خبرگزاری کار ایران

امضای 6 سند همکاری بخش کشاورزی بین ایران و فرانسه

اولین بذری که ایران از فرانسه به عنوان بذر اصلاح شده دریافت خواهد کرد، بذر کلزا است که عملکرد بسیار بالایی دارد و مقاوم به خشکی و ریزش است، ضمن اینکه ظرفیت کاشت دیررس‌تر را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: 6 سند همکاری در زمینه های دام، شیلات، باغبانی و زراعت بین ایران و فرانسه به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کشاورز در حاشیه مراسم امضای 6 تفاهم نامه همکاری در زمینه های دام، شیلات، باغبانی، زراعت با وزارت کشاورزی کشور فرانسه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما در دو زمینه کشاورزی اکولوژیک و تطبیق تقسیم بندی های اقلیمی با محصولات کشاورزی با کشور فرانسه همکاری می کنیم.

وی افزود:اولین بذری که ایران از فرانسه به عنوان بذر اصلاح شده دریافت خواهد کرد، بذر کلزا است که عملکرد بسیار بالایی دارد و مقاوم به خشکی و ریزش است، ضمن اینکه ظرفیت کاشت دیررس‌تر را دارد.

کشاورز دومین بذر دریافتی را محصول ذرت عنوان کرد و گفت: این بذور شامل ارقام میان رس و کوتاه رس برای صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد مطلوب برای کشاورزان است، همچنین ما برای مناطق گرم و مناطق بهاره به دنبال انتقال بذر گندم اصلاح شده از فرانسه هستیم که این بذرها عملکرد بسیار بالایی دارد و در برابر بیماری‌ها مقاوم هستند، بذر بعدی که ایران از فرانسه دریافت می کند، آفتابگردان است که باید تغییرات خوبی در آن ایجاد شود و تولیدش برای کشور اقتصادی باشد، ضمن اینکه آخرین بذر نیز مربوط به جو است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تاثیر کاهش بارندگی بر میزان برداشت گندم اظهار کرد: مناطقی مانند بوشهر، خوزستان و بخشی از استان کهگیلویه و بویر احمد در این زمینه آسیب جدی دیدند، چراکه حدود دو ماه‌ و نیم بارندگی در زمستان اتفاق نیفتاد و میزان بارندگی در این مناطق، ۴۰ الی ۵۰ درصد کمتر از حد نرمال آن بود،اگرچه این مناطق برای کشاورزان محلی قابل توجه است اما در تولید کشاورزی کل کشور اهمیت چندانی ندارد.

وی افزود: منطقه دیگری که ما نگران آن هستیم، بوشهر است که حدود ۸۰ هزار هکتار گندم دیم در این استان کشت شده است، همچنین استان همدان از دیگر نقاطی است که در مورد آن نگرانی‌هایی وجود دارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: در بقیه نقاط کشور براساس اطلاعاتی که وجود دارد، مشکل جدی برای گندم و جو دیم نیست، البته منظور بنده این نیست که وضعیت کاملا مطلوب است.

 

کد خبر : ۲۸۰۰۶۳