خبرگزاری کار ایران

ساخت پایلوت نمک زدای الکتروستاتیک نفت خام برای اولین بار در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۰۳۲

برای اولین بار در کشور پایلوت نمک زدای الکتروستاتیک نفت خام با جریان پیوسته و به ظرفیت 20 بشکه در روز ساخته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برای اولین بار در کشور پایلوت نمک زدای الکتروستاتیک نفت خام با جریان پیوسته و به ظرفیت 20 بشکه در روز ساخته شد این پایلوت پس از انجام تستهای اولیه و ارائه عملکرد موفق، راه اندازی شد و به مدت سه ماه برای انواع نفت خام با اعمال شرایط عملیاتی مختلف در عملیات پیوسته قرار گرفت.

نتایج حاصل از این ساده گیری ها عملکرد موفق پایلوت با راندمان جداسازی بسیار بالا را تایید کرده و همچنین با توجه به بررسی تاثیر شرایط عملیاتی مختلف و نوع نفت خام منجر به ایجاد دانش فنی این فرآیند شده است.

این گزارش حاکی است نفت خام تولیدی از مخازن زیر زمینی همواره دارای ترکیبات نامطلوب است که باید قبل از ارسال نفت از آن جدا شود این ترکیبات اغلب شامل آب،‌نمکهای معدنی، جامدات معلق و فلزات است که می تواند مشکلاتی از قبیل خرده گیری و رسوب گذاری در تجهیزات و خطوط انتقال و مسمویتهای کاتالیزهای پالایشگاهی را ایجاد کند. نمک زدای الکتروستاتیک در واحدهای بهره برداری نفت و همچنین در پالایشگاهای نفت و گاز به منظور جداسازی آب نمک موجود در فاز نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. جریان ورودی به نمک زدا شامل قطرات کوچک آب نمک معلق در نفت خام است.

براساس این گزارش در حال حاضر طراحی نمک زدا و تامین قطعات داخلی آن توسط شرکتهای خارجی مثل AXSIA HOWMAR,PETRO – PECHNA-GASTECHو NATCO انجام می شود. با این وجود در برخی موارد ساخت و نصب مخزن توسط شرکتهای داخلی و تحت نظارت شرکتهای صاحب تکنولوژی صورت می گیرد براساس برآورد شرکتهای سازنده داخلی، در پروژه های احداث واحدهای نمک زدایی بیش از نیمی از هزینه پرداخت شده مربوط به حق لیسانس است.

از آنجا که کشور ما منابع سرشاری از نفت و گاز داشته و همچنان در حال گسترش صنایع مربوط به بهره برداری از این منابع است، نیاز به احداث واحدهای جدید نمک زدا همواره در این صنایع وجود خواهد داشت. به دلیل اهمیت فراوان این تکنولوژی و جایگاه آن در فراورش نفت خام و با توجه به نیاز کشور به احداث و راهبری واحدهای نمک زدایی در حوزه صنایع بهره برداری نفت، دستیابی به دانش فنی و فناوری نمک زدایی الکتروستاتیک نفت خام می تواند ضمن کاهش وابستگی وصرفه جویی ارزی امکان بهینه سازی عملکرد این واحدها را نیز فراهم آورد.

یادآور می شود پژوهشگاه صنعت نفت در راستای دستیابی به دانش فنی و بومی سازی فناوری نمک زدای نفت خام از چند سال گذشته مطالعاتی را آغاز کرده که نتایج ارزشمندی رابه همراه داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز