خبرگزاری کار ایران

جمشید پژویان در گفت وگو با ایلنا:

تغییر ساعت در اول سال، باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود

در مقطعی که دولت آقای احمدی‌نژاد، ساعت‌ها را تغییر نداد، آسیب‌های زیادی از نظر مصرف انرژی به کشور وارد شد. در مقطعی که ساعت‌ها جابجا نشده بود، مقدار مصرف انرژی در کشور به شدت افزایش یافت.

جمشید پژویان، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیرات جابجایی ساعت‌ها در اول فروردین بر کاهش مصرف انرژی، اظهار داشت: مسئله تغیر ساعت‌ها در کشورها بابت این است که بتوانند مقدار بیشتری از نور خورشید را به منظور روشنایی استفاده کنند. هرچند که گفتنی است این مسئله در میزان ساعت کار تفاوت چندانی ندارد و صرفا زمانی که آسمان زودتر روشن می‌شود، می‌توان از این شیوه برای استفاده حداکثری از نور بهره برد تا کمتر نیاز باشد از چراغ برای روشن کردن فضا استفاده کنیم.

پژویان تصریح کرد: به همین دلیل است که این کار را به طور معمول در کشورهایی که در حد فاصل شمال و جنوب کره زمین قرار دارند، از زمان آغاز فصل بهار و پاییز انجام می‌دهند، برای اینکه بتوانند بیشتر از نور خورشید استفاده کرده و در مصرف سوخت صرفه جویی کنند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه انجام این کار برای کشور ما نیز ضروری است، عنوان کرد: چرا که اطلاعات و آمار نشان داده که این جابجایی ساعت‌ها در مجموع باعث کاهش مصرف برق می‌شود.

وی با اشاره به تاثیرات عدم جابجایی ساعت در دولت گذشته ، گفت: در مقطعی که دولت آقای احمدی‌نژاد، ساعت‌ها را تغییر نداد، آسیب‌های زیادی از نظر مصرف انرژی به کشور وارد شد. در یک دوره‌ ایشان و مشاورانشان تصور کردند که در راستای شعارهایشان این کار را باید انجام دهند، در صورتی که به هیچ عنوان جنبه‌های علمی این مسئله را در نظر نگرفته بودند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تیم آقای احمدی نژاد بعد از انجام این کار متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح کردند، البته جای شکرش باقی است که مانند سایر اقدامات خود، در این خصوص لجبازی نکردند.

پژویان در پایان خاطرنشان کرد: در مقطعی که ساعت‌ها جابجا نشده بود، مقدار مصرف انرژی به شدت افزایش یافت.

کد خبر : ۲۶۱۹۱۱