خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

بررسی‌ برنامه ششم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیروز به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۰۹۳

نکته‌ای که باید بیش از هر مسئله‌ای در تدوین برنامه ششم توسعه به آن توجه کرد، مسئله رشد اقتصادی است، چراکه ما در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات پیش آمده در بحث عدم دستیابی به درآمدهای نفتی، شرایط تحریم‌ها و به ویژه مشکلات مدیریتی و ساختاری، نتوانستیم به نرخ رشد اقتصادی مطلوب و هدف‌گذاری شده دست پیدا کنیم.

حمیدرضا فولادگر، در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص بررسی برنامه ششم توسعه گفت: وقتی که ما خواهان بررسی یک برنامه هستیم، باید نقاط ضعف و قوت برنامه‌های قبلی را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسب منطبق با شرایط فعلی اقتصاد کشور را در آن در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: گفتنی است که بررسی‌ و صحبت‌ها بر سر برنامه ششم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز به پایان رسید. در طول مدت بررسی این برنامه در مجمع تشخیص مصلحت نظام از کمیسیون‌های ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ نیز برای شرکت در بررسی این برنامه دعوت به عمل می‌آمد و از نظرات این کمیسیون‌ها برای تدوین این برنامه استفاده می‌شد.

وی در ادامه افزود: شرایط اقتصادی امروز کشور در مقایسه با وضعیت ۵ سال گذشته تفاوت‌های بسیاری داشته و درحال حاضر بیش از پیش شرایط اقتصاد مقاومتی بر کشور حاکم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: به عقیده بنده باید در تدوین برنامه ششم توسعه نقاط ضعف و قوت برنامه پنجم توسعه را در نظر گرفته و نیاز‌ها و الزاماتی که کشور در پنج سال آینده با آن مواجه است را در این برنامه بگنجانیم.

فولادگر در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وجه تمایز برنامه ششم با برنامه‌های گذشته در چه مسئله‌ای می‌تواند باشد؟ گفت: اولین نکته‌ای که باید در این برنامه مورد توجه قرار گیرد، بحث اقتصاد مقاومتی است، نکته بعدی که باید بیش از هر مسئله‌ای به آن توجه کرد، مسئله رشد اقتصادی است، چراکه ما در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات پیش آمده مخصوصا در بحث عدم دستیابی به درآمدهای نفتی، شرایط تحریم‌ها و به ویژه مشکلات مدیریتی و ساختاری، نتوانستیم به نرخ رشد اقتصادی مطلوب و هدف‌گذاری شده دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر توجه ویژه‌ای به این مسئله نداشته باشیم، عقب‌ماندگی ما بیشتر خواهد شد و از رقبای خود عقب خواهیم ماند، لذا باید با همت و کار بیشتر این کاستی‌ها را جبران کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی عنوان کرد: نکات دیگری که باید در برنامه ششم توسعه به آن توجه شود؛ بحث حمایت و رقابت‌پذیر کردن تولید داخلی، بهینه کردن مصرف، کنترل واردات، مبارزه با قاچاق کالا، اصلاح ساختار نظام بیمه‌ای و صندوق‌های بازنشستگی، تاکید بر حفظ صندوق سرمایه‌ای توسعه ملی در راستای حفظ منابع و هزینه کرد آن در جهت کمک به توسعه و تولید، فرهنگ‌سازی در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی، تقویت فضای مجازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک است.

فولادگر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به لزوم توجه ویژه به توسعه دولت الکترونیک، چرا نمایندگان مجلس در خصوص افزایش پهنای باند اینترنت، به وزیر ارتباطات کارت زرد دادند و آیا می‌توان با این رویکرد به توسعه و گسترش دولت الکترونیک کمک کرد؟ گفت: این مسئله در رسانه‌ها اشتباه عنوان شد، نمایندگانی که این سوال را مطرح کرده بودند، عنوان نکرده بودند که چرا پهنای باند را افزایش داده‌اید، بلکه معتقد بودند که وزیر ارتباطات باید همراه با افزایش پهنای باند، شبکه ملی اطلاعات را نیز گسترش و توسعه می‌داد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هم در برنامه ششم توسعه نیز این موارد عنوان و تصریح شده که افزایش پهنای باند باید همزمان با گسترش و توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مسئله تحریم‌ها، آیا برنامه ششم توسعه، همانند بودجه با سه مدل بدبینانه، خوشبینانه و حفظ وضعیت موجود، تدوین خواهد شد؟ گفت: عموما در تدوین برنامه‌های توسعه همواره سعی بر این بوده که مطلوب‌ترین و ایده‌آل‌ترین وضعیت آورده شود. ما صرفا در قانون‌گذاری سالانه بودجه، که هزینه و درآمدهای عملیاتی کشور را برنامه‌ریزی می‌کند، بر روی گزینه‌ها و مدل‌های مختلف کار می‌کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در پایان خاطرنشان کرد: در تدوین سیاست‌های برنامه‌های توسعه همواره باید شاخص‌ها حداکثری وارد کنیم، چراکه ما باید به وسیله آن به سمت چشم‌انداز پیش برویم، اما هنگامی که برنامه سالیانه را تدوین می‌کنیم، به دلیل عملیاتی بودن آن، باید موارد و رویکردهای مختلف را نیز در نظر بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز