خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر نیرو در دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب

استفاده از زبان هنر برای فرهنگ سازی مصرف آب / تعادل منابع آب حفظ شود

85.5 درصد از مساحت کشور در منطقه خشک واقع شده لذا انتظار می‌رود که برنامه ریزیهایی مشابه مناطق شور و کم آب داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو در دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب که در اصفهان برگزار شد توضیحاتی در زمینه وضعیت منابع آب و ضرورت اقدامات فرهنگی داد.

وی با اشاره به اینکه ایران با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خدادادی از مشکلات دیرینه خشکی رنج می‌برد اظهار داشت: 85.5 درصد از مساحت کشور در منطقه خشک واقع شده لذا انتظار می‌رود که برنامه ریزیهایی مشابه مناطق شور و کم آب داشته باشیم.

محمودی افزود: وضعیت آب آنگونه که از حدود ۴ دهه قبل مورد مطالعه قرار گرفته نشان می‌دهد که میانگین آب کشور در گذشته ۲۵۰ میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر به ۲۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین میزان روان آب‌ها از ۸۶ میلیارد مترمکعب به ۴۶ میلیارد مترمکعب و میزان آب تجدید پذیر از ۱۳۵ میلیارد مترمکعب به ۱۱۰ متر مکعب رسیده که با توجه به رشد مصرف آب و همچنین افزایش آلاینده‌ها و رشد صنعت معادله به سمت خروج از تعادل پیش می‌رود لذا باید چاره جویی کرد.

وی تصریح کرد: در مجموع کشور ما در منطقه خشک واقع شده که مصارف و آلاینده‌ها هر روز بیش از پیش افزایش می‌یابد لذا باید به سمتی روی آوریم که رفتار مصرفی جامعه را با این شرایط کشوری تطبیق دهیم که در این زمینه برخی روشهای فیزیکی همچون ذخیره آب، جلوگیری از مصرف آب و بخشی دیگر مربوط به تغییر رفتارهای منطقی و مسائل فرهنگی است که باید دنبال شود.

قائم مقام وزیر نیرو توضیح داد: زمانی مقررات آب توسط مردم رقم می‌خورد مثلا در زمان شیخ بهایی این دولت نبود که آب را تقسیم می‌کرد بلکه مردم در آن زمان با احداث آب بند‌ها، حفر قنوات و ایجاد شبکه‌های آبیاری نسبت به تامین آب مصرفی خود مبادرت می‌ورزیدند ضمن اینکه نگهداری از آب و سرمایه گذاری در این خصوص نیز به عهده مردم بود.

وی افزود: اما در چند دهه قبل که کشور به پول نفت رسید به تدریج به سمتی رفتیم که وضعیت کنونی تالاب‌ها، باتلاق‌ها و منابع آب زیر زمینی را شاهد هستیم یعنی قنات‌ها به تدریج جای خود را به چاه‌ها دادند و ناگزیر برای به سطح آوردن آب از پمپ‌ها استفاده شد به این ترتیب می‌بینیم که هم مردم و هم دولت در وضعیت کنونی آب دخیل هستند ضمن اینکه برخی منافع بخشی و فردی نیز بعضا جایگزین منافع عمومی شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با اوضاع کنونی آب نظارت تنها نمی‌تواند انسان‌ها را قادر به مصرف بهینه کند مگر اینکه نظارت از درون بجوشد.

محمودی مسائل فرهنگی از جمله شعر، ‌ادبیات، موسیقی و فیلم و در کل زبان هنر را از جمله مهم‌ترین نقش‌ها برای ایجاد فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب برشمرد و به جشنواره حال حاضر فیلم و عکس جلوه‌های آب اشاره و اظهار داشت: آنچه از جشنواره انتظار می‌رود اینکه حاصل آن یک گام به پیش برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب باشد که مدیریت حوزه تا مدیریت مصرف را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: این جشنواره‌ها باید کمک کند که مردم نسبت به وضعیت آب کشور حساس شوند.

قائم مقام وزیر نیرو با تاکید براینکه اگر قرار است جای جدیدی به لحاظ تامین منابع آب آباد شود نباید به قیمت خراب شدن آبادانی جای دیگر باشد تصریح کرد: مسائل فرهنگی روح تعادل منابع آب است لذا وزارت نیرو از مجموعه ابزار‌ها با توجه به تجربیاتی که طی سال‌ها کسب کرده استفاده می‌کند که ابزار هنر یکی از قوی‌ترین ابزار‌ها جهت ارتباط با مردم و کمک به فرهنگ سازی در زمینه آب در آینده خواهد بود.

وی از جامعه هنری در خواست کرد که در قالب برنامه‌ها و در چارچوب فرهنگ در عرصه خدمت رسانی به فرهنگ سازی در بخش آب یاری کنند چرا که هنرمند با روح انسان سر و کار دارد و اقتضای کارش این است که از مسائل تجاری فاصله بگیرد لذا می‌تواند موثر واقع شود و البته وزارت نیرو نیز آمادگی کامل جهت مشارکت و جذب همکاری‌ها از هنرمندان را دارد.

محمودی با اشاره به اینکه حرکت در زمینه مصرف بهینه آب و مدیریت آن نباید جزیره‌ای باقی بماند اظهار داشت: علاوه بر مسائل فرهنگی باید با تشکیل دبیر خانه مناسب فعالیت‌ها در زمینه فرهنگ سازی ادامه پیدا کند و در مورد اصفهان نیز با توجه به این استان پایگاه فرهنگی کشور است باید بخشی از اقدامات فرهنگ آب را به دوش بکشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر اقدامات فرهنگی باید پیوندهایی نیز با مجامع بین المللی داشته باشیم که اصفهان باید در این خصوص پیش قدم باشد و پای یونسکو را به این شهر و کشور باز کند تا پیونده‌های فرهنگی برقرار شده و راهکار روشی باشد که در عمل استمرار داشته باشد.

وی همچنین گفت: در زمینه فیلم‌های مستند و کوتاه نیز باید ورود پیدا کرد چرا که می‌تواند برای تصمیم گیران کشور در عرصه فیزیکی موثر واقع شود ضمن اینکه برگزاری جشنواره‌ها نیز می‌تواند عرصه فرهنگ کشور را تغذیه کند.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر نگاه مقام معظم رهبری، دولت ومجلس به بحث آب و محیط زیست معطوف شده خاطر نشان کرد: از ضروریات کشور این است که دانش کشور در مسائل مربوط به آب بالا رفته تا جایی که حساسیت به مسئله آب و همچنین محیط زیست از کشور ما به دیگر کشور‌ها نیز نفوذ کند.

لازم به ذکر است؛ در مراسم افتتاحیه این جشنواره که شب گذشته برگزار شد جوایزی به ارگان‌ها و مراکزی که اقدامات شایسته‌ای در زمینه کنترل و کاهش مصرف آب داشته‌اند اهداء شد که از جمله آن بیمارستان الزهرا (س) استان اصفهان موفق به کاهش ۷۳ درصدی مصرف آب شده است. همچنین نیروگاه شهید منتظری اصفهان موفق به کاهش ۲۱ درصدی، مرکز آموزش توپخانه آجا کاهش ۱۹ درصد، ‌دانشگاه صنعتی اضفهان ۱۷ درصد، ‌مهمانسرای عباسی ۱۴ درصد در زمینه کاهش مصرف آب طی سال ۹۳ موفق عمل کرده است.

یادآور می‌شود دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب که از روز دوشنبه آغاز به کار کرده به مدت ۴ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.

کد خبر : ۲۷۳۵۸۵