خبرگزاری کار ایران

بیشترین صادرات هنگ کنگ از محل صادرات مجدد است

بسیاری از محصولاتی که در چین تولید می شوند اغلب از طریق هنگ کنگ در دنیا توزیع می شود.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه هنگ کنک در سه دهه اخیر یک سرزمین کاملا لجستیکی دنیاست گفت: این سرزمین بدلیل برخورداری از مهمترین و کاراترین بندر کانتینری و بزرگ ترین فرودگاه دنیا، در سال 2012 ، دومین مکان لجستیکی دنیا پس از سنگاپور و بالاتر از آلمان و هلند بوده است.

به گزارش ایلنا، مجتبی سلیمانی سدهی در سخنرانی علمی با عنوان " تجربه‌هایی از لجستیک شهری، هوایی و دریایی هنگ‌کنگ (هاب لجستیکی بین‌المللی)" که با حضور رییس و اعضای هیات علمی موسسه و کارشناسان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی برگزار شد، افزود: هنگ کنگ پس از جنگ جهانی دوم به سرعت به سمت صنعتی شدن پیش رفت و به کشور تولیدی صادرات گرا تبدیل شد.

وی ادامه داد: هنگ کنگ از اواسط دهه 1980 رویکرد خود را به اقتصاد خدمات محور تغییر داده است. بطوریکه در حال حاضر در حوزه های خدمات مدیریت مالی، فناوری اطلاعات، مشاوره کسب-وکار و به طور خاص خدمات لجستیکی رشد چشمگیری یافته است.

وی با بیان اینکه بخش خدمات هنگ کنگ بیش از 90 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد گفت: بخش کشاورزی این کشور نیز تقریبا در حد صفر است و بیش از 90 درصد از مواد غذایی مورد نیازش را از طریق واردات تامین می کند.

سلیمانی سدهی بیشترین صادرات هنگ کنگ را از محل صادرات مجدد عنوان کرد و افزود: بسیاری از محصولاتی که در چین تولید می شوند اغلب از طریق هنگ کنگ در دنیا توزیع می شود.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به وضعیت حمل و نقل عمومی در هنگ کنگ اظهار کرد: نرخ جابجایی مسافر از طریق سیستم حمل ونقل عمومی این شهر بالغ بر 90 درصد است (بیش از 12.4 میلیون سفر در روز) که بالاترین میزان پوشش حمل ونقل عمومی در دنیا محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل ونقل عمومی آن توسط بخش خصوصی تجهیز می شود گفت: کنترل و اداره سیستم حمل ونقل عمومی این شهر برعهده دولت است و بیشتر جابه جایی بار درون شهری هنگ¬کنگ توسط دو شرکت لجستیکی معروف با نام های دی اچ ال و یوپی اس انجام می شود.

وی مترو،‌اتوبوس، مینی بوس، تاکسی، تراموای، کشتی های مسافری و پله برقی را از انواع روش‌های حمل و نقل عمومی هنگ کنگ اعلام کرد و گفت: توزیع جا به جای مسافر توسط مترو 40، اتوبوس 33 ، مینی بوس 16 ، تاکسی 8 ، تراموای 2 و کشتی مسافربری  یک درصد است.

سلیمانی بیان کرد: سیستم اتوبوسرانی این شهر، بالغ بر 4 میلیون مسافر، مینی بوس به طور متوسط 1.86 میلیون مسافر، تاکسی حدود 1 میلیون مسافر، تراموای بالغ بر 198 هزار مسافر و کشتی های مسافری 136 هزار نفر را روزانه جا به جا می کنند.

وی با اشاره به لجستیک دریایی کشور هنگ کنگ اظهار کرد: بندر بین‏المللی هنگ کنگ (Hongkong Interantional Port) تنها بندر این شهر است که به  بارهای کانتینری اختصاص دارد. بارهای فله و غیرکانتینری در این بندر بارگیری نمی شوند.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه هنگ کنگ در سال 2014 به عنوان چهارمین بندر کانتینری دنیا  با جابجایی حدود 29 میلیون TEU کانتینر شناخته شده است گفت: البته تا سال گذشته به مدت بیش از 10 سال این بندر جزو رتبه های اول تا سوم بود. اما در سال 2014 میلادی به ترتیب بنادر شانگهای، سنگاپور، شنژن و هنگ کنگ رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند.

وی از اصلی ترین مشکلات این بندر  را کمبود فضا دانست و افزود: این مشکل از طریق افزایش کارایی و بکارگیری فناوری‌های برتر جبران شده است. به گونه ای که برخی از فناوری های برتر بارگیری/بارانداز بندری در این شهر توسعه یافته است.

سلیمانی سدهی یکی از مزیتهای اصلی این بندر به سایر بنادر همسایه را عمق زیاد آب در آن دانست و اظهار کرد:  این امر باعث شده که این بندر یک هاب منطقه در حمل ونقل دریایی شود.

وی تصریح کرد: با وجود کمبود فضا این بندر به دلیل برخورداری از سیستم پیشرفته و مکانیزه ، نقش انبار ذخیره برای بندر شنژن (که در نزدیکی این بندر است و خود سومین بندر بزرگ کانتینری دنیاست) را بازی می کند.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی کارایی بسیار بالا و استفاده از فناوری بسیار پیشرفته در مدیریت بندر را از مزیت اساسی آن دانست و افزود: این بندربا وجودی که جزو کوچکترین بنادر مطرح دنیا به شمار می رود (به لحاظ مساحت و فضا-مجموعا حدود 280 هکتار) اما توانسته این نقطه ضعف را با کارایی بالا جبران کند.

وی ادامه داد: این بندر دارای 9 ترمینال بار است که پنج اپراتور بندری در آن فعالیت می کنند. بزرگترین اپراتور فعال این بندر نیز اپراتور بندری هنگ کنگ ( Hutchison Port Holdings) است که در عین حال بزرگترین اپراتور بندری دنیا است. این اپراتور در 48 بندر دیگر دنیا نیز حضوری فعال دارد.

سلیمانی سدهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لجستیک هوایی هنگ کنگ افزود: هرچند جابجایی بار از طریق هوا تنها یک درصد از حجم کل بار جابجا شده بین المللی را شکل می دهد؛ اما به لحاظ ارزش کالایی، این سهم به 35 درصد از کل ارزش کالاهای جابجا شده بین المللی می‌رسد که سالانه بالغ بر 60 میلیارد دلار تجارت این کسب و کار است و امروزه شرکتهای هواپیمایی تمرکز اصلی درآمدشان بیشتر به سمت جابجایی بار متمایل است تا جابجایی مسافر.

وی کالاهایی که از طریق هوایی در این کشور جا به جا می شوند را به این صورت ذکر کرد: کالاهایی که ارزش خیلی بالایی دارند مثل طلا و فلزات گرانبها، الماس، گوشیهای موبایل، اتومبیلهای گرانقیمت و اسبهای گران قیمت؛ کالاهایی که ایمنی خیلی بالایی را می طلبد (مثل مواد رادیواکتیو)؛ کالاهایی که زمان برای آن حایز اهمیت است (مثل کالاهای فاسدشدنی همچون شیر، میوه و مرکبات؛ کالاهایی  که با آخرین فناوری روز جا به جا می شوند و برخی کالاهای خاص که حمل آنها مستلزم تدابیر ویژه ای است مثل هلی کوپتر، پهپادها و غیره.

وی ادامه داد: در هنگ کنگ هیچ محصول کشاورزی کشت نمی شود اما بهترین و تازه ترین میوه های فصل و لبنیات از اقصی نقاط دنیا مانند آمریکا، اروپا و استرالیا وارد و در فروشگاههای زنجیره ای توزیع می شود این امر بدلیل کارایی بالای حمل و نقل هوایی این کشور است.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: در حال حاضر، سه اپراتور فعال، در فرودگاه هنگ کنگ مشغول ارایه خدمات جابجایی بار هوایی هستند. شرکت هکتل بزرگترین آنهاست. در سال 2013 بیش از 4.3 میلیون تن بار از فرودگاه هنگ کنگ جابه جا شد. سهم این شرکت حدود 3.5 میلیون تن بود.

وی تصریح کرد: اپراتور هکتل از سال 1976 میلادی شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر برترین و بزرگترین اپراتور جابجایی بار هوایی دنیا بشمار می رود. بیش از 80 درصد از جابجایی بار هوایی فرودگاه هنگ کنگ و بیش از 70 درصد از کل جابجایی بار هوایی چین توسط این اپراتور انجام می شود.

سلیمانی سدهی ادامه داد: این اپراتور شامل بیش از 300 ایستگاه کاری برای بارگیری،‌28 سطح بالابر و کشنده بین خط بارگیری و ایستگاه های کاری، سیستم حفاظتی پیشرفته، ‌انبار هسته ای برای نگهداری محموله های کانتینری کاملا مکانیزه و یک انبار پوسته‌ای برای نگهداری محموله‌های فله و غیرکانتینری مکانیزه است.

وی بیان کرد: ترمینال بار هکتل کارایی بالایی دارد. در حالیکه تقریبا همه ترمینالهای بار هوایی دنیا فضای انبارشان مسطح است (غیر از فرودگاه ممفیس آمریکا که اخیرا دو طبقه ساخته شده است) ، انبارهای این ترمینال بار به دلیل کمبود فضا در شش طبقه ساخته شده که با بکارگیری فناوری پیشرفته حتی کارایی بالاتر از انبارهای مسطح دارد.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی مهمترین خدمات اپراتور هکتل به مشتریان را  چنین عنوان کرد: مستندسازیهای لازم برای خدمات محوطه فرودگاه (Ramp Handling)، مستندسازیهای لازم برای امور گمرکی و صادرات و واردات کالا، انجام امور ترخیص از گمرک قبل از رسیدن بار به گمرک ، مرتب سازی و تفکیک محموله ها برای فورواردرها طبق زمان بندی معلوم و درنتیجه صرف جزیی زمانی و کاهش هزینه شرکت فورواردر، خدمات کنترل کیفی و امنیتی (اعم از اشعه ایکس و چک کردن فیزیکی) محموله ها، دسته بندی و یکی کردن محموله های فله ای و برچسب گذاری و بسته بندی مجدد .

وی افزود: از دیگر ویژگی های اپراتور هکتل می توان به این موارد اشاره کرد: امکان رهگیری لحظه ای محموله ها توسط مشتریان، ارایه تمام خدمات لجستیکی در حوزه قلمروی چین، سیستم یکپارچه لجستیکی بین وجهی (هوایی-جاده ای و هوایی-دریایی)، ارایه خدمات ترانزیت کالا بین کشورها، پوشش توزیع داخلی هنگ کنگ، ارایه ایمن ترین خط هوایی دنیا ،  برخورداری از کلیه گواهینامه های لازم برای جابجایی بارهای خطرناک (مثل رادیواکتیو) و ارایه تسهیلات و راهنمایی های فراوان اینترنتی.

سلیمانی سدهی از وجود سیستم نرم افزاری یکپارچه با نام "  “Community System for Air Cargo در اپراتور هتکل خبر داد و افزود: این سیستم نرم افزاری یکپارچه ضمن اینکه مدیریت انبار و جابجایی کالا در ترمینال را برعهده دارد همچنین با سیستم گمرکی و عملیات ترخیص بار، هماهنگ و قادر است تمام عملیات مستندسازی گمرکی را برای مشتریانش انجام دهد. ضمن اینکه مشتریان این اپراتور قادرند به طور لحظه ای از وضعیت محموله های خود مطلع شوند.

وی اظهار کرد: همچنین سیستم نرم افزاری The Hex  “Hacis E-Logistics system”  پلت فرم لجستیکی الکترونیکی است که برای یکپارچه شدن اطلاعات در کل زنجیره تامین استفاده می شود.

کد خبر : ۲۸۰۵۹۷