خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به ایلنا:

مشکلی در تامین سنگ‌آهن داخلی وجود ندارد

تولید محصولات متنوع را در برنامه خود داریم که از آن جمله تولید ریل و تیر بال پهن در دستور کار است و به دنبال محصولاتی هستیم که در داخل کشور تولید نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اردشیر سعدمحمدی ، صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به رشد تولید شرکت ذوب‌آهن در سال 93 اظهار داشت: در سال گذشته از میان کلیه واحدهای تولیدی در کشور شرکت ذوب‌آهن اصفهان با تولید 2میلیون و هفتصدهزار تن توانست 20درصد رشد تولید را ثبت کند. این در حالی است که برخی از واحدهای تولیدی با رشد منفی نیز مواجه بودند.

وی با بیان اینکه در تولید فولاد خام از مرز دو میلیون و هفتصد میلیون تن عبور کردیم گفت: در تولید کک با 33 درصد رشد همراه بودیم و موفق شدیم در سال گذشته با خرید ذغال سنگ البرز شرقی از سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه خود را گسترش دهیم.

وی گفت: همچنین در مناقصه زغال سنگ طبس برنده شده و در 3ماهه سوم سال جاری شرایط استخراج از این ذغال سنگ را فراهم خواهیم کرد.

سعد محمدی در ادامه گفت: باتری کک شماره یک در سال 93 با حضور وزیر راه‌اندازی شد. همچنین کارخانه‌ای را برای تولید تیرآهن بال پهن در سال 93 خریداری کردیم که در سال 94 توانایی تولید ریل بال پهن از نمره 20 به بالا را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استراتژی شرکت ذوب‌آهن تغییر کرده است افزود: تولید محصولات متنوع را در برنامه خود داریم که از آن جمله تولید ریل و تیر بال پهن در دستور کار است و به دنبال محصولاتی هستیم که در داخل کشور تولید نمی شود.

وی افزود: در سال گذشته بالاترین نشان صادرات کشور و تندیس جهانی انرژی و گواهی حقوق مصرف‌کننده را اخذ کردیم.

سعدمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 9 پروژه زیست‌محیطی فعال در این شرکت در حال اجراست گفت: 294 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه خواهد شد که به کاهش آلودگی و پساب‌ها کمک می کند.

وی افزود: همچنین در پروژه‌های توسعه‌ جذب چدن 17 پروژه، بهینه‌سازی 59 پروژه، بازسازی تعمیرات اساسی 66 پروژه، در بخش‌های پژوهشی 36 پروژه در دست اجراست و در کل 2هزار میلیارد تومان ذوب‌آهن پروژه در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان تنها تولیدکننده فولاد به روش کوره بلند در ایران است گفت: کلیه شرکت‌ها (فولاد مبارکه، فولاد ارفع، کاوه جنوب و  فولاد خوزستان به روش احیا مستقیم فعالیت می‌کنند) و از گاز که به عنوان مهم‌ترین ذخیره جهانی است بهره می‌برند و در این میان اختلاف قیمتی که  بین شرکت ما و سایر شرکت‌ها وجود دارد 421 تومان است و در رقابتی که وجود دارد ما 420 تومان عقب هستیم و این رقابت بسیار سخت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در کوتاه‌مدت میزان تولید این شرکت را به 4.2 میلیون تن خواهیم رساند و در بلندمدت با افزایش تولید 2 میلیون تنی این رقم را به 6.2 میلیون تن می‌رسانیم.

وی گفت: متوسط تولید فولاد در دنیا 5 میلیون تن است که ما باید برنامه‌های خود را در این راستا تنظیم کنیم.

سعدمحمدی افزود: به لحاظ کیفیت و استانداردها محصولات ذوب‌آهن با هیچ محصولی در ایران قابل مقایسه نیست.

وی افزود: در بخش صادرات نیز سال 91 میزان صادرات 100هزار تن، در سال 92، 240هزار تن و در سال 93 به 342هزار تن رسید و برنامه امسال ما عبور از 500هزار تن صادرات است.

وی گفت: با برگزاری اکسپو 2020 در امارات میزان فروش ما نیز افزایش خواهد یافت و به شکل جدی‌تری بر صادرات محصولات خود به عراق؛ آسیای میانه؛ افغانستان و عمان فکر می کنیم.

وی افزود: تولید فولاد در دنیا در حال حاضر یک میلیارد و 622 میلیون تن است که تنها سهم چین از این تولیدات 822 میلیون تن است و سهم فولاد کشور ما در سال گذشته به 16.7 میلیون تن رسید و در حالی که میزان تولیدات فولاد دنیا به روش کوره بلند 70درصد، احیای مستقیم 35 درصد و کوره القایی 5 درصد است این در حالی است که در ایران این روش معکوس بوده و تنها 20درصد به روش کوره بلند صورت می گیرد.

وی در ادامه گفت: همچنین باید تولیدات از طریق ذغال سنگ در کشور رشد پیدا کند تا نیاز داخل برطرف و اشتغال نیز افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان چه برنامه‌ای برای جبران کمبود سنگ آهن دارد؟ گفت: در حال حاضر قیمت سنگ آهن کاهش یافته و ارزش صادراتی آن نیز افت کرده و این محصول در کشور موجود است و شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز درصدد سرمایه‌گذاری و اکتشاف از نقطه صفر به بالا است و در مزایده ها شرکت خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سود خالص ذوب آهن به 400 میلیارد تومان رسیده گفت: این در حالی است که در زمان ورود بنده به این شرکت تنها زیان انباشته ذوب‌آهن 500 میلیارد تومان بود و هم‌اکنون متوسط فروش ذوب‌آهن در سایت کدال بورس زیر 1600 تومان است.

وی گفت: دلیل اصلی اینکه قیمت تمام شده محصولات بالاست این است که کارخانجات زیر ظرفیت کار می‌کنند و در حال حاضر ظرفیت تولید کک دو میلیون و پانصد هزار تن است در حالی که نیازمند 2 میلیون و هفتصد هزار تن هستیم و در تولید کنسانتره ذغالی هم هم‌اکنون تولید ما یک میلیون و صدهزار تن رسیده است.

وی در خصوص مصرف انرژی به روش کوره بلند گفت: در حال حاضر هزینه مصرف انرژی 579 تومان است اما در جهان با قیمت ارز آزاد در روش کوره بلند این نرخ به 630 تومان می‌رسد و در روش کوره قوس انرژی به ازای هر تن 710 تومان است که در ایران 195 تومان محاسبه می شود.

وی همچنین با اشاره به کاهش نرخ سنگ آهن افزود: انتهای سال 2013 بهای سنگ آهن 142 دلار بود که در پایان سال 2014 به 68 دلار رسید و امروز زیر 50 دلار نرخ گذاری شده اما در ایران بهای سنگ آهن سال گذشته روند صعودی داشت و خوشبختانه در حال حاضر به میزان کافی موجود است.

کد خبر : ۲۷۱۰۳۱