خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دیپلماسی جدید ایران در اوپک /بدون رقابت منفی سهم خود را از بازار پس بگیریم

باید مذاکراتی با دیگر اعضا و به ویژه کشورهایی که بازار ما را در اختیار گرفتند داشته باشیم تا بدون اینکه به قیمت‌ها آسیبی برسد برای نفت ایران جا باز شده و متناسب با افزایش صادرات ما، دیگر کشورها میزان صادرات خود را کاهش دهند.

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا ایران باید برای بعد از لغو تحریم‌ها دیپلماسی جدیدی در اوپک تعریف کند، گفت:  ما معتقدیم تحریم ها باید یک جا لغو شود و طرف مقابل به چند مرحله‌ای بودن آن اعتقاد دارد. در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تحریم‌های صنعت نفت و فروش و سرمایه‌گذاری آن در چه مرحله‌ای برداشته می‌شود.

وی افزود: تحریم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران قدمت بیشتری داشته و به طرح داماتو در زمان ریاست جمهوری کلینتون بازمی‌گردد. در آن زمان کشورها و شرکت‌های بزرگ اروپایی از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران منع شده بودند. لذا در حال حاضر لغو تحریم‌ها به بحث سرمایه‌گذاری‌ها برنمی‌گردد و این تحریم‌ها به قوت خود باقی است و فقط تحریم‌هایی که بابت بحث هسته‌ای ایران بوده که همان فروش و صادرات نفت است برداشته خواهد شد.

خطیبی تصریح کرد: در حال حاضر آنچه ایران می‌تواند از اعضای اوپک درخواست کند اینکه باید برای فروش و صادرات نفت که به مذاکرات هسته‌ای گره خورده مذاکراتی داشته باشد تا بتوانیم میزان فروش را به قبل از تحریم یعنی روزی 2.5 میلیون بشکه بازگردانیم که در این صورت درآمد کشور به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بعد از تحریم‌ها شرکت‌های اروپایی واردات نفت ما را به صفر رساندند. در حالی که قبل تحریم 700 تا 800هزار بشکه از ما نفت می‌خرند. لذا در صورتی که اروپا به بازار نفت ایران بازگردد جهشی در صادرات ما صورت می‌گیرد. البته نباید این موضوع را از نظر دور داشت که ممکن است شرکت‌هایی که از ما نفت می‌خریدند قراردادهای جدید بسته باشند و بازگشت به نفت ایران و انعقاد قرارداد جدید با ما زمان ببرد و خریدها تک‌محموله‌ای صورت گیرد اما در هر صورت می‌تواند نویدبخش افزایش درآمد قابل توجهی باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه بازگشت به میزان صادرات قبل از تحریم یک شبه صورت نمی‌گیرد خاطرنشان کرد: بازگشت به زمان قبل یکسری مذاکرات و همکاری‌هایی را با دیگر اعضای اوپک می‌طلبد تا بتوانیم سهم خود را از بازار به دست آوریم.

وی افزود: ما باید مذاکراتی با دیگر اعضا و به ویژه کشورهایی که بازار ما را در اختیار گرفتند داشته باشیم تا بدون اینکه به قیمت‌ها آسیبی برسد برای نفت ایران جا باز شده و متناسب با افزایش صادرات ما، دیگر کشورها میزان صادرات خود را کاهش دهند.

خطیبی یادآور شد: چنانچه بازگشت ایران به جایگاه قبلی در اوپک با تفاهم و مسالمت صورت گیرد قیمت‌ها آسیبی نمی‌بینند و جابجایی به راحتی صورت می‌گیرد. لذا این مباحث باید در جلسه‌ای بسته و با حضور وزرا صورت گیرد. زیرا اگر با لجاجت و مقاومت همراه باشد قیمت‌ها متزلزل شده و پایین‌تر می‌آید.

وی همچنین گفت: ایران باید علاوه بر مذاکرات داخل اوپک نشست‌های دوجانبه نیز با کشورهای تولیدکننده نفت داشته باشد تا میزان افزایش صادرات کشورمان با تفاهم عادی انجام شود. چرا که اگر کشورهایی که سهم ما را از بازار گرفته بودند اصرار بر تولید قبلی داشته باشند یک نوع رقابت منفی در بازار ایجاد شده و اضافه عرضه صورت می‌گیرد که می‌تواند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین باید مسالمت‌آمیز، بدون اضافه عرضه، رقابت منفی و فشار بر قیمت‌ها به بازار نفت خود بازگردیم که در این مسیر باید سناریویی شکل گیرد که کشورهایی که سهم ما را در بازار نفت اشغال نکرده بودند نیز دچار خدشه نشوند.

خطیبی تاکید کرد: باید در قالب تیم‌های مختلف از نفت و همچنین وزارت خارجه مجموعه‌ای فعال شده و مذاکراتی صورت گیرد تا بتوانیم نتایج مطلوب را حاصل کنیم و این پروسه باید قبل از زمان توافق نهایی صورت گیرد تا زمان از دست نرود.

وی با بیان اینکه در دنیای فعلی برای توافق قطعاً باید دیپلماسی، رفت و آمد و مذاکره و برنامه‌ریزی داشته باشیم، خاطرنشان کرد:  بنابراین در حال حاضر نیز باید کشورهای هدف را انتخاب و رایزنی داشته باشیم و بسترهای لازم را فراهم کنیم تا زمان را تا رسیدمن به توافق نهایی در تیرماه از دست نداده باشیم.

کد خبر : ۲۷۰۹۸۴