خبرگزاری کار ایران

قائم مقام سازمان فضایی:

جدایی سازمان فضایی از وزارت ارتباطات، بار مالی جدیدی را به دولت تحمیل کرد

قائم مقام سازمان فضایی اظهار داشت: با پرتاب اولین پرتاب ساخت ماهواره ساخت جمهوری اسلامی ایران در ١۴ بهمن ٨٧ ، این روز به نام روز فناوری فضایی نام گذاری شد و تاکنون چهارماهواره امید، رصد، نوید و فجر پرتاب شده است.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ایران، فاضلی در خصوص  روند تغییرات سازمان فضایی از ابتدای تأسیس این سازمان گفت: سازمان فضایی در سال ١٣٨٢ طبق قانون مصوب مجلس به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات تشکیل شد و اساسنامه این سازمان در سال ٨۴ به تصویب رسید و در سال ٨٧ اصلاح و ارتقاء یافت.

وی  با بیان اینکه الحاق سازمان فضایی به نهاد ریاست جمهوری براساس مصوبه 1389/4/30شورای عالی اداری بود نه قانون، افزود: از ابتدای دولت تدبیر و امید، نگاه بازگشت به وزارت ارتباطات وجود داشت که خوشبختانه در بهمن ماه سال ٩٣ این الحاق عملیاتی شد.

وی تأمین اعتبارات سازمان فضایی را با توجه به اهمیت استراتژیک این سازمان ضروری برشمرد و ادامه داد: طی سه سال جدایی از وزارت ارتباطات، تأمین اعتبارات این سازمان، بار مالی جدیدی را به دولت تحمیل کرد چراکه بودجه این سازمان، ردیف مستقلی نداشت.

قائم مقام سازمان فضایی ایران بر توجه به پژوهشکده های سیستمی تأکید کرد و گفت: پژوهشکده های سامانه های فضانوردی، سامانه های ماهواره ای و سامانه های حمل و نقل فضایی در سال ٩١ تأسیس شد و پژوهشکده های شهرستانها نیز به پژوهشکده های تخصصی تبدیل شده اند.

فاضلی، شناسایی نیازها، ظرفیت ها و زیرساخت ها راضروری برشمرد وافزود: جایگاه و موفقیت سازمان در تصمیم گیری ها، سیاستگذاری ها و هماهنگی در نظارت راهبردی نیاز به تشکیل شورای عالی فضایی را بیشتر کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه نشست شورای عالی فضایی برگزار شده، است افزود: سیاستگذاری های کلان و نظارتی بر عهده این شورا است.

فاضلی به اعضای این شورا اشاره کرد و گفت: وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم و تحقیقات،صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، سازمان صدا و سیما، معاونت برنامه و بودجه ریاست جمهوری از اعضای این شوراهستند.

قائم مقام سازمان فضایی ایران اظهارکرد: وظیفه این سازمان فقط به موضوع پرتاب ماهواره خلاصه نمی شود و لازم است ارائه خدمات به مردم نیز مدنظر قرارگیرد.

وی تاثیرگذاری فناوری فضایی در اقتصاد دانش بنیان، معیشت ، ارتقاء سطح زندگی ، بهداشت وسلامت و پایش منابع معدنی ،جنگل ها ، مراتع، مدیریت در بحران ها و حتی هواشناسی را ضروری برشمرد و ادامه داد: درزمینه آموزش از راه دور، پزشکی از راه دور، تامین نیازهای خدمات مخابراتی ، همچون خدمات بانکی و شاپرک، از ماهواره هایی چون ماهواره ایران ست ٢١(بدر۵) ا ستفاده می شود.

فاضلی درپایان تصریح کرد: بر روی ماهواره بدر۵، تعدادی ترانسپوندر وجوددارد که خدمات پوشش همگانی صداو سیما برای بخش قابل توجهی را درداخل کشور ایجاد می کند.

کد خبر : ۲۶۴۸۲۱