خبرگزاری کار ایران

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت در گفت وگو با ایلنا:

مچالگی لوله‌ها چالش مهم میادین نفتی/ از میزان هدررفت سرمایه هنوز اطلاعاتی در دست نیست

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران وجود لایه‌های نمکی در اعماق مختلف زمین را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: این لایه‌ها در حال حرکت هستند و از آنجایی که لوله‌های حفاری در چاه‌ها وجود دارند، حرکت لایه‌های نمکی موجب مچالگی لوله های حفاری و کج شدن آنها می شود.

هرمز قلاوند مدیراکتشاف  شرکت ملی نفت در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص مشکلاتی که چاه ها بابت عدم استفاده از ژئومکانیک مبتلا به آن شده اند، گفت: مهمترین مشکلات حفاری در عدم استفاده از علم ژئومکانیک مسائل مربوط به تولید صیانتی و هزینه هایی ست که در پی دارد.

وی افزود: مشکلات و چالش های حفاری این است که غالبا دیواره چاه ها پایداری ندارد و قابل کنترل نیست و تخریب می شود و لوله های حفاری گیر می کنند چون چیزی وجود ندارد که لوله ها را نگه دارد در نتیجه بازسازی می برد که این زمان انتظار به ازای هر روز دکل 50 میلیون تومان  خسارت فقط روی چاه های خشکی در بردارد.  

قلاوند همچنین به سیمان کاری چاه‌های نفت به عنوان دیگر مشکل اشاره و اظهار داشت: به دلیل ناپایداری دیواره چاه‌ها باید دیواره سیمان کاری شود که  ایجاد حفره چاه موازی را در پی دارد و موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که مخزن خالی از نفت و گاز می‌شود، چاه دچار شکستگی می‌شود که برای رفع آن از ژئومکانیک می توان استفاده کرد.

قلاوند، تولید بهینه از مخزن را از دیگر چالش‌های این حوزه نام برد و توضیح داد: تولید نفت همراه با ماسه از جمله چالش‌های میادین نفتی است به گونه‌ای که مخازن نفتی حاوی ماسه سنگ و آهک است و در داخل آنها نفت قرار گرفته از این رو زمانی که چاه باز می‌شود نفت همراه با ماسه‌ خارج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خروج ماسه همراه با نفت sand problem ))میزان نفت تولیدی را کاهش می‌دهد، خاطر نشان کرد: در این حالت لوله‌های حفاری بسته و پس از مدتی باز می‌شوند تا ماسه‌ها خارج شوند و این در حالی است که با استفاده از علم ژئومکانیک می‌توانیم تولید را بهینه کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نحوه افزایش فشار داخل مخزن را از دیگر موضوعات مطرح در میادین نفتی در زمینه تولید صیانتی عنوان و خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعات تولید صیانتی ملزومات تزریق گاز طبیعی و یا آب در مخزن است که در این صورت نفتی که در زیر زمین قرار گرفته‌ با تزریق گاز می‌توان فشار مخزن را افزایش داد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران وجود لایه‌های نمکی در اعماق مختلف زمین را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: این لایه‌ها در حال حرکت هستند و از آنجایی که لوله‌های حفاری در چاه‌ها وجود دارند، حرکت لایه‌های نمکی موجب مچالگی لوله های حفاری و کج شدن آنها می شود.

وی با تاکید بر اینکه ژئومکانیک قادر به شناسایی لایه‌های پر فشار است، ادامه داد: در حال حاضر مطالعات ژئومکانیکی در میدان نفتی مارون در زمینه مچالی دیواره‌های چاه صورت گرفت.  

وی در خصوص اینکه آیا مطالعات فقط برای حفر چاه های جدید است و یا چاه های قبلی نیز مورد مطالع قرار می گیرند گفت: تمام چاه ها مورد مطالعه قرار می گیرند به طوری که در حال حاضر مارون و کوپال در مناطق نفت خیز در ارتباط با مچالگی دیواره چاه مطالعه شده اند. 

قلاوند در خصوص میزان هدر رفت نفت و گاز بابت عدم استفاده از ژئومکانیک گفت: هنوز این امار بدست نیامده و نمی دانیم که چه چاه هایی مشکل دارند و در چه rate  حفاری صورت گرفته و چاه ها برای چند روز بسته شده لذا باید بررسی شود و نهایتا مشخص شود که کل چند هزار بشکه دچار هدررفت سرمایه شده ایم.

کد خبر : ۲۷۷۸۰۲