خبرگزاری کار ایران

مدیر توسعه بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران خبر داد:

ایجاد بازارهای جانبی مرتبط با برق در بورس انرژی

مدیر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی شرکت مدیریت شبکه برق ایران از ایجاد بازارهای جانبی مرتبط با برق در بورس انرژی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا باقری اظهار داشت: بورس نهادی سازمان‌یافته‌ است که از عناصر عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می‌شود و در کنار سایر موسسه‌ها و سازمان‌ها، وظایف مدیریت انتقال ریسک و توزیع آن، شفافیت اطلاعات، کشف قیمت و ایجاد بازارهای رقابتی را برعهده دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های اصلی بورس انرژی، گفت: قراردادهای بورس کاملا استاندارد است و طرفین معامله به محض انجام معامله، این قراردادها را امضا می‌کنند.

وی افزود: قیمت‌گذاری به شیوه حراج مستمر، دسترسی آزاد و رقابتی به بورس انرژی، یکسان بودن شرایط حضور در بورس و تعامل دوجانبه بورس انرژی با اپراتور شبکه از دیگر ویژگی‌های بورس است.

باقری با بیان اینکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران به‌عنوان اپراتور مستقل سامانه انجام وظیفه می‌کند، گفت: شرکت‌های تولیدکننده (GenCo)، شرکت‌های انتقال (TransCo)، شرکت‌های توزیع (DisCo)، خرده‌فروش‌ها (RetailCo)، تجمیع‌کننده‌ها (Aggregator)، کارگزاران (Broker)، بازارساز‌ها (Marketer) و در نهایت مشتریان (Customer) به‌عنوان معامله‌کننده در بورس نقش دارند.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت‌های عمده‌ای بین بازار برق و بورس انرژی وجود دارد، گفت: از نظر مدیریت، بازار برق یک شرکت زیرپوشش شرکت مدیریت شبکه و به‌طور کامل دولتی است درحالی که بورس انرژی یک شرکت سهامی عام و به‌طور کامل غیردولتی است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از تفاوت‌های بورس انرژی و بازار برق در قرارداد است به‌طوری که برای هر معامله در بورس انرژی یک قرارداد منعقد می‌شود اما در بورس برق یک قرارداد برای کل سال بسته می‌شود.

مدیر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی شرکت مدیریت شبکه برق ایران از ایجاد تنوع در معامله‌های بورس انرژی خبر داد و گفت: هم‌اکنون تنها برق در بورس انرژی معامله می‌شود اما در آینده امکان عرضه کالاهای مختلف مرتبط با برق همچون اوراق گواهی ظرفیت، کنترل فرکانس و کنترل توان راکتیو فراهم می‌شود که ایجاد بازار اوراق گواهی ظرفیت به‌صورت جدی در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: در بورس انرژی پول فروشنده 72 ساعت پس از انجام معامله به حسابش واریز می‌شود در صورتی که در بازار برق، فرآیند پرداخت بسیار طولانی‌تر است.

وی نقش شرکت مدیریت شبکه برق در بازار برق را به‌عنوان خریدار و فروشنده برق عنوان کرد و گفت: نقش این شرکت در بورس انرژی فقط به‌عنوان تحویل‌دهنده برق است و نقشی در قیمت و فرآیند معامله‌ها ندارد.

وی اظهار داشت: پس از راه‌اندازی بورس انرژی، تامین انرژی مصرفی برای مصارف سطح ولتاژ انتقال و فوق توزیع توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین تامین انرژی برای مصارف با قدرت بیش از پنج مگاوات توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق به‌تدریج محدود خواهد شد به‌نحوی که این قبیل مصرف‌کنندگان باید دست‌کم دو سوم انرژی موردنیاز خود را از نیروگاه‌های غیردولتی، عرضه‌کننده‌ها و یا بورس تامین کنند.

وی اظهار داشت : آمادگی راه‌اندازی بازار خدمات جانبی در بورس انرژی را داریم و به محض اینکه نقدینگی لازم فراهم شود، این کار صورت می‌گیرد اما اولویت کنونی افزایش میزان معامله‌ها در بورس انرژی است.

وی ایجاد بازار خرده‌فروشی را از برنامه‌های آینده شرکت مدیریت شبکه برق عنوان کرد و گفت: مشترکانی که قادر به خرید از بورس نیستند، تحت تکفل خرده‌فروشان قرار می‌گیرند و با توجه به نقدینگی که خرده‌فروشان با خود می‌آورند، زمینه رونق بورس را فراهم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی بازار خرده‌فروشی، مشترکان تلاش می‌کنند مصارف خود را در نمادهای کم‌باری خریداری کنند.

وی یادآور شد: بازار خرده‌فروشی افزون‌بر پیک‌سایی، موجب کاهش مصرف برق و استفاده از وسایل برق با بازده بیشتر می‌شود.

کد خبر : ۲۵۹۲۴۹