خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت مطرح کرد:

هجوم سرمایه گذاران خارجی به ایران با توافق نهایی هسته‌ای/نیاز 8 میلیارد دلاری جهت جبران عقب ماندگی‌های گذشته

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: سرمایه گذاران خارجی پس از دهم تیرماه امسال به سمت ایران و بویژه صنعت نفت و پتروشیمی هجوم می‌آورند و بی‌تردید از همین امروز باید خودمان را برای چنین رخدادی آماده کنیم.

به گزارش ایلنا، عباس شعری مقدم اظهار کرد: پس از نهایی شدن توافقهای کشورهای عضو گروه ١+۵ در تیر ماه امسال و فراهم شدن زمینه تامین منابع ارزی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده ایجاد تحولات بزرگ در صنعت پتروشیمی با همکاری بخش خصوصی خواهد بود.

وی ضمن تبریک موفقیتهای اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و گروه مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در مذاکرات با کشورهای عضو گروه ١+۵ گفت: صنعت پتروشیمی به طور عمده به حجم بالای سرمایه گذاری و فناوریهای روز نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: امیدوارم پس از حصول توافق نهایی، بتوانیم با دستیابی به فرایند‌ها و دانشهای فنی پیش رفته که به دلیل وجود تحریم‌ها در دریافت آن‌ها با محدودیت روبرو بودیم و همچنین با ورود سرمایه‌های خارجی به کشور، به تحولات مورد نظر در جهش دوم صنعت پتروشیمی، جامعه عمل بپوشانیم.

شعری مقدم ضمن اشاره به عقب ماندگی‌های صنعت پتروشیمی از اهداف پیش بینی شده در برنامه افق ١۴٠۴ ناشی از دست رفتن فرصت‌ها، اظهار کرد: در شرایط فعلی این صنعت برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته نیازمند ٨ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری است در حالی که در دوره جهش قبلی، سالانه بیش از ٢، ٧ میلیارد یورو هزینه نشده است، از این رو در ابتدای امر به نظر می‌رسد که برنامه‌های تدوین شده تا حدودی غیر قابل دسترسی باشد، اما با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی، امیدواری خوبی برای تحقق این برنامه‌ها و رسیدن به اهداف برنامه چشم انداز وجود دارد.

وی افزود: با وجود آنکه در نتیجه اجرای خصوصی سازی ناشی از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر امکان سرمایه گذاری را ندارد اما این آمادگی را دارد تا با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی جهش دوم این صنعت ارزش آفرین را رقم زند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هم اکنون ۶٢ طرح نیمه تمام وجود دارد که در انتظار تامین منابع ارزی خود هستند، به اعتقاد من این طرح هارا می‌توان ۶٢ منبع مستقل جذب سرمایه تلقی نمود که به راحتی می‌توانند ٨ میلیارد دلار در سال را هزینه کنند و ۶٠ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور بیفزایند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در باره رفع چالش‌های مربوط به تضمین سرمایه گذارای در این صنعت، گفت: ما دو نوع سرمایه گذاری خارجی داریم. یکی سرمایه گذاری مستقیم خارجی و دیگری سرمایه گذاری از طریق اخذ وام خارجی که بطور نمونه می‌توان از مشارکت پلیمر آریاساسول به عنوان یک سرمایه گذاری مستقیم خارجی موفق نام برد.

وی افزود: موضوعی که در حال حاضر انتظار داریم اتفاق بیفتند سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم است. بدان معنا که سرمایه گذاران به ایران بیایند و در سرمایه گذاری طرح‌ها مشارکت کنند و محصولات تولیدی را خود بفروشند. در حقیقت در این روش، محصولات تولیدی، خود تضمین کننده سرمایه است و البته همسو با این هدف، سازمان از سرمایه گذاری خارجی نیز حمایتهای لازم را خواهد داشت.

شعری مقدم یادآوری شود خاطر نشان کرد: البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال این است که مجوز حمایت از سرمایه گذاران داخلی را در مقابل وثیقه گرفتن اموال و تولیدات آن‌ها، از مراجع ذیربط بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص طرح‌های آماده افتتاح پتروشیمی گفت: امسال واحد دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی شهدای مرودشت، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی کردستان، پتروشیمی مهاباد، پتروشیمی پردیس سوم، پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی هگمتانه، پتروشیمی کارون، پلی استایرین انتخاب و دالاهو، و پتروشیمی مروارید به بهره برداری می‌رسند و سبب افزایش ظرفیت ۶ میلیون تنی می‌شوند.

ایران در سال ٩٣ ۴/ ۴۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرد

عباس شعری مقدم در باره عملکرد صنعت پتروشیمی در سال ١٣٩٣، افزود: مجموع تولید صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۴/ ۴۴ میلیون تن و ١٠ درصد بیش از سال ٩٢ بوده است، در ضمن بازده تولید در سال ٩٣ با هفت درصد افزایش نسبت به سال ٩٢، به ٧٨ درصد رسیده است.

وی گفت: امیدوارم امسال با تامین خوراک اتان کافی از جانب شرکت ملی نفت ایران، بیش از ٢ میلیون تن دیگر به تولیدات این صنعت افزوده شود که در نتیجه با بهره برداری از طرحهای تازه و افزودن راندمان تولید به بالای ٨٠ درصد در مجموع حداقل هشت میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه، امسال سال شکوفایی صنعت پتروشیمی است و ما شاهد تحولات زیادی در این صنعت خواهیم بود، افزود: با توجه به مثبت بودن مذاکرات به احتمال زیاد همایش IPF را نیز در پائیز امسال برگزار می‌کنیم.

کد خبر : ۲۶۳۹۱۷