خبرگزاری کار ایران

جلالی پور در گفتگو با ایلنا تاکید کرد:

توجه به برند ملی از سوی قوای سه گانه/بسیاری از کشور‌ها برند ملی شان پرچمشان است

برند یک تصویر ذهنی است که همراه با دیدن آن به یک استنباط مثبت می‌توان دست یافت.

مهرداد جلالی‌پور، در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: موضوع برندینگ چند سالی است مورد توجه مسئولین قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌هایی نیز در مجموعه سازمان توسعه و تجارت برای آن انجام شده است اما آنچه حائز اهمیت است فاصله زیاد سوددهی از طریق برند در کشور ما و در سایر کشوهاست.

وی افزود: ساختار برند درچند بخش تعریف می‌شود که اولین بخش آن در خصوص برند ملی است و پس از آن برند جغرافیایی و برند بنگاهی قرار دارند.

این مسئول پیشین سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آنچه همواره در مورد آن بحث شده برند ملی در ایران است که باید شرح وظایف آن در دولت و قوای سه‌گانه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید بتوان برند جغرافیایی دولت‌ و برندهای مناطق و بخش‌های دیگر را شکل داد، اما مهم‌تر از آن شکل گیری مثلث دولت، تشکل و بنگاه‌ها در شکل گیری برند است.

جلالی پور با تاکید بر ضرورت شکل گیری برند ملی و اهتمام بر آن گفت:  هرآنچه بر پایه مدیریت وسرمایه‌گذاری در این راه مهم است بر عهده دولت است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها برند ملی شان پرچمشان است گفت: کشورهایی مانند ترکیه و آمریکا از پرچم خود به عنوان برند استفاده کرده اند .

وی گفت: برند یک تصویر ذهنی است که همراه با دیدن آن به یک استنباط مثبت می‌توان دست یافت.

وی ادامه داد: آنچه در بحث بنگاهی برند به کار می‌رود تداعی‌کننده پتانسیل‌ها و توانمندی‌هایی است که می‌تواند در سطح ملی به کار رود. همانند کره جنوبی و ژاپن که تا شش سال پیش در این بحث جایگاهی نداشتند اما امروز هر محصولی که تولید می کنند نشانه و برند آن کشور‌ها را دارد.

این کارشناس تجارت خارجی تصریح کرد: امروز به عنوان یک بنگاهدار برای یک محصول ایرانی باید بتوان تاثیر مثبتی را ابتدا در اذهان مردم داخل کشور ایجاد کرد و سپس و در قدم بعدی در مناطق جغرافیایی موفق‌تر عمل کرد.

وی گفت: البته برخی از محصولات در ایران نظیر پسته ، فرش ، خاویار و زعفران به عنوان نمادهای کشور جایگاه خوبی به دست آورده ایم که باید بتوانیم آن‌ها را حفظ کنیم.

جلالی پور ادامه داد: همچنین در صورتی که سرمایه‌گذاری مناسبی در این مسیر صورت گیرد پتانسیل‌ها و نقاط قوت محصولات ایرانی بیشتر شناخته می شود.

وی گفت: بسته‌بندی نیز در این راه حائز اهمیت است و یکی المان‌هایی است که به برندسازی کمک می‌کند اما بسته بندی در همه کالاها مطرح نیست! به عنوان مثال در برندهای BMW و مرسدس بنز که بسته‌بندی هم ندارند همه می‌دانند که این دو محصول از کشور آلمان است و جایگاه خود را درمیان کشورهای دیگر پیدا کرد.

وی افزود: برند ملی می‌تواند در جایی به کمک برند محصولی هم بیاید و بالعکس. اما توجه ویژه سردمداران کشور به برند ملی حائز اهمیت است. البته نه اینکه سایر حوزه‌ها را‌‌ رها کنیم تا برند ملی شکل گیرد اما می‌توان در توسعه و ترویج و تبلیغ آن برای همه مردم فرهنگ‌سازی کرد و به موازات آن به برند منطقه‌ای و بنگاهی با شیب ملایم نیز بپردازیم.

وی گفت: البته برخی از بنگاه‌ها فرا‌تر از آن هستند که باسایر مجموعه‌ها حرکت کنند. شاید محصولاتی نظیر شیرینی و شکلات ایران و یا زعفران و ماکارونی توانستند پا را فرا‌تر گذاشته و در مسیر برندیگ حرکت کنند.

  وی با بیان اینکه حلقه مفقوده تجارت در ایران موضوع برند است افزود: در این میان باید به قانون کپی‌رایت احترام گذاشت و آن را پاس بداریم چه در بخش طراحی و چه در بخش نام تجاری.

وی افزود: در حال حاضر آنچه در ایران به عنوان برند مطرح است برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش‌هایی است که به صورت محدود دربحث بزینس‌ها مطرح می‌شود. البته این موضوع با عنوان حرکت اولیه خوب است اما نیاز به سمت و سویی دارد. چرا که برندهایی قابل توجیه هستند که قابل ارائه در سایر مناطق باشند ۱۰ سال پیش شاهد آن بودیم که بنگاه‌های صادراتی ما مواجه با کپی‌ شدن برند شدند که این موضوع ما را به عقب برد!

وی در خاتمه تصریح کرد: تمهیدات لازم در بخش برندهای بنگاهی و محصولی می‌تواند به توسعه نام و نشان کشور کمک کند و توجه کردن به بنگاه‌های داخلی و خارجی و ارائه سوبسید و یارانه برای توسعه برند‌ها می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

کد خبر : ۲۷۱۲۸۰