خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت:

صرفه جویی 400 میلیون لیتر بنزین با اسقاط بیش از 300 هزار خودروی فرسوده/جدیت در اسقاط خودورهای سنگین فرسوده

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه اسقاط بیش از ٣١١ هزار خودروی فرسوده در سال جاری،حدود ٤٠٠ میلیون لیتر در مصرف سوخت کشور صرفه جویی ایجاد کرد، گفت: از این پس برنامه جامعی جهت اسقاط خودروهای سنگین فرسوده نیز در دست داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا فیض بخش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، در مراسم رونمایی از ثبت اسقاط ٣٠٠ هزار دستگاه خودروی فرسوده گفت:  با تدبیر دولت یازدهم از سال گذشته ظرفیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده چند برابر نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال شمار خروج اسقاط خودروهای فرسوده به ٣٥٠ هزار دستگاه می رسد، تصریح کرد: با از رده خارج شدن بیش از 300 هزار خودروی فرسوده مصرف بنزین ٤٠٠ میلیون لیتر در سال کاهش یافته و همچنین موجب کاهش ١٢ هزار و ٦٠٠ میلیارد ریال هزینه های اقتصادی و اجتماعی در کشور شده ضمن اینکه٤٠٠ میلیارد تومان صرفه جویی در پرداخت یارانه واقعی بنزین نیز ایجاد کرده است.

فیض بخش با اشاره به مصوبه دولت در مهر ماه ١٣٩٢ گفت: طبق این مصوبه مقرر شده است به ازای هر خودروی وارداتی چهار خودروی فرسوده از رده خارج شود لذا تاکنون توانسته ایم حدود یک چهارم از انباشت خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و ظرف ٦ تا ٧ سال آینده انباشت خودروهای فرسوده به صفر نزدیک خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، با بیان این که امسال بر خلاف سالهای گذشته اقدامهای اجرایی در داخل ستاد انجام نشد، افزود: این فرآیند به بیرون از ستاد واگذار شد و بنابراین ١١٠ نیروی درگیر اسقاط خودرو در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به ٨ نفر کاهش یافت.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار ٤٥ درصد تصادفات مربوط به خودروهای وانت و سواری  می شود که با از رده خارج شدن خودروها به میزان ١١,٥ درصد کاهش سوانح رانندگی داشته ایم.

فیض بخش به گردش اقتصادی مثبت اسقاط خودروها اشاره و تصریح کرد: هم اکنون ٣٠٠ هزار تن فولاد اسقاط شده وجود دارد که می تواند در زمینه صنعت فولاد توسعه مناسبی ایجاد کند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت همچنین  به اسقاط خودروهای سنگین اشاره و اظهار داشت: مصوبه ای به منظور اجرای طرح جدید اسقاط همه خودروها در ابتدای اسفندماه اخذ کرده ایم که بر اساس آن قرار است خودروهای سنگین فرسوده نیز از رده خارج شوند.

کد خبر : ۲۶۰۲۵۰