خبرگزاری کار ایران

یک فعال بخش تعاون در گغتگو با ایلنا:

انتظار داریم برنامه های توسعه ای بخش تعاون در سالجاری محقق شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف ایران، ظرفیت‌های بخش تعاون برای انجام فعالیت‌های اقتصادی را بالا و مطلوب ارزیابی کرد و تحقق برنامه‌های این بخش را مستلزم توجه دولتمردان دانست.

عبداله بهرامی در گفتگو با ایلنا در رابطه با بخش تعاون، اظهار کرد: بخش تعاون یکی از سه رکن اقتصادی کشور است که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم ۲۵% از اقتصاد را به خود اختصاص دهد، ولی این سهم تا به امروز محقق نشد و سهمی بیش از ۷% نمی‌توان برای آن متصور شد.

وی افزود: این بخش در دو دهه گذشته از لحاظ کمیتی بسیار گسترده و حجیم و از لحاظ کیفیت و زیر ساخت ضعیف عمل کرد و تشکیل ۱۸۰ هزار تعاونی بیشتر جنبه آماری داشته و به توانمند سازی آن‌ها پرداخته نشده است.

بهرامی بیان داشت: بخش تعاون ظرفیت بسیار مطلوب وبالایی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی دارد به شرطی که وجود آن برای دولت مردان مهم باشد و بخش تعاون را آنان باور کنندو در این بخش سرمایه گذاری مناسب با ظرفیت و گستردگی آن محقق شود.

وی افزود: توجه به بخش تعاون در برنامه ششم، توسعه یکی از مطالبات بر حق تعاون گران است که امیدواریم دولت تدبیر و امید تمام توان خود را برای ارتقاء سهم و بهره‌مندی بخش تعاون با ارائه راهکارهای عملیاتی و اجرایی در برنامه ششم توسعه را بکار ببندد.

بهرامی تاکید کرد: امیدواریم دولت به این بخش فعال، پویا و سالم اعتماد نموده و در بحث واگذاری‌ها اولویت را برابر ماده ۲۹ برنامه پنجم توسعه به بخش تعاون داده واجرا کند.

بهرامی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی توسعه بخش تعاون توسط معاون وزیرتعاون، گفت: با توجه به تدوین برنامه‌های راهبردی توسعه بخش تعاون توسط معاونت تعاون وزارت مطبوعه انتظار داریم که در سال ۹۴ برنامه‌های تدوین شده عملیاتی شود و شاهد افزایش بهره وری در واحد‌های تعاونی در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد ظرفیت‌های جدید اشتغال و حل مشکلات تعاونی‌ها جهت استفاده از ظرفیت‌های خالی، توانمند سازی نیروی انسانی موجود از طریق آموزش و ترویج یافته‌های تحقیقاتی بخش تعاون باشیم.

وی تاکید کرد: بخش تعاون شدیداً نیاز به حمایت و اعتماد مسئولان دارد و برای اینکه این اعتماد تحقق پیدا کند ناگزیر باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌ها و اقداماتی اجرایی برای ایجاد ارتباط موثر واصولی بین نیازهای بخش تعاون و نظام آموزشی کشور، ارتقاء سطح دانش و تخصص مدیران تعاونی‌هاایجاد کند.

بهرامی افزود:بخش تعاون به برنامه هایی در جهت تعیین شاخص‌های صلاحیت حرفه‌ای، زمینه سازی و تلاش برای افزایش کیفیت محصولات و خدمات تعاونی‌ها و کاهش قیمت تمام شده آن‌ها، حمایت از افزایش خدمات پس از فروش در بخش تعاون تشکیل تعاونیهای خدمات مشاوره فنی و تخصصی، تشویق تعاونی‌های تولیدی به استفاده از فناوری‌های نو و دانش روز، بهره برداری از تجربیات سایر کشور‌ها برای ارتقاء بهره وری در تعاونی‌ها و حمایت ویژه از پرداخت تسهیلات و کمک مالی به فعالیت‌های اقتصادی شبکه‌ای بخش تعاون نیاز دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف ایران، افزود: با اجرای برنامه‌های درست و اصولی برای این بخش می‌توان امیدواربود که این بخش بتواند ازحالت انزوا درآمده و نقش اساسی و کلیدی خود را در اقتصاد کشور ایفا نموده و به سهم ۲۵% ازاقتصاد کشور برسد.

کد خبر : ۲۶۸۵۰۹