خبرگزاری کار ایران

پس از انرژی نوبت به آب رسید؛

نصب برچسب مصرف آب بر روی لوازم خانگی

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از نصب برچسب مصرف آب بر روی لوازم و تجهیزات خانگی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا تشیعی نصب برچسب آب را جزو اقدام‌های ضروری برای مدیریت آب عنوان کرد و افزود: بسیاری از کشورهایی که سرانه آب تجدیدپذیر بسیار بالاتری از ما دارند، طرح برچسب مصرف آب را در دستورکار دارند؛ مانند کشورهای اروپایی که در سه بخش تجهیزات خانگی مانند شیرآلات و وسایل شستشو، بخش عمومی و دولتی این قوانین تدوین شده و افزون‌بر حجم آب، فاکتورهایی مثل دما و مصرف انرژی هم دیده شده است.

وی ادامه داد: در آسیا در کشور سنگاپور از سال 2009 برچسب‌گذاری بر روی تجهیزات مرتبط با آب همچون شیرآلات و سامانه‌های فلش‌تانک اجباری شده است و در ادامه حتی ماشین‌های لباس‌شویی نیز در این کشور ملزم به مشخص شدن میزان مصرف آب شدند.

به‌گفته وی، در ایران تدوین استانداردهای موردنیاز تجهیزات بخش خانگی همچون شیر الکترونیکی، اهرمی، سرشیر کاهنده مصرف، سردوش حمام و فلش تانک انجام و تدوین شده است.

تشیعی بخش مهم این طرح را اجرای آن عنوان کرد و گفت: در مرحله اجرا، ملزم کردن صنایع تولیدکننده شیرآلات بهداشتی در کشور و تولیدکنندگان لوازم خانگی همچون کولرهای آبی، ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی برای استفاده از این برچسب‌ها است تا با رواج این برچسب‌ها، مصرف‌کننده در هنگام خرید به موضوع میزان مصرف آب نیز توجه داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته این موضوع زمانی معنی‌دار خواهد بود که قیمت آب واقعی باشد و مصرف‌کننده برای کنترل هزینه‌های خانواده در بخش آب، تجهیزات کم‌مصرف را در اولویت خرید قرار دهد.

تشیعی درباره اولویت‌های اجرای طرح، افزود: این الزام باید از بخش شیرآلات که استانداردهای آن تدوین شده است، آغاز شود؛ به‌ویژه در بخش واردات که بیشتر شیرآلات از خارج کشور تامین می‌شود و تمامی این محصول‌ها با برچسب به بازار ارایه شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در طرح بهینه‌سازی مصرف آب که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تدوین شده است، به موضوع کنترل تولید و واردات تجهیزات بخش آب توجه ویژه شده است و اجرایی شدن مبحث 16 ساختمان و اجبار استفاده از شیرآلات استاندارد در ساختمان‌های جدید در این مسیر بسیار موثر خواهد بود.

تشیعی درباره میزان عملی صرفه‌جویی مصرف آب با اجرای طرح، گفت: طبق بررسی به‌عمل آمده، اگر با نصب این برچسب‌ها، مدیریت مصرف آب را فقط در سه وسیله کولرهای آبی، ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی برای نصف مشترکان اجرایی کنیم و 30 درصد صرفه‌جویی مصرف انجام شود، 200 میلیون مترمکعب در سال صرفه‌جویی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با انجام این طرح در بخش شیرآلات خانگی و کاهش 30 درصدی مصرف آب، سالانه حدود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی مصرف آب انجام خواهد شد که همین عوامل موجب پایین آمدن سرانه مصرف آب در کشور خواهد شد.

کد خبر : ۲۶۲۳۶۳