خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل یک شرکت بیمه ای در گفت و گو با ایلنا عنوان کرد:

عدم رعایت حد نصاب سرمایه‌گذاری‌ها، عامل ورشکستی شرکت‌های بیمه

بخش مسکن و ساختمان، بخش بسیار سودآوری بود و هرکسی هم که در طی این چند سال ثروتمند شد، از این طریق به ثروت رسید، اما نکته‌ای که در اینجا باعث شد که این بخش با مشکلات فراوان روبرو و باعث ورشکستگی شرکت‌های بیمه شود، عدم رعایت حدنصاب‌های سرمایه‌گذاری از جانب آنان در بخش مسکن و ساختمان بود.

عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین در خصوص لزوم گسترش و ایجاد بسترهای بیمه‌ عمر و زندگی در کشور در گفت وگو با ایلنا، اظهار کرد: گسترش بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری در کشور رابطه مستقیمی با توان اقتصادی مردم دارد، اما بخش مهمی هم که در کنار این مسئله خودنمایی می‌کند، موضوع فرهنگ عمومی و شناخت مردم از این بیمه است.

وی گفت: به طور مثال کشور هند دارای جمعیت و رشد اقتصادی بالا و نیز سطح زندگی و رفاه عمومی اجتماعی به شدت پایین است، اما با این حال یکی از کشورهای پرنفوذ رشته بیمه عمر در جامعه خود است.

ضرابی تصریح کرد: بنابراین مسئله شناخت اینگونه مطرح می‌شود که با وجود پایین بودن سطح رفاه اجتماعی، به حدی شناخت و فرهنگ‌سازی در خصوص بیمه عمر وجود دارد، که توانسته صنعت بیمه این کشور را متحول کند.

مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین گفت: متولیان صنعت بیمه در کشور ما نتوانسته‌اند که بعد از 85 سال از آمدن این صنعت در کشور و بعد از گذشت 60 سال از صدور اولین بیمه نامه عمر در کشور، این مسئله را به مردم معرفی کنند و متاسفانه این بیمه نامه به صورت سنتی عرضه و فروخته می‌شد.

وی در ادامه افزود: اما از زمانی که توانستیم این بیمه را روزآمد و بومی کنیم، مردم هم نسبت به آن اقبال نشان داده و این رشته را در سبد خانوار خود قرار دادند.

ضرابی خاطرنشان کرد: به طور مثال ما در شرکت بیمه کارآفرین که با فروش بیش از 600 هزار بیمه عمر در کشور، توانسته‌ایم در جایگاه نخست فروش این رشته قرار بگیریم، مشاهده می‌کنیم که عمده مشتریان ما جزو اقشار متوسط جامعه هستند.

وی در ادامه افزود: این مسئله نشان‌ دهنده توانایی فروشندگان بیمه عمر در کشور برای جذب مشتریان و فرهنگ‌سازی مناسب برای عموم جامعه است.

ضرابی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صدور بیمه‌ نامه‌‌های عمر در شرایط رکود و بحران اقتصادی هر کشور، به دلیل عدم وجود بسترهای لازم برای سودآوری سرمایه کسب شده از بیمه‌گذاران، کار بسیار خطرناکی است، علت موفقیت شما در عبور از شرایط رکود اقتصادی کشور و نیز گسترش فروش بیمه‌ نامه‌های عمر در این مقطع چیست؟ گفت: علت این مسئله، رعایت آئین نامه سرمایه‌گذاری از جانب شرکت بیمه کارآفرین بود. شورای عالی بیمه مصوبه‌ای دارد مبنی بر اینکه شرکت‌های بیمه در زمینه‌های مختلف و تا میزانی معین اجازه به سرمایه‌گذاری دارند.

وی افزود: به طور مثال بخش مسکن و ساختمان، بخش بسیار سودآوری بود و هرکسی هم که در طی این چند سال ثروتمند شد، از این طریق به ثروت رسید، اما نکته‌ای که در اینجا باعث شد که این بخش با مشکلات فراوان روبرو و باعث ورشکستگی شرکت‌های بیمه شود، عدم رعایت حدنصاب‌های سرمایه‌گذاری از جانب آنان در بخش مسکن و ساختمان بود.

وی معتقد است که عدم رعایت حدنصاب در سرمایه‌گذاری‌ها باعث می‌شود زمانی که به سرمایه نقد شونده احتیاج است، با مشکل مواجه شده و نتوانیم سرمایه خود را به نقدینگی تبدیل کنیم.

ضرابی  گفت: علت تصویب آئین نامه سرمایه‌گذاری بیمه مرکزی این است که اگر یک شرکت بیمه به علت تعهداتش نتوانست، دارایی خود را به نقدینگی تبدیل کند، بخش دیگری از سرمایه‌‌اش آزاد باشد تا بتواند تعهدات خود را ادا کند.

مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در این آئین نامه تصریح شده که شرکت‌های بیمه باید مقداری از سرمایه خود را در بانک نگه‌داری کنند تا در وقت لزوم دسترسی سریع به سرمایه نقد داشته باشند، به قول معروف نباید همه تخم‌ مرغ‌ها را در یک سبد قرار داد.

 

کد خبر : ۲۵۹۸۹۶