خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت عنوان کرد:

کمک صنعت نفت به مذاکرات هسته‌ای/اجرای فاز ١٢ فوق العاده بود

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۲۴۴

وزیر نفت با بیان این که صنعت نفت توانست با راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی به مذاکرات ایران و ١+٥ کمک کند، گفت: دلیل رفتن ایران به پای میز مذاکره این نیست که نمی تواند پارس جنوبی را تکمیل و راه اندازی کند.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه شامگاه سه شنبه (٢٦ اسفند ماه) در برنامه خبر ٢٢ شبکه خبر با یادآوری این که وقتی وارد وزارت نفت شدم ٢ موضوع برایم مهم بود، نخست آن که نفت باید بوسیله نفتی ها اداره شود، تصریح کرد: افتتاح فاز ١٢ نمایانگر پاسخ نفتی ها بود و آنان ثابت کردند حتی در شرایط سخت می توانند کارهای بزرگ انجام دهند.

وی دومین موضوع مهم را کمک صنعت نفت به مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه ١+ ٥ عنوان کرد و گفت: ما توانستیم تحریم ها را دور بزنیم، محدودیتها ما را متوقف نمی کند و کارها به خوبی پیش می رود.

وزیر نفت با اشاره به این که تیم مذاکره کننده ما از روز دوشنبه دور تازه گفتگوها را آغاز کردند، گفت: صنعت نفت نشان داده است می تواند کارها را به خوبی انجام دهد و اگر پای میز مذاکره نشسته است به این دلیل نیست که نمی تواند فازهای میدان گازی پارس جنوبی را راه بیندازد؛ ما در حالی مذاکره می کنیم که در یک سال گذشته توانستیم ١٣٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران بیفزاییم.

زنگنه با بیان این که با اجرای این پروژه نشان دادیم که می توانیم تحریمها را دور بزنیم، تصریح کرد: ما می توانیم درشرایط سخت کار کنیم و این گونه نیست که از سر احتیاج مذاکره کنیم؛ دنیا نیز به ما احتیاج دارد و ما معقولانه می خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم. گرچه هزینه ما در شرایط تحریم سنگین تر می شود و زمانها برای ما بیشتر می شود اما این نیست که تحریمها ما را متوقف کند ما ثابت کردیم که تحریمها نمی تواند ما را متوقف کند.

وزیر نفت افزود: کارکنان صنعت نفت ثابت کردند که نمی گذارند ایران به زمین بنشیند و نمی گذارند که ایران را متوقف کنند.

وزیر نفت درباره این که فاز ١٢ پارس جنوبی به سبب کدام ویژگی ،لقب بزرگترین پروژه تاریخ صنعت نفت کشور را گرفت، گفت: وقتی گفته می شود بزرگترین پروژه از نظر حجم عملیات و مقدار سرمایه گذاری است؛ در این طرح بیش از هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است و روزانه سه میلیارد فوت مکعب معادل ٨٤ میلیون مترمکعب گاز ترش تولید و ٧٥ میلیون متر مکعب در روز گاز شیرین از این پالایشگاه به شبکه سراسری تزریق می شود، همچنین ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی در این فاز تولید می شود.

وی با بیان این که از نظر حجم عملیات و میزان سرمایه گذاری، این پروژه بزرگترین تک پروژه ای است که تاکنون در صنعت نفت کشور انجام شد و فکر می کنم جزو چهار یا پنج پروژه بزرگی است که در تاریخ صنعت کشور اجرا شده است، افزود: ورود گاز فاز ١٢، بخشی از گاز فازهای ١٥-١٦ و ١٧-١٨ به شبکه سراسری سبب شد امسال در فصل زمستان مشکلی برای تامین گاز نداشته باشیم.

زنگنه با اشاره به این که افتتاح این فاز همسو با اقتصاد مقاومتی و در آستانه شصت و چهارمین سال ملی شدن صنعت نفت انجام شد، تصریح کرد: حتی اگر تحریم نداشتیم و مدیریت اجرای کار هم با شرکتهای خارجی بود و منابع مالی هم محدودیت نداشتیم بازهم اجرای فاز ١٢ کار فوق العاده ای بود.

وزیر نفت با اشاره به این که امسال بیش از ١٢٥ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شده است، تصریح کرد: این بدان معناست که ١٢ ردیف پالایشی و هفت عرشه ظرف یک سال وارد مدار تولید شده است؛ که کار فوق العاده ای است.

وی با یادآوری این که هرگز در گذشته که خارجی ها در ایران بودند ظرف یک سال ٢ عرشه به دریا انداخته نشده است، گفت:  همچنین هیچگاه ٢ یا ٣ ردیف پالایشی در یک سال وارد مدار تولید نشده است؛ بنابراین افتتاح فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی تحت شدیدترین، ظالمانه ترین و بی رحمانه ترین تحریمها انجام شد و کار بزرگی است.

زنگنه افزود: این کار مهمی بود که انجام شد، ضمن این که مهمترین کار این بود که همه خواستند این کار انجام شود.

وی با بیان این که افتتاح فاز ١٢ تبلور واقعی عملی از تحقق اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی بود و همه بدنه صنعت نفت اعم از کارفرما، کارشناسان، مدیران، پیمانکاران در سطوح مختلف خواستند که این کار انجام شود، افزود: به همین دلیل است که گفتم افتخار می کنم که همکار کوچک این مجموعه بزرگی هستم که تصمیم گرفتند که این کار را انجام دهند؛ باور کردن انجام این کار سخت بود، خارجی ها فکر نمی کردند که این کار انجام شود.

وزیر نفت با اشاره به این که با یک مدیریت منسجم توانستیم کار بزرگی انجام دهیم بود و خداوند هم به ما کمک کرد؛ تصریح کرد: ما نمی خواستیم با دنیا درگیر شویم واهل صلح و تعامل هستیم و می خواهیم روابط خوبی با دنیا داشته باشیم. اما در شرایط سخت ما مرد مقاومت و آدمهای سرسخت و خستگی ناپذیری هستیم.

وی با بیان این که پارسال ٣٦,٤ میلیارد فوت مکعب گاز به نیروگاهها تحویل داده شد اما امسال نزدیک به ٥٠ میلیارد فوت مکعب در اختیار نیروگاهها قرار گرفت، افزود: امسال ١٧ تا ١٨ درصد به ظرفیت تولید گاز افزوده شده که بیشتر آن از آذرماه وارد مدار تولید شده است تا در زمستان با مشکل کمبود گاز روبرو نشویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز