبی در ایران ندارند، یکه تاز بلامنازع بازار خواهند شد.

مدیرعامل سابق سایپا اظهار داشت: طی دو سال گذشته خودروهای 211، 232 و سراتو وارد خیابان های ایران شدند که البته خودروی 212 نیز در دست تولید است و اواخر سال 95 یا اوایل سال 96 به تولید می رسد، ضمن آنکه مذاکره با رنو نیز شروع شده و امیدواریم در آینده شاهد تولید خودروی ساندرو باشیم و شاید یک مدل خودروی لوکس را با رنو در ردیف مگان تولید کنیم.

مدنی به ایجاد بدهی 2500 میلیارد تومانی برای سایپا در دولت های نهم و دهم اشاره کرد و گفت: تنها 1800 میلیارد تومان از این بدهی ها مربوط به سهام می شد، ضمن آنکه یک شرکتی که 280 میلیارد تومان ارزش داشت را با منابع مالی سایپا به قیمت 450 میلیارد تومان خریداری کرده بودند که این موضوع فشارهای مالی بسیاری را بر این گروه خودروساز تحمیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات نقدینگی، مسائل زیادی را پیش روی سایپا قرار داده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمانی که تولید روزانه سایپا حتی به یک هزار دستگاه در روز نیز می رسید، نقدینگی کلانی از شرکت به دلیل برخی مباحث سیاسی و سوءمدیریت ها خارج شد.

مدیرعامل سابق سایپا ادامه داد: به نظر می رسد نباید اجازه داد که چنین اقداماتی تکرار شود، چرا که قطعه سازان به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و 150 قطعه ساز همکاری خود را با سایپا قطع کردند و از گردونه تامین قطعات سایپا خارج شدند، از سوی دیگر، پروژه های مرکز تحقیقات سایپا نیز تعطیل شد.

مدنی اضافه کرد: با وجود همکاری مناسبی که با نیسان و رنو صورت گرفته بود و به تدریج داشتیم وابستگی خود را به تولید پراید کم می کردیم، چنین مشکلاتی در سایپا بروز کرد و در همان زمان از من خواسته شد که مسئولیت سایپا را بپذیرم، در حالی که راغب نبودم این مسئولیت را به من واگذار کردند.

مدیرعامل سابق سایپا خاطرنشان کرد: پراید محصولی بوده که در اوایل دهه 80 به مثابه یک نیروی جوان توانست منابع مالی مناسبی را برای سایپا فراهم آورد اما اکنون این محصول پیر و فرسوده شده و باید منابعی را که طی سال های گذشته به عنوان درآمد برای سایپا ایجاد کرده را خرج سلامت او کنیم در حالی که به نظر می رسد باید محصولات جدید را جایگزین کنیم.

مدنی خواستار عدم دخالت سازمان ها و نهادها در سایپا شد و گفت: سازمان ها علی رغم اینکه تخصصی از صنعت خودرو ندارند، در کار این صنعت دخالت می کنند و این موضوع مشکلات عدیده ای را برای تولید فراهم کرده است.

وی، خروج خودرو از شمول قیمت گذاری را خواستار شد و گفت: علی رغم اینکه ماه ها از استقرار دولت جدید می گذرد اما هنوز تصمیمی در خصوص خروج خودرو از شمول قیمت گذاری اتخاذ نشده در حالی که به نظر می رسد این گره را باید از پای این صنعت مظلوم باز کرد.

مدنی تاکید کرد: خروج خودرو از شمول قیمت گذاری لزوما به منزله افزایش قیمت نیست بلکه به معنای برنامه ریزی و بهبود کیفیت است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد هلدینگ در سطح گروه خودروسازی سایپا از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد، این در شرایطی است که سایپا در دهه 70 یک شرکت خودروساز درجه سه به شمار می آمد که به تدریج عضلاتش بزرگ شده اما مغزش کوچک مانده است، بنابراین به نظر می رسد باید برای تداوم رشد این گروه فکری کرد؛ اگر چه هم اکنون از وضعیت اسفبار سال های 91 و 92 به حالت ثبات رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز