خبرگزاری کار ایران

زنگنه در مراسم افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی :

فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا سه ماه آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

ثابت کردیم مرد شکستن تحریم هستیم/ فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا سه ماه آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود .

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی با اشاره به زمان ورودش به وزارت نفت در سال ۹۲ گفت: زمانی که بنده در شهریور ۹۲ وارد این وزارت خانه شدم کمبود گاز در شبکه و ۱۷ فاز نیمه تمام پارس جنوبی از جمله مشکلاتی بود که با آن‌ها مواجه بودیم لذا به ناچار مجبور به اعمال محدودیت ارسال برای صنایع، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها شدیم به طوری که آن زمان رقم مصرف سوخت مایع ۴۶ درصد بود و اثرات زیست محیطی زیادی به دنبال داشت.

وی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که ذکر شد تصمیم گرفتیم که ۷فاز را در اولویت توسعه قرار دهیم و طی جلسات متعددی که با پیمانکاران گذاشتیم تصمیم ما این شد که از این ۷ فاز برای زمستان ۹۳، ‌۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید کنیم. 

و ی تصریح کرد: ‌زمانی که ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور اضافه شود ناظرین خارجی و حتی دوستان داخلی این مسئله را باور نمی‌کردند اما کاری که انجام شد با یک مدیریت جهادی و تلاش زیاد و همدلی همراه بود که ثابت کردیم مرد شکستن تحریم هستیم و نه فقط در حرف بلکه در عمل نیز این مسئله را به اثبات رساندیم.

  وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از کار‌شناسان و دست‌اندرکاران تصور بهره برداری از فاز 12 را غیر ممکن می‌دانستند، تصریح کرد:ه اگر حتی در شرایط تحریم نبودیم و کار نیز توسط خارجی‌ها انجام می‌شد  بهره برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی کاری کارستان بود چه برسد به اینکه در شرایط کم پولی و تحریم این پروژه را به بهره برداری رساندیم.

زنگنه در ادامه به میزان پیشرفت فازهای ۱۵ و ۱۶ اشاره و اظهار داشت: این فاز‌ها ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده افتتاح خواهند شد و فاز ۱۷ و 18 نیز در تابستان 94 به بهره برداری می رسند.

وی در ادامه میزان سرمایه مورد نیاز جهت تکمیل گازهای پارس جنوبی را ۲۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: و صنعت نفت نشان داده که توان مدیریت جهادی در شرایط تحریم را دارد و در صورتی که این میزان منابع مالی تامین شود می تواند سایر فازهای پارس جنوبی را با استفاده از توان داخل توسعه دهد.

وی همچنین گفت: هر فاز پارس جنوبی 0.7 درصد به تولید ناخالص ملی کشور اضافه می‌کند.

وزیر نفت گفت: اگر فازهای آتی پارس جنوبی به موقع به بهره برداری برسد تا پایان دوره دولت یازدهم میزان برداشت گاز کشور با قطر یکسان خواهد شد.

زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه هیچ کس نمی‌تواند و حق ندارد که این پروژه (فاز ۱۲) را به نام خود تمام کند ، از مدیران و وزارای متعددی که در گذشته در این پروژه همکاری کرده اند از جمله وزیری هامانه، ‌نوذری، ‌میر کاظمی، قاسمی. ابراز تشکر کرد.

وزیر نفت همچنین از مدیران عامل شرکت ملی نفت و شرکت‌های پترو پارس و تاسیسات دریایی جهت تکمیل این پروژه قدردانی کرد.

کد خبر : ۲۶۱۰۶۶