خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با ایلنا؛

ارزش صادرات زعفران ۱۳ درصد رشد کرد / صادرات ۱۶۰ تن زعفران در سال ۹۳

در سال گذشته ۱۶۰ تن زعفران صادر شده که نسبت به سال ۹۲ حدود ۳ درصد رشد به لحاظ وزنی داشته است.

محمود بازاری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه محصول زعفران یکی از اقلام مهم در سبد صادراتی کالاهای کشاورزی محسوب می‌شود و محصولی استراتژیک است گفت: ما در این محصول مزیت مطلق داریم و سهم بالای ۹۶ درصد از تامین این محصول در دنیا برای ایران است.

وی افزود: این محصول یکی از اقتصادی‌ترین و با ارزش‌ترین محصولات در حوزه سبد تولیدی کشور است که درسال‌های گذشته سطح زیر کشت این محصول افزایش خوبی نیز داشت و هم اکنون در استان‌های مختلف ۸۰ هزار متر مربع زیرکشت زعفران قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان اشتغال برای کشت این محصول مشخص است یا خیر؟ گفت‌: به نظر می‌رسد جمعیت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر و شاید هم بیشتر در این عرصه فعال باشند. به خصوص در فصل برداشت و فرآوری و جداسازی کلاله محصول خشک و دسته‌بندی و بسته بندی تعداد این افراد بیشتر هم می‌شود.

شناسایی متقاضیان بالقوه زعفران در دنیا

بازاری تصریح کرد: تولید زعفران سطح اشتغال خوبی در مناطق کم برخودار کشور دارد و با توجه به نیاز متقاضیان بالقوه دنیا حجم آن را می‌توانیم افزایش دهیم.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت کشور با اشاره به صادرات زعفران به اسپانیا افزود: در طرح جامع تولید زعفران به چند بخش ارتقاء کیفیت، افزایش بهداشت و بازاریابی و تجارت توجه ویژه‌ای شده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کمک دولت در این میان می‌تواند افزایش تولیدات از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بهبود در وضعیت صادرات از سوی وزرات صنعت، معدن و تجارت باشد.

وی تصریح کرد: کشور چین به دلیل جمعیت زیاد به جز حوزه غذا در خصوص مصارف دارویی نیز بازار بالقوه‌ای دارد که باید به آن توجه ویژه ای شود.

صادرات زعفران با بسته بندی کوچک

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت کشور با بیان اینکه ضرورت دارد کشورهایی را که زعفران را با بسته بندی ریز‌تر می‌پسندند شناسایی کنیم، افزود: برای ایجاد ارزش افزوده بالا‌تر و افزایش فروش این محصول نیازمند بازاریابی قوی تری هستیم، در اروپا زعفران کاربرد‌های متنوعی دارد و به جز مصارف غذایی در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

وی در خصوص میزان آب مصرفی برای این محصول نیز افزود: این محصول نیاز چندانی به آب ندارد و با چند نوبت آبیاری به ثمر می‌رسد.

صادرات ۱۶۰ تن زعفران در سال ۹۳

بازاری در پاسخ به این پرسش که در سال ۹۳ میزان صادرات زعفران چقدر بوده است؟ نیز گفت: در سال گذشته ۱۶۰ تن زعفران صادر شده که نسبت به سال ۹۲ حدود ۳ درصد رشد به لحاظ وزنی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین به لحاظ ارزشی در سال ۹۳ رقمی به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار زعفران صادر شد که نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۳ درصد رشد داشت.

کد خبر : ۲۷۹۰۹۱