خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد؛

سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد دلاری برای احداث سدهای بزرگ و نیروگاه‌های آبی

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از سرمایه‌گذاری سالانه حدود یک میلیارد دلار توسط این شرکت برای احداث سدهای بزرگ و نیروگاه‌های برق‌آبی خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، سیدمحمدرضا رضازاده گفت: شرکت توسعه آب و نیروی ایران از سال 1368 (1989) برای اجرای طرح‌های بزرگ سدسازی و نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور تاسیس شد.

وی تصریح کرد: برای شرکت آب و نیرو با توجه به پیشینه و تجاربی که دارد، فرصت‌های خوبی برای همکاری فی‌مابین می‌تواند تعریف شود چراکه شرکت ما سالانه حدود یک میلیارد دلار فعالیت در ایران دارد و شاید از سال تاسیس تا امروز 20 میلیارد دلار طرح‌های مختلف سدسازی، ‌سامانه‌های انتقال و نیروگاه‌های برق‌آبی را به بهره‌برداری رسانده است.

وی گفت: بنابراین فکر می‌کنیم با ظرفیت فنی و مهندسی و تجارب طولانی شرکت، می‌توانیم در مدیریت و کنترل پروژه‌ها از ابتدا تا انتها، مطالعه و امکان‌سنجی پروژه‌ها، مدیریت قراردادی پروژه‌ها و طراحی مدل مالی برای اجرای پروژه‌ها با کشورهای دوست همکاری داشته باشیم و در زمان حاضر نیز فعالیت‌هایی را در برخی از کشورها آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی راهبردی در توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی، مطالعه طراحی و ساخت سدها و شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی، سامانه‌های انتقال آب، سازوکار توسعه پاک، سرمایه‌گذاری در جهت توسعه نیروگاه‌های کوچک، تحقیق و توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی و مدیریت دانش در این زمینه، ظرفیت‌سازی نیروی انسانی متخصص و تامین خدمات مهندسی ازجمله اهداف کلی و ماموریت‌های آب و نیرو محسوب می‌شود.

رضازاده سپس با اشاره به سدهای پیش‌بینی‌شده در سه حوضه آبریز کرخه، دز و کارون، اظهار داشت: در رودخانه کارون 11 سد دیده شده که پنج سد به بهره‌برداری رسیده و پنج سد در حال مطالعه و یک سد در حال اجرا است ضمن آنکه بر رودخانه دز هم شش سد دیده شده که دو سد در حال اجرا و مابقی در حال تکمیل مطالعه هستند؛ البته در دیگر نقاط کشور نیز پروژه‌های بزرگ دیگری در دست اجرا داریم.

رییس هیات‌مدیره شرکت آب و نیرو افزود: ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده در کشور 73 هزار مگاوات شامل انواع نیروگاه‌ها بوده و سهم نیروگاه‌های برق‌آبی 14.7 درصد است.

وی با معرفی برخی از طرح‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، گفت: طرح کارون 3 دارای 205 متر ارتفاع و نیروگاهی 2000 مگاواتی در زیرزمین است؛ کرخه نیز با پنج میلیارد مترمکعب حجم مخزن، بیشترین حجم مخزن را در بین سدهای ایران دارد و قادر به تولید 400 مگاوات برق است و سد کارون 4 دارای مخزنی با حجم 2.2 میلیارد مترمکعب با نیروگاه 1000 مگاواتی است. وی افزود: نکته قابل توجه این است که سدهایی که روی رودخانه کارون طراحی و اجرا شده، به نحوی است که اگر دریاچه سدی پر باشد، تا پای سد بالاسری خود ادامه پیدا می‌کند و این بدین معناست که از تمام ظرفیت کارون برای ایجاد نیروگاه برق‌آبی استفاده کرده‌ایم.

رضازاده با اشاره به سد گتوند، افزود: سد گتوند بلندترین سد خاکی با ظرفیت 1000 مگاواتی و حجم مخزن 4.5 میلیارد مترمکعبی، آخرین سدی است که بر روی کارون قرار دارد و در حال بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه در کنار پروژه‌های سدسازی طرح‌های بزرگ دیگر نیز انجام می‌شود، اظهار داشت: در میان دریاچه سد گتوند، برای اتصال مراکز جمعیتی که در دو طرف دریاچه قرار دارند و راه اتصالی آنها زیرآب رفته است، پل احداث شد و اجرای پروژه‌های بزرگ سدسازی ایجاب می‌کند پروژه‌های دیگری را در کنار آنها ایجاد کنیم که خود آنها نیز طرح‌های بزرگی محسوب می‌شوند.

وی در معرفی سد و نیروگاه سیاه‌بیشه، گفت: یکی از پروژه‌هایی که در شمال کشور توسط آب و نیرو اجرا شده، نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه است که ظرفیت نیروگاه این پروژه 1000 مگاوات است و آب را بین دو مخزن می‌چرخاند و برق را در ساعت‌های کم‌مصرف به ساعت‌های پرمصرف و بالعکس منتقل می‌کند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به سایر فعالیت‌های شرکت، ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های شرکت آب و نیرو، احداث تونل‌های انتقال آب است که از آن جمله می‌توان به پروژه بهشت‌آباد و چم‌شیر نام برد.

وی اضافه کرد: اجرای شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی ازجمله کارهایی است که از چند سال پیش مشغول به فعالیت در این پروژه‌ها هستیم.

رییس هیات‌مدیره شرکت آب و نیرو با اشاره به علاقه‌مندی این شرکت برای فعالیت در بخش نیروگاه‌های میکرو، گفت: یکی از زمینه‌هایی که ما تمایل به کار در آن داریم نیروگاه‌های کوچک، متوسط و میکرو است تا بتوانیم از هر فرصتی برای تولید برق استفاده کنیم؛ بنابراین در زمینه بومی‌سازی نیروگاه‌های میکرو و توسعه فعالیت بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در زمان حاضر 10790 مگاوات نیروگاه برق‌آبی در حال بهره‌برداری، 6890 مگاوات در حال اجرا و 12900 مگاوات در حال مطالعه داریم.

وی افزود: ما در کنار فعالیت‌های سازه‌ای، فعالیت‌های غیرسازه‌ای را در حوضه‌های آبریز اصلی کشور مدنظر قرار داده‌ایم تا بتوانیم برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در اجرای طرح‌ها از مجموعه اطلاعات یکپارچه استفاده کنیم؛ مدیریت یکپارچه آب که در آن ملاحظه‌های مختلفی ازجمله منابع آب زیرزمینی و سطحی، زیست‌محیطی و اقتصادی یا موضوع‌های سیاسی و اجتماعی هر منطقه لحاظ می‌شود، در سامانه یکپارچه آب موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مدل‌های پیش‌بینی هیدرولوژیکی، سامانه ایمنی سدها، استفاده از سامانه GIS در تملک زمین‌ها و توجه به رسوب مخازن سدها در سامانه تصمیم‌یار به کمک ما می‌آید.

کد خبر : ۲۶۴۸۴۵