خبرگزاری کار ایران

افخمی‌راد خبر داد:

احتمال عملیاتی شدن تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی

افخمی‌راد: عملیاتی‌کردن تجارت ترجیحی ایران و اندونزی را با عزمی جدی دنبال می کنیم/ رییس هیات تجاری اندونزی: مشتاقانه برای حل مسائل تجاری به ایران آمده‌ایم

رییس سازمان توسعه تجارت در دیدار با هیأت تجاری اندونزی گفت: ایران عزم جدی برای عملیاتی‌کردن تجارت ترجیحی بین دو کشور دارد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌الله افخمی‌راد در این دیدار با تأکید بر اینکه حجم تجارت ایران و اندونزی رقم قابل توجهی نیست، گفت: یکی از راهکارهای افزایش مبادلات تجاری ایران و اندونزی موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی است که ما عزم جدی بر اجرایی شدن آن داریم.

وی با بیان اینکه امیدوارم حضور هیات اندونزیایی به بسط ارتباطات تجاری دو کشور منجر شود، تاکید کرد: سال 2014 ما کمتر از 200 میلیون دلار تجارت داشته‌ایم، در حالی که با توجه به ظرفیت‌های دو کشور این رقم را به راحتی می‌توان افزایش داد.

افخمی‌راد یکی از راهکارهای افزایش حجم تجارت را تسریع در عملیاتی‌کردن تفاهمنامه‌های ترجیحی دانست و گفت: متأسفانه از سال 1385 تاکنون اجرایی‌کردن تعرفه ترجیحی بین ایران و اندونزی در حد حرف باقی مانده و عملیاتی نشده است. من از همکارانم خواسته‌ام اقدامات جدی‌ای را در این راستا انجام دهند تا به امضای تفاهمنامه برسیم.

وی تاکید کرد: متأسفانه از سال 1385 تاکنون اجرایی‌کردن تعرفه ترجیحی بین ایران و اندونزی در حد حرف باقی مانده و عملیاتی نشده است. من از همکارانم خواسته‌ام اقدامات جدی‌ای را در این راستا انجام دهند تا به امضای تفاهمنامه برسیم.

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: اندونزی تولیدکننده کالاهایی است که ما به آن احتیاج داریم، از سوی دیگر ایران نیز می‌تواند تأمین‌کننده کالاهای مورد نیاز اندونزی باشد، بنابراین زمینه گسترش تجارت دو کشور فراهم است.

وی در پایان با بیان اینکه حضور هیأت اندونزی را به فال نیک می‌گیریم، افزود: امیدواریم اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری به شکل گسترده‌ای ادامه یابد و از این طریق شاهد گسترش تجارت و افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و اندونزی باشیم.

رییس هیات تجاری اندونزی: ما با اشتیاق کامل آمده‌ایم تا مسائل تجاری دو کشور حل و فصل شود

رودی راج، رئیس هیأت بازرگانی اندونزی در ادامه این نشست با بیان اینکه ما در شرایط سخت نیز تجارت با ایران را کاهش نداده‌ایم، گفت: ما با اشتیاق کامل آمده‌ایم تا مسائل تجاری دو کشور حل و فصل شود.

رئیس هیأت بازرگانی اندونزی در تشریح اهداف سفر به ایران بیان داشت: در سفر دکتر روحانی به اندونزی و ملاقات رؤسای جمهور دو کشور بر افزایش حجم مبادلات تجاری تأکید شده بود و امضای یادداشت تفاهم‌ها درخصوص نظام بانکی، زیرساخت‌ها، نفت و گاز و سایر زمینه‌های تجاری و اقتصادی مورد مذاکره قرار گرفت. همین موضوع ما را بر آن داشت تا برای اجرایی‌کردن این یادداشت تفاهم‌ها به تهران سفر کنیم.

وی در آسیب‌شناسی مبادلات تجاری ایران و اندونزی دو مسئله را حائز اهمیت دانست و گفت: مسائل سیاسی و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و از طرف دیگر ارتباط محدود تجار و بازرگانان دو کشور از مواردی است که باید برای افزایش حجم تجارت به آنها توجه کرد.

راجی در ادامه افزود: مسائل سیاسی و تحریم‌هایی که بر ایران اعمال شده، حجم مبادلات تجاری دو کشور را کاهش داده است. ما امیدواریم که با رفع تحریم‌ها این مشکل برطرف شود.

رئیس هیأت تجاری اندونزی در تشریح مشکل دوم تجارت دو کشور افزود: تشکیل یک شورای تجاری در اتاق اندونزی در دستور کار ما است تا از این طریق تماس و ارتباط تجار دو کشور تقویت شود. امیدواریم ایران نیز برای تشکیل این شورا در اتاق بازرگانی اقدام کند.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر کالاهای زیادی بین دو کشور مبادله می‌شود، از جمله روغن پالم، روغن خوراکی، لاستیک، پارچه و پوشاک بچه و قطعات و ادوات صنایع نفت و گاز که بی‌شک با رفع تحریم‌ها تنوع کالاهای قابل مبادله بیشتر خواهد شد.

رییس هیات تجاری اندونزی اضافه کرد: به علت تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، ما مجبوریم که تجهیزات مورد نیاز برای نفت و گاز خود را به صورت غیرمستقیم از ایران خریداری کنیم. این موضوع هزینه مبادلات تجاری را افزایش داده است.

وی در پایان یادآور شد: ما سالانه یک میلیون متر مکعب قیر مصرف می‌کنیم، اما چون نمی‌توانیم آن را مستقیما از ایران بخریم، قیمت تمام‌شده آن برای ما بیشتر می‌شود، امیدواریم با این سفر و نشست با مقامات ایرانی موانع و مشکلات تجاری دو کشور مرتفع شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در این دیدار نمایندگان شرکت‌های خصوصی دو کشور حضور داشتند و با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گفتنی است؛ که پیش از این نیز سفیر اندونزی در تهران با رییس سازمان توسعه تجارت دیدار و در خصوص راهکارهای افزایش حجم مبادلات تجاری گفت و گو کرده بود.

کد خبر : ۲۷۸۹۳۵