خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش مطرح کرد:

نقش کشتیرانی در پیشگیری از فلج شدن تجارت خارجی/ اعلام برنامه‌های تردد در آب های اروپایی در پساتحریم

کل تناژ حمل و نقل دریایی در سال 2014، 10 و نیم میلیارد تن بوده که اگر به کل جمعیت دنیا تقسیم شود سهم هر نفر یک و نیم تن محموله در سال خواهد بود که بیانگر حجم عظیم تجارت دریا و صنایع وابسته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در بیست و سومین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با اشاره به اهمیت حمل و نقل دریایی در سطح بین‌الملل، گفت: کل تناژ حمل و نقل دریایی در سال 2014، 10 و نیم میلیارد تن بوده که اگر به کل جمعیت دنیا تقسیم شود سهم هر نفر یک و نیم تن محموله در سال خواهد بود که بیانگر حجم عظیم تجارت دریا و صنایع وابسته است.

وی افزود: اهمیت موضوع حمل و نقل دریایی داخل کشور وابسته به دریا 93 درصد است.

صفایی تصریح کرد: با توجه به شرایط جنگ و دوران تحریم کشتیرانی به عنوان محرک اصلی پیشگیری از فلج شدن تجارت خارجی عمل کرده و نقش بی‌نظیری داشته است.

وی ادامه داد: علی‌رغم تحریم‌ها مشکلات اقتصادی و پایین آمدن نرخ‌های حمل و نقل دریایی نیز افزون شد به نحوی که نرخ‌های حمل و نقل دریایی از سال 2008 روندی نزولی پیدا کرد و شرایط خوبی نبود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به روند نزولی نرخ‌های حمل و نقل طی سال‌های 2008 تا 2012 ، اظهار داشت: در سال 2008 هزینه اجره حمل و نقل دریایی 180هزار دلار در روز بوده که این میزان در سال 2012 به 15هزار دلار در روز رسید که در کنار رکود اقتصادی ما شرایط تحریم را نیز داشته‌ایم اما با این وجود و با توجه به مشکلات بیمه‌ای که نفتکش‌ها را دچار کرد ما از پا نیامدیم و نه تنها بی‌وقفه صادرات داشته‌ایم بلکه توانسته‌ایم حمل و نقل دریایی را توسعه نیز بدهیم.

وی افزود: امروز ما با 15 و نیم میلیون تن ظرفیت صاحب بزرگترین ناوگان دریایی دنیا هستیم.

صفایی با اشاره به اینکه کشتیرانی مصداق اقتصاد مقاومتی بوده است گفت: این مجموعه توانسته کارنامه خوبی را در شرایط تحریم، رکود اقتصادی و کاهش نرخ‌های حمل و نقل به جا بگذارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر به آنچه که باید بیش از هر چیز توجه شده و برنامه‌ریزی صورت گیرد مسائل پسا تحریم است گفت: ما باید شرایط را به لحاظ فنی برای زمان لغو تحریم‌ها آماده کنیم که البته اقدامات زیادی را نیز آغاز کرده‌ایم.

صفایی با اشاره به اینکه ما به دنبال حضور در بازارهای اروپایی هستیم تصریح کرد: در حال حاضر ناوگان ما در بازارهای آسیایی حضو دارند اما برنامه داریم که بعد از لغو تحریم‌ها ناوگان کشتیرانی و نفتکش‌ها بتوانند در اروپا تردد داشته و اقتدار جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارند.

وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم بیش از هر چیز نیاز به حمایت دولت داریم تا بتوانیم توان رقابت داشته باشیم و بازار از دست رفته را به دست آوریم.

کد خبر : ۲۷۹۳۹۰