خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ظرفیت 80 و 200 میلیون دلاری پتروشیمی و صنعت نفت/ ایران محل مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی

قراردادها بر اساس حقوق بین الملل خواهد بود ضمن اینکه قانون تجارت ما نیز نشات گرفته از قوانین بین الملل است لذا باید توجه کنیم که قوانین داخلی مان را با روابط بین الملل تنظیم کنیم .

عماد حسینی، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، در خصوص فرصتهای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران گفت: با توجه به اینکه مذاکرت هسته‌ای در حال انجام است امیدواریم بعد از لغو تحریم‌ها شرکتهای خارجی ورود پیدا کنند و محدودیتی از نظر ما وجود ندارد.

وی افزود: ما مدل قرارداد‌ها را برایشان تعریف می‌کنیم و ضوابط را هم به آن‌ها ابلاغ خواهیم کرد ضمن اینکه در شرایط فعلی بسیاری از شرکتهای خارجی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در کشور ما هستند و ما نیز استقبال می‌کنیم البته از شرکتهایی استفاده می‌کنیم توانمند‌تر باشند.

وی با بیان اینکه زمینه‌های سرمایه گذاری زیادی در کشور ما وجود دارد، اظهار داشت: ما در صنعت پتروشیمی بیش از ۸۰ میلیارد دلار ظرفیت سرمایه گذاری داریم همچنین در مخازن نفتی و گازی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار زمینه سرمایه گذاری داریم و آمادگی داریم که سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم.

حسینی یاداور شد: ما هیچ محدودیتی غیر از توانمندی و قابلیت اعمال نمی‌کنیم و امیدواریم که در شرکتهای خارجی وجود داشته باشد تا بتوانند فعالیت کنند.

وی افزود: ما در زمینه بالادستی مرتبط با برداشت از مخازن نفتی و گازی و در پایین دستی در زمینه پتروشیمی و پالایشگاهی زمینه سرمایه گذاری داریم.

معاون وزیر نفت در خصوص تسهیلاتی که بانکهای ایرانی به سرمایه گذاران خارجی ارائه می‌کنند اظهار داشت: بانکهای ایرانی به سرمایه گذاران ایرانی تسهیلات می‌دهند و خارجی‌ها قرار است نقش بانک را برای ما ایفا کنند و اگر قرار باشد از بانکهای ایرانی تسهیلات بگیرند سرمایه گذاری انجام نمی‌شود.

وی در خصوص مباحث مالیاتی نیز گفت: مالیات‌ها باید هدفمند شده و در راستای صنعت نفت کشور هدایت شود.

حسینی در خصوص مباحث حقوقی قرارداد‌ها اظهار داشت: قرارداد‌ها بر اساس حقوق بین الملل خواهد بود ضمن اینکه قانون تجارت ما نیز نشات گرفته از قوانین بین الملل است لذا باید توجه کنیم که قوانین داخلیمان را با روابط بین الملل تنظیم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد زمینه برای ورود سرمایه گذاری خارجی بزرگترین امتیازی است که به شرکتهای داده می شود زیرا کمتر کشوری در دنیا ظرفیت سرمایه گذاری همچون ایران دارد انگیزه ایجاد کند تا بتواند استقاده کنند .

کد خبر : ۲۷۹۶۵۶