خبرگزاری کار ایران

بازار سرمایه در انتظار کاهش نرخ سود بانکی

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۶۲۲

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از ریسک های بازار سرمایه که هنوز سایه آن بر بازار سرمایه وجود دارد، نرخ سود بانکی است که باید تمام فعالان بازار سرمایه و رسانه ها تلاش کنند که این موضوع نیز با توجه به کاهش نرخ تورم برطرف شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، محمد فطانت در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه، افزود: رقابت ناسالم موسسات غیرمجاز بانکی در رابطه با نرخ سود باعث ورشکستگی بانک ها می شود، بنابراین باید تلاش جدی در خصوص رفع این مشکل صورت گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بزرگترین اخلال در نظام اقتصادی وجود موسسات غیرمجاز بانکی و سودهای بانکی است، اظهار داشت: برخی از این موسسات و حتی بانک ها آخرین مصوبات بانک مرکزی را در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی رعایت نمی کنند.

وی تصریح کرد: مسئولان اقتصادی و تصمیم گیران در خصوص کاهش نرخ سود بانکی متفق القول هستند ما هم در این برهه زمانی تلاش می کنیم که کاهش نرخ سود سپرده بانکی سریعتر با مصوبات مطابقت داده شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با ریسک های اساسی روبه رو بود، گفت: نخستین ریسک بازار بحث های سیاسی خارجی و بین المللی و دومین ریسک دغدغه فعالان بازار سرمایه در خصوص صنعت پالایشگاه ها بود.

وی افزود: بحث های سیاسی به لطف تیم مذاکره کننده تا حدقابل توجهی از بازار سرمایه زدوده شد، در خصوص پالایشگاه ها نیز که تا پیش از بازگشایی آنها فعالان بازار سرمایه انتظار اتفاقات غیرقابل کنترل در بازار سرمایه را داشتند به لطف ابهام زدایی از این صنعت چشم انداز مناسبی پیدا کرده است.

فطانت درباره ضرورت حمایت از صنایع بورسی، گفت: با وجود تلاش های بسیار در خصوص رفع ابهام از صنعت پالایشگاهی، لازم است در زمینه سایر صنایع نیز ابهام زدایی شود و حمایت، مراقبت و مواظبت از صنایع باید به طور مداوم و از طریق کمیته بازار سرمایه انجام گیرد.

وی در خصوص مباحث بین المللی گفت: بیانیه سوئیس را میمون و مبارک می دانیم و باید خودمان را برای پایان دادن به آن در تاریخ 11 تیرماه و رفع تحریم ها آماده کنیم.

رئیس سازمان بورس با اشاره به آمادگی بازار سرمایه برای ارتقا فعالیت ها بعد از رفع تحریم ها، گفت: رئیس جمهور پس از بیانیه سوئیس به اهمیت فضای کسب و کار و مساعد شدن فضای سرمایه گذاری پس از تحریم ها اشاره کردند که بازار سرمایه در این خصوص نقش بسیار مهمی دارد و برای اینکه این فراز از جملات رئیس جمهور جامه عمل پوشانده شود و بازار سرمایه بتواند نقش اساسی در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشته باشد باید خود را آماده کنیم.

وی اظهار داشت: ظرفیت های اقتصادی بازار فعلی باید به طور کامل محقق شود تا بتوانیم در خصوص اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری و اتمام پروژه های در دست اجرا و همچنین حفظ مزیت پذیری صنایع مانند نفت و گاز را به درستی ایفای نقش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری مهیا نمی شود مگر اینکه از فضای پیش آمده در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی استفاه کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تمایل سرمایه گذاران خارجی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی طی مدت اخیر، گفت: در این مدت تقاضاهای متعددی برای سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در ابن بازار صورت گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه، افزود: این نمایشگاه در سال جاری با توجه به شرایط پیش آمده می تواند یک نقطه عطف برای بازار سرمایه باشد به همین منظور در این نمایشگاه نشست و هم اندیشی مشترک بین المللی برای زمینه سازی های تأمین مالی و سرمایه گذاری های خارجی برگزار می شود.

وی درباره نقش کارگزاری ها در این بخش نیز گفت: باید کارگزاری ها به جایگاه اصلی خود در جهت عرضه های اولیه برسند.

وی با اشاره به عرضه های خصوصی سازی نیز اظهار داشت: عرضه های خصوصی سازی باید به شکل هدفمند انجام گیرد چون عرضه های غیرمدیریت شده و بدون در نظر گرفتن تبعات آن قطعا مورد نظر هیچکس نیست بنابراین خصوصی سازی باید با هماهنگی اقدام به عرضه کند.

فطانت درباره نقش و اهمیت سایر ارکان در بازار سرمایه نیز تصریح کرد: بورس انرژی هنوز به ظرفیت های خود نرسیده و افزایش حجم بازار بورس انرژی که مد نظر طراحان آن است می تواند با عرضه نفت در بورس محقق شود.

وی در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: پیش از این چند مشکل اساسی در خصوص عرضه نفت خام به دلیل قوانین وجود داشت که به لطف و همکاری های مدیرعامل بورس انرژی تا حد زیادی این مشکلات برطرف شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره توضیح داد: از آنجا که بخشی از درآمد نفتی به صندوق توسعه و بخش دیگر آن به بانک مرکزی و وزارت نفت واریز می شود در خصوص نوع واریز درآمد ریالی فروش نفت در بورس انرژی مباحثی مطرح بود که براساس این قوانین، واریز درآمد حاصل از فروش نفت به شکل ریالی به صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این تشریفات خاص برطرف شده است، گفت: با بررسی های صورت گرفته توسط بورس انرژی و ستادهای ویژه در این خصوص، این شیوه مطرح شد که امیدواریم به زودی به صورت رسمی ابلاغ شود.

فطانت با بیان اینکه حجم فروش نفت در بورس انرژی زیاد نیست، افزود: این حجم فروش و درآمدهای حاصل از فروش نفت، زیاد نیست اما برای بورس انرژی عدد قابل اعتنایی است که می تواند حجم و ارزش معاملات این بورس را متأثر کند.

وی درباره انواع ابزارهای معاملاتی در بورس انرژی و کالا، ادامه داد: برای تأمین مالی در بورس انرژی و بورس کالا لزوم استفاده از انواع اوراق مشتقه، آتی و سایر ابزارها لازم است.

فطانت درباره شرایط بورس کالا، گفت: در بورس کالا نیز به کمک طراحی های خوبی که در بازار مشتقه صورت گرفته است، بورس کالا توانسته از ظرفیت های مناسبی بهره مند شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز