خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت فلات قاره با رد رانت خواری در تامین دکل:

دکلهای حفاری فلات قاره از طریق مناقصه انتخاب شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۱۰۴

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با رد وجود رانت خواری در تامین دکلهای حفاری، گفت: ١٢ دکل فعال در فلات قاره در چند سال اخیر از طریق مناقصه و متناسب با نیاز پروژه انتخاب شده اند.

به گزارش ایلنا، سعید حافظی، با اعلام این که تا پارسال، ١٨ دکل در محدوده عملیاتی نفت فلات قاره فعال بوده است، اظهار کرد: به دلیل کاهش قیمت نفت و کاهش روند فعالیتها این تعداد به ١٢ دکل رسید.

وی با تاکید بر این که همه دکلهای به کار گرفته شده با برگزاری مناقصه بوده و مراحل قانونی را طی کرده است، اظهار کرد: وجود رانت و رانت خواری در باره تامین دکل قابل اثبات نیست و به هیچ وجه وجود ندارد،. همچنین سه دکل از مجموع ١٢ دکل فعال در فلات قاره متعلق به شرکت ملی حفاری، ٢ دکل  ملکی و هفت دکل دیگر متعلق به شرکتهایی نظیر پتروگلوبال، هالیورسی، ملی حفاری – آبان و یکی از زیرمجموعه های سینوپک است.

حافظی با بیان این که تامین دکل و حساسیتهای آن متناسب با هر دوره و اوضاع بازار فرق دارد، گفت: در دوره ای به دلیل افزایش قیمت نفت به دستور شخص وزیر نفت سابق (رستم قاسمی) ٤٠ میلیون دلار پیش پرداخت دادیم تا دکل زودتر به دست ما برسد، زیرا توسعه میدانها در قیمتهای نفت بالا صرفه زیادی داشت، اما هم اکنون مجبور به کاهش تعداد دکلها مطابق با تولیدمان هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در توضیح روند تامین دکل افزود: پس از بررسی و نیازسنجی، ویژگی دکلها اعلام و پیمانکاران به همین نسبت در مناقصه شرکت می کنند و در همه این سالها نیز اولویت ما با دکلهای داخلی بوده است. ضمن این که ١٢ دکل فعال دریایی در فلات قاره بیش از چهار سال است که در این حوزه مشغول به کار هستند و این به کارگیری مربوط به چند ماه اخیر نیست که ما اقدام به تامین دکلهای چینی و هندی کرده باشیم.

حافظی تاکید کرد که اولویت تامین دکل با دکلهای داخلی است، اما در بعضی از موارد دکلهای داخلی کفاف نیاز ما را نمی دهد و متناسب با سکو، بستر دریا و دیگر شرایط مجبور به تامین دکل خارجی می شویم و به همین دلیل باید دکل ر ا از مرجعی غیر ایرانی تهیه کنیم.

بر اساس این گزارش رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت چندی پیش در نامه ای به شرکتهای مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی، مهندسی و توسعه نفت، نفت فلات قاره، نفت و گاز اروندان ، نفت و گاز پارس و نیز شرکت ملی حفاری دستور داد تا خرید یا اجاره کالا یا دکل خارجی ممنوع شود.

وی خطاب به این مدیران عملیاتی تاکید کرده بود: مکرر اعلام شده و دوباره تاکید می شود ضرورت دارد ترتیبی را اتخاذ کنید تا مادامی که کالای ساخت داخل و دکل حفاری دریایی و خشکی با مالکیت ایرانی و شرایط مناسب وجود دارد، خرید یا اجاره کالا یا دکل خارجی ممنوع است؛ از این رو ضرورت دارد موضوع یاد شده مورد توجه و مراقبت لازم قرار گیرد.

موضوع ساخت داخل و دستیابی به دانش فناورانه تجهیزات صنعت نفت در دوره تازه حضور بیژن زنگنه در وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته و در این مدت اقدامهای اساسی نظیر تعیین ١٠ قلم کالای راهبردی و تلاش برای ساخت داخلی آنها و نیز حمایت از جهاد دانشگاهی برای ساخت دکل خشکی صورت گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز