خبرگزاری کار ایران

کاتوزیان یادآور شد؛

جای خالی مطالعات ژئو مکانیک در نفت و گاز ایران

کد خبر : ۲۷۶۵۹۷

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت:عدم تحلیل صحیح مخازن نفتی مخاطرات و برداشت ناکافی از مخازن را منجر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا کاتوزیان در اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با موضوع ژئومکانیک نفت محور تولید صیانتی با بیان اینکه کشور ما از جمله بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت و گاز جهان است، گفت: نیاز به منابع هیدروکربوری ایران علیرغم فشار قدرت‌های جهانی رشد داشته و ما توانسته‌ایم صادرات قابل توجهی در بخش نفت و گاز داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به منابع و ذخایر نفت و گاز کشور موضوع مهم برداشت صیانتی و ازدیاد ضریب برداشت از مخازن است که در نهادهای مختلف کشور باید روی آن متمرکز شود.

کاتوزیان تصریح کرد: یکی از دلایل PRDUCTION SHAIRING  موضوع برداشت غیر صیانتی توسط شرکا است لذا صیانت مبحث مهمی است که باید در قراردادها به آن توجه شود در  غیر اینصورت مخاطراتی متوجه منابع زیر زمینی می شود.

وی خاطر نشان کرد: در ازدیاد برداشت شناخت و مدیریت صحیح مصرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید روی آن مطالعه شود.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای تولید صیانتی بکار گیری ابزار ژئومکانیک است که توانسته موثر واقع شود تا شناخت دقیقی نسبت به میادین و حفر مناسب چاهها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما به دلیل نو بودن این دانش کمتر از آن استفاده کرده ایم و هزینه های زیادی بابت عدم شناخت داده‌ایم اظهار داشت: در بخش گاز گاهی چاه حفر کرده ایم که مخاطراتی را منجر شده و در بخش نفت نیز گاهاً حفر چاه‌ها منجر به برداشت کافی از آنها نشده است لذا ژئو مکانیک در تحلیل و تفسیر زمین به ما کمک کرده و ابزاری برای بهبود کارهای اکتشاف و حفاری است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه میادین نفتی اهواز،‌گچساران و مارون علیرغم بزرگ بودن مخازن مطالعات کافی روی آنها صورت نگرفته ، اظهار داشت: در انجام کارهای مطالعاتی این مخازن مباحث ژئومکانیک به درستی به کار گرفته نشده لذا در حال حاضر این موضوع به ما دیکته می شود که برای تجزیه و تحلیل مخازن از این علم بهره بیشتری ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز