خبرگزاری کار ایران

فعالان صنعت نفت در گفتگو با ایلنا:

بومی‌سازی کالاهایی که زیمنس و اسمیت در اختیار ایران قرار ندادند

فعالان صنعت نفت اعلام کردند: قطعاتی که به دلیل تحریم به ایران فروخته نمی شد ما تبدیل به دانش فنی کرده و از آن استفاده می کنیم.

محمود تبریزی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا به ساخت مته های حفاری در کشور اشاره و اظهار داشت: این مته ها از ابزارهای مورد استفاده درون چاه است که درعمق 2 تا 3 هزار متری کاربرد دارد.

وی افزود: این مته ها قبلا با همکاری شرکت اسمیت ساخته می شد اما به دلیل تحریم از ادامه همکاری امتناع ورزیدند لذا ما تصمیم به بومی سازی این کالا گرفتیم.

وی گفت: درحال حاضر نمونه ساخته شده این مته در مناطق نفت خیز جنوب آزمایش و تایید شده که امیدواریم با توجه به سیاستهای جدید دولت مبنی بر حمایت از ساخت داخل مورد استفاده قرار گیرد.

تبریزی تصریح کرد : البته ممکن است تولید این کالا به لحاظ صرفه جویی ارزی و ریالی ارزش نداشته باشد اما درحال حاضر شرکت هایی مانند اسمیت و بیکر هیوز آن را در اختیار کشور ما قرار نمی دهند و دلالان با قیمتی گزاف وارد کشور می کنند لذا تولید داخلی آن کمک شایانی به صنعت حفاری کشور خواهد بود البته به شرط اینکه از کالای ساخت داخل استقبال شود.

در ادامه علیرضا درویش عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت نیز با اشاره به ساخت توربین های مورد نیاز صنعت نفت و گاز به ایلنا گفت: پره ها و قطعات توربین ساخته شده را خودمان تدوین دانش فنی و تولید کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ما توربین ها را بازسازی و به روز رسانی کرده ایم تصریح کرد: برای ساخت این توربین ها 10میلیون یورو سرمایه گذاری شده و دانش فنی و تولید قطعات آن توسط ایرانی ها طراحی و تولید شده است.

درویش گفت: براساس تقاضای اولیه نفت مناطق مرکزی، SPGC و فلات قاره و شرکت گاز این نوع توربین ها را نیاز دارد و ما در حال مذاکره هستیم که بتوانیم هزینه های آرنده تحقیق و تولید را که بالغ بر 10 میلیون یورو شده است سرشکن کنیم.

وی گفت: به دلیل تحریم قطعات به ایران فروخته نمی شد اما ما تولید آنها را تبدیل به دانش فنی کرده و از آن استفاده می کنیم.

کد خبر : ۲۷۶۶۰۶