خبرگزاری کار ایران

یک صادرکننده نمونه پوشاک تاکید کرد؛

لزوم کاهش تعرفه پوشاک /ورود کلیه برندها به ایران

صادرکننده نمونه پوشاک: از واردات نمی‌هراسیم؛ به دنبال رقیبیم/ نقد‌ها از نعمت‌زاده منصفانه نیست/ باید تمام برندها به ایران بیایند/ اگر تعرفه پوشاک پایین بیاید به نفع نظام است.

به گزارش ایلنا، صادرکننده نمونه پوشاک با تقبیح اظهارنظر برخی افراد که نعمت‌زاده را وزیر واردات می‌دانند، تاکید کرد: ادغام وزارت بازرگانی با رویکرد واردات و وزارت صنعت با رویکرد صادرات، وزیر را تحت فشار قرار داده و برخی به جای نقد منصفانه به دنبال سوء استفاده از شرایط هستند و در جهت تخریب سرمایه‌های نظام حرکت می‌کنند.

احمد طاهری اظهار کرد: به جرات می‌گویم اگر فقط کل مدیران صنعتی ایران، دیدگاهی مانند نعمت‌زاده داشته باشند بیشترین صادرات را انجام می‌دهیم. ایران آمادگی این فضا را دارد ولی متاسفانه فضای کارشناسی و حمایتی اصلا وجود ندارد.

وی با اشاره به صنعتی بودن کشور آلمان تصریح کرد: آلمان صادرکننده بیشترین خودرو و ماشین‌آلات صنعتی در جهان است اما، هر برند دیگری در این کشور دیده می‌شود، چراکه تعرفه‌ها را طوری تنظیم کرده‌اند که به راحتی واردات صورت بگیرد. اگر تولیدکننده پوشاک شویم نباید از واردات بترسیم یا مثلا از کار کپی‌شده بهراسیم. اگر کشورها استاندارد مالیات و پرداخت‌های گمرکی را رعایت می‌کنند به بازار ایران بیایند. برندها هم بیایند. ما با آغوش باز استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به جای تخریب، باید حمایت و کمک کنیم، خاطر نشان کرد: نعمت‌زاده با 30 سال سابقه قوی‌ترین وزیر صنعت، معدن و تجارت است. اگر چه سن او بالاست اما، از هر جوانی توانمندتر است.

وی در آسیب‌شناسی ادغام وزارت صنعت و وزارت بازرگانی گفت: اشکال از این است که وزارت صنعت را با رویکرد صادرات و وزارت بازرگانی را با رویکرد واردات با هم ادغام کرده‌ایم و حالا وزیر بین واردات و صادرات مانده است. همان حکایت شترمرغ درباره این وزارت‌خانه صدق می‌کند! صنعتی‌ها می‌گویند نعمت‌زاده وزیر واردات است و بازرگانی‌ها می‌گویند تولیدی و صنعتی است. وضعیت وزیر صنعت، معدن و تجارت طوری است که خیلی راحت می‌توانند نقدش کنند اما، نقد باید طوری باشد که اشکالات را برطرف کند. خیلی نقدها هم منصفانه است اما، برخی به دنبال سوء استفاده هستند.

صادرکننده نمونه پوشاک با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار ما توانسته‌ایم 20 مدل پوشاک تولید ‌کنیم، یادآورشد: ما در این شرایط دوست داریم رقیب داشته باشیم. در ترکیه هم در رقابت با رقبای قوی پیروز هستیم.

وی در واکنش به انتقادات مطرح شده در رابطه با امضای توافقنامه ترجیحی با ترکیه در زمینه پوشاک خاطرنشان کرد: باید تمام برندها به ایران بیایند. از گنجاندن پوشاک در لیست اقلام تعرفه ترجیحی با ترکیه، خیلی انتقاد شده اما، من می‌گویم روی کار ترکیه‌ای یارانه بدهند و همین شرایط را برای صادرکنندگان ایرانی هم قائل شوند. اجازه بدهند که کار خوب بیاید. بسیاری از تولیدکننده‌ها از کارهای ترکیه الگوبرداری می‌کنند.

طاهری اضافه کرد: اگر می‌خواهیم تولید پوشاک پیشرفت کند باید اجازه ورود برندها را بدهیم. حرف من این است، پوشاکی هم که به ترکیه صادر می‌شود تعرفه ترجیحی بخورد. اکنون دنبال اصلاحات این موضوع هستیم که پوشاک ایرانی که به ترکیه می‌رود شامل تخفیف بشود. من با واردات خیلی موافقم مشروط بر اینکه مالیات، عوارض گمرکی و ارزش افزوده پرداخت کنند. اگر ترکیه بیاید کالاهایش با جنس‌های چینی، بنگلادشی و پاکستانی نامرغوب مقایسه می‌شود. باید جنس خوب به بازار ایران وارد شود.

این صادرکننده نمونه پوشاک دلیل دیده نشدن پوشاک ایران در تعرفه ترجیحی ترکیه را آگاه نبودن دولتمردان از ظرفیت صادراتی کشور قلمداد کرد و گفت: ما باید به آنها اطلاع می‌دادیم. اگر دولت فضایی درست کند که تعرفه پایین بیاید به نفع نظام است. اکنون وضع تجارت بهتر شده است، پیشنهاد من ورود برندها به ایران است. آنقدر که حضور برند‌ها در ایران حسن دارد ضرر ندارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی پوشاک کودک در استانبول گفت: اکثر کشورهای مطرح در صنعت پوشاک هرساله در این نمایشگاه حضور دارند. استقبال وسیعی از این نمایشگاه صورت می‌گیرد تا جایی که بالاترین مقامات اجرایی ترکیه هم از این نمایشگاه بازدید می‌کنند که این مساله بیانگر بهایی است که به صنعت پوشاک در این کشور داده می‌شود.

طاهری در پایان یادآورشد: حضور ما در نمایشگاه سال گذشته باعث شد با نمایندگان 25 کشور مذاکره کنیم و در نهایت به تمامی این کشورها صادرات داشته باشیم.

کد خبر : ۲۸۰۵۶۲