خبرگزاری کار ایران

گزارش میدانی ایلنا از میدان مرکزی میوه و تره بار:

تب و تاب شیرین قاچاق در میدانی که خواب ندارد

ایلنا: هنوز چند ساعتی به روشنایی مانده است؛اما زندگی در این نقطه از شهرطوری جریان دارد که گویی جای شب و روز با هم عوض شده است.

کامیون هایی که به طور منظم بار می آورند و کارگرانی که اوج کارشان درست در این ساعت است,حوالی ساعت 1 تا 5 صبح.

اینجا میدان مرکزی میوه و تره بار تهران است,برای برخی مانند شهری است که حاصل دسترنج چند ماهه شان را برای فروش در حجره هایش,بار کامیون و یا نیسان می‌کنند تا در اینجا فروخته و در سطح شهر تهران و یا کشور توزیع شود.

محیطی کاملا مردانه که هر از چند گاهی ورود یک زن که ظرف اسپند در دست دارد جمع مردانه شان را برهم می زند,مردهایی در سنین مختلف که زمختی دستانشان یک شکل است, در دسته های مختلفی که یا مشغول کارند و یا دور بخاری های بزرگی که مقابل حجره هاست جمع شده و هرکدام به زبان زادگاهشان که از آن برای گذران زندگی دل کنده اند,صحبت می کنند.

5

بسته بندی های خارجی در کنار تولید داخل                                                                          

برخی میوه ها در بسته بندی های معمولی و برخی دیگر نیز در بسته بندیهای خارجی در دست کارگران این میدان و یا چرخ‌های مخصوص حمل بار به چشم می خورد,جعبه برخی میوه ها با وسواس بیشتری نسبت به دیگر میوه ها حمل می شود,وسواسی آمیخته با ترس و عجله ناشی از پنهان‌کاری که حتی نگران له شدن هیچ پایی نیست.

با ورود هر کامیون به میدان عده ای از بخاری ها جدا شده و شروع به کار می کنند،سرعت کار بالا است گویی می دوند تا صبح به آن ها نرسند.

یکی از حجره داران با فریاد مارا به چای دعوت می کند،در اینجا باید فریاد زد تا صدا به صدا برسد.از وضعیت کار و کارگرانی که برایش کار می کنند می پرسم و در جوابم دو کارگر را نشان میدهد که 17 سال است برایش کار می کنند.

یکی از کارگرها می گوید:"کار در اینجا سخت است،ساعت هایی که همه در خواب هستند،اوج کار ما است زندگی عادی‌ای که برای مردم وجود دارد برای ما مفهومی ندارد،میدان مارا پاگیر کرده است.

جولان میوه های خارجی در میدان میوه و تره بار

میادین میوه و تره بار علاوه بر پذیرش میوه های داخلی پذیرنده میوه های خارجی کشورهای پاکستان،چین شیلی؛,ترکیه,برزیل وحتی آفریقا است که دقیقامشخص نیست چگونه با این حجم وارد بازار شده است.

واردات میوه‌هایی که کشور توان تولید آن را دارد ممنوع است؛اما در میادین میوه و تره بار در هر حجره‌ای به راحتی می‌توان انواع میوه‌ها را در بسته بندی های اعلا مشاهده کرد.

با مشاهده میوه های خارجی که قیمت هایی بسیار بالا نیز دارد,این سوال به وجود می آید که این حجم از محصولات  بدون پرداخت عوارض و تایید بهداشتی و بدون هیچ قرنطینه ای از کجا و چگونه وارد میدانی می شود که بخش قابل توجهی از نیاز بازار را تامین می کند.

9

عرضه نارنگی پاکستانی بدون رعایت حقوق دولتی، با بسته بندی آلوده چوبی

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در رابطه با مشاهده میوه‌های خارجی در مراکز عرضه و فروش میوه علیرغم ممنوعیت واردات این محصولات به ایلنا,می گوید:" موز و آناناس تنها میوه‌هایی هستند که بطور رسمی و با توجه به اعلام آمار گمرک اجازه ورود کسب کردند؛ اما در بازار میوه‌های خارجی دیگری نیز مشاهده شده است؛مثلا درحال حاضر شاهد وجود نارنگی پاکستان، سیر چینی، گلابی و انگور شیری آفریقای جنوبی در بازار هستیم که مشخص نیست چگونه با وجود ممنوعیت وارد کشور شده است.

وی همچنین با اشاره به وجود نارنگی پاکستانی در بازار تاکید می کند:"نارنگی پاکستانی بدون قرنطینه و بدون پرداخت عوارض وارد کشور شده است و در بازار به قیمت کیلویی ۵ هزارتومان به فروش می‌رسد که اگر این محصول با رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه و پرداخت عوارض وارد کشور شود هم از لحاظ بهداشتی مشکلی به وجود نمی‌آورد و هم می‌توان این محصول را با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی عرضه کرد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به مازاد تولید سیب و کیوی می گوید:"با توجه به مازاد تولید سیب و کیوی با فراهم شدن امکان معاوضه میوه برای جلوگیری از خروج ارز از کشور وجود داشت که نادیده گرفته شد.نارنگی پاکستانی بدون رعایت حقوق دولتی، با بسته بندی آلوده چوبی در مراکز عرضه به فروش می‌رسد که مشخص نیست این محصولات چگونه وارد کشور شده است.

2

پرتقال نیم کیلویی شب عید

پرتقال و سیب شب عید به دستور وزارت جهاد کشاورزی و توسط سازمان تعاون روستایی ذخیره سازی شده است,ذخیره سازی سیب باتوجه به تولید بسیار خوبی که در سال 93 داشته است کار سختی به نظر نمی رسید؛اما بیشتر نگرانی مربوط به ذخیره سازی پرتقال بوده است که با توجه به سرمازدگی باغات مرکبات در اسفند سال گذشته که موجب شد بخش قابل توجهی از این  محصول از بین برود, تامین این میوه در شب عید با توجه به اصرار وزیر جهاد کشاورزی بر ممنوعیت واردات این محصول در هاله ای از ابهام است.

پرتقال که با هدف تنظیم بازار شب عید ذخیره سازی شده است از نظر وزنی برای خریداران صرفه اقتصادی ندارد؛ به این خاطر که پرتقال های ذخیره شده اغلب با وزن 500 تا 700 گرم است؛همچنین با توجه به قیمت 2هزار و 900 تومانی که ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو از این محصول تعیین کرده است خریدار با 2900 تومان قادر به خرید یک پرتقال و نهایتا دو پرتقال خواهد شد؛همچنین این دسته پرتقال ها از امروز در غرفه های سازمان میادین و از روز دوشنبه در مغازه های سطح شهر توزیع خواهد شد.

"پرتقال ترکیه در این میدان به وفور یافت می شود,هم اندازه اش مناسب است و هم از نظر قیمت خرید برای وارد کننده نیز به صرفه است".این را یکی از حجره داران این میدان می گوید که سالهاست در این میدان مشغول به کار است,از نشان دادن میوه های خارجی هراسی ندارد؛اما نگران رفاقت های طولانی اش با دیگر حجره دارن این میدان است.

وی می گوید:"پرتقال های یک دست ترکیه به قیمت 1دلار خریداری می شود و برای واردکننده صرفه اقتصادی دارد،این پرتقال‌ها از مرز سنندج,بانه و مهاباد وارد کشور می‌شود و به تهران می رسد.

وی با اشاره به فراوانی میوه‌های خارجی در شیراز نیز اشاره می کند و می گوید که این میوه‌ها از دوبی به راحتی وارد کشور می‌شود.

یکی از کارگران قیمت پرتقال های چیده شده مقابل حجره‌اش را اعلام می کند:" پرتقال شمال 4 هزار تومان و پرتقال جنوب 7 هزار تومان.

یکی دیگر از حجره داران به ما ملحق می شود و می گوید:"مرزها در واردات غیر قابل کنترل است که میوه‌های مختلف با این حجم میوه وارد کشور شده است.

در این نقطه از شهر چغاله بادام 40 هزارتومان  وکومالو کیلویی 10هزار تومان است؛همچنین انگور شیری آفریقایی نیز به قیمت 23هزارتومان به فروش می رسد.

12

حاج علی پیرمردی که میدان,جوانی تا پیری اش را به تماشا نشسته است

با توجه به اینکه برابر ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون,کارهای سخت و زیان آور کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی,شیمیایی,مکانیکی  و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندار بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیتهای طبیعی(جسمی و روانی)در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن می باشد؛اما متاسفانه در شناسایی این شغل ها ضعف هایی در کشور وجود دارد.13

حاج علی پیرمردی است که سنش نباید کمتر از 70 باشد؛اما ما را که می‌بیند به جای دو جعبه,3 جعبه پشتش می گذارد و خیلی سریع از کنارمان رد می شود؛اما لبخندی عمیق بر لب دارد,سال های زیادی از زندگی خود را در اینجا گذرانده است و گویی پیری اش را مدیون این میدان است,بیمه سختی کار به او تعلق نگرفته است,نه به حاج علی و نه به دیگر کارگران این میدان,با وجود ساعت طولانی و سختی کارشان؛بدون در نظر گرفتن این حقیقت که دو سوم از شبانه روز را در این میدان می‌گذرانند,از 9 شب تا 5,4 بعداز ظهر روز بعد.

اغلب حقوق ثابت ندارند و درصدی کار می کنند،از تعزیرات که دستگاه کارتخوان در دست دارند،شکایت دارند.یکی از کارگران می گوید:"باسکول اگر از خط های زرد عبور کند لفظی جریمه می شود،یکی می آید و می گوید "باسکول را عقب نکشیده اند و فریاد می زند دستگاه کارتخوان را بیاورید یک میلیون تومان جریمه اش کنید."

هوا روشن شده است و میدان کمی آرام ،مردی با کارتن پر از سیگار از کنارمان رد می شود و فریاد سیگار سیگار سر می‌دهد،کارگران دوباره به جای خود دور بخاری‌ها بازگشته‌اند و سینی‌های پنیر و نان گرم به محفلشان اضافه شده است.کمی استراحت و دوباره کار در این میدان آغاز می شود،کار در میدانی که خواب ندارد.11

گزارش:یاسمن خالقیان

کد خبر : ۲۶۰۱۶۰