خبرگزاری کار ایران

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی :

60درصد خانه‌های روستایی مقاوم نیستند / ارائه مشوقهایی برای مهاجرت معکوس به روستا‌ها

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تشریح عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دو دهه گذشته گفت: براساس طرح جامع مسکن تا سال ۱۴۰۵ تمام خانه‌های روستایی نوسازی و بازسازی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزیز الله مهدیان در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به آغاز ارائه تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده روستایی درسال ۱۳۷۳ گفت: در ابتدای امر سقف تسهیلات نوسازی ۱۵۰ هزار تومان بود که در سه برنامه توسعه سالانه بیست هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی شدند.

وی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه با اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی نوسازی واحدهای فرسوده به سالانه ۲۰۰ هزار واحد رسید.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در سال ۸۴ سقف تسهیلات نوسازی مسکن روستایی به ۵ میلیون تومان رسید گفت: در طول برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه سالانه دویست هزار واحد مسکونی نوسازی شدند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۴۰ درصد واحدهای روستایی نوسازی شده‌اند اظهار کرد: برنامه ما این است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمام بافت فرسوده روستا‌ها بازسازی و نوسازی شود.

مهدیان با اشاره به سقف تسهیلات بازسازی مسکن روستایی گفت: در حال حاضر سقف این تسهیلات ۱۵ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد است.

وی ادامه داد: درحال حاضر یک میلیون و ۶۴۱ هزار واحد مسکونی روستایی برای نوسازی عقد قرار داد شده‌اند و یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحد عملیات نوسازیشان شروع شده است.

مهدیان با اشاره به نوسازی واحدهای مسکونی جنگ زده و زلزله زده گفت: تاکنون ۳۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی جنگ زده و زلزله زده بازسازی شده‌اند.

وی با اشاره به کمبود واحدهای مسکونی گفت: در حالی که تعداد خانوارهای روستایی چیزی حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار است ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار و احد خانه روستایی وجود دارد به عبارت دیگر درحال حاضر با کمبود ۶۰۰ هزار واحدی مسکن روستایی مواجه هستیم.

وی با اشاره به طرح جامع مسکن گفت: طبق طرح جامع مسکن تا سال ۱۴۰۵ سالیانه باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد خانه‌های روستایی مقاوم نیستند گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و احد مسکونی روستایی نوسازی شده و چیزی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد فرسوده در روستاهای کشورمان وجود دارد از سوی دیگر طبق طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۵ سالیانه باید ۲۰۰ هزار خانه روستایی بازسازی و نوسازی شود. این تعداد ۸ درصد از خانه‌های روستایی را شامل می‌شود بنابراین در ده سال چیزی حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد خانه‌های روستایی فرسوده بازسازی و نوسازی می‌شوند.

مهدیان با اشاره به تسهیلات ۱۳ میلیون تومانی مقاوم سازی خانه‌های روستایی گفت: خوشبختانه تمام بانک‌ها پرداخت این وام را شروع کرده‌اند اما برخی از بانک‌ها ۵۰ درصد از سهمیه خود را به مردم ارائه کرده‌اند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره یارانه سود این تسهیلات گفت: در حال حاضر دولت چیزی حدود هزار و ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه سود تسهیلات نوسازی مسکن به بانک‌ها بدهکار است که بخشی از آن اواخر اسفند ماه سال گذشته به بانک‌ها پرداخت شد.

مهدیان با بیان اینکه احتمالا سال ۹۴ هم سقف تهسیلات نوسازی خانه‌های روستایی همین ۱۵ میلیون تومان است گفت: افزایش سقف تسهیلات برای نوسازی به شرایط اقتصادی و منابع بانک‌ها بستگی دارد که پیش بینی می‌کنیم در امسال هم سقف ۱۵ میلیون تومان باقی بماند.

وی با اشاره به سند دار شدن ۵۰ درصد از خانه‌های روستایی گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی سند دار شده‌اند به عبارت دیگر بالای ۵۰ درصد این خانه‌ها در حال حاضر سند دارند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید براینکه تضمین برنامه ششم توسعه برای نوسازی خانه‌های روستایی طرح جامع مسکن است گفت: در طرح جامع مسکن علاوه بر میزان نوسازی‌ها مواردی دیگری از جمله ارائه مشوقهایی برای مهاجرت معکوس در نظر گرفته شده است یعنی اگر افراد قصد مهاجرت از شهر به روستا داشته باشند مشوق‌هایی به این متقاضیان ارائه خواهد شد.

ا

کد خبر : ۲۶۳۸۳۲