خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس کالای ایران:

افزایش تعاملات بین المللی بورس کالا/ معامله هم زمان کالای کشورهای عضو اکو در یک تابلو

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۷۹۷

مدیرعامل بورس کالای ایران از افزایش تعاملات این بورس خبر داد و گفت: معامله همزمان کالای کشورهای عضو اکو در یک تابلو انجام خواهد شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، حسین پناهیان درخصوص تعاملات بورس کالا در حوزه کشورهای عضو اکو، افزود: مهم ترین نکته در افزایش تعاملات بین بورس های کالایی، این است که این نهادها امکانی را فراهم کنند تا بورس های کالایی بین چند کشور که مبادلات و تجارت بین المللی بیشتری با هم دارند بتوانند مبادله کالا و کشف قیمت را بین یکدیگر انجام دهند.

وی در خصوص تعاملات بورس کالا با سازمان اکو، اظهار داشت: بحثی که با اکو داشتیم این است که یکسری تعاملاتی را از لحاظ اقتصادی بین کشورهای اکو که ایران هم در واقع عضو آن است، صورت بگیرد.

وی افزود: به دنبال این هستیم که کالاهایی که بین کشورهای عضو اکو مبادله می شود و ماهیت بورسی دارد به این معنی که استاندارد پذیر باشد، قابلیت معامله در تابلو را داشته باشد و کشف قیمت آن براساس مکانیزم عرضه و تقاضا صورت بگیرد و همچنین خریدار انحصاری یا فروشنده انحصاری نداشته باشد را به طور هم زمان در یک تابلو و در یک زمان معاملاتی، معامله کنیم.

پناهیان در خصوص جایگاه بورس کالا در سطح خاورمیانه، گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که قابلیت مقایسه بورس های کالایی با کشورهای اطراف، یک قیاس مع الفارق است به این دلیل که بعضی از کشورهای اطراف، بورس کالا ندارند و برخی هم بر کالاهای خاص فعالیت می کنند و عمده فعالیت آنها بر روی ابزارهای مشتقه مالی است.

وی ادامه داد: به طور مثال، بورس کالای پاکستان عمدتا روی قرارداد آتی نفت فعالیت می کند در حالی که نه نفتی آنجا معامله می شود نه معاملات نفتی در آنجا متمرکز است.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به فعالیت های این بازار، افزود: بورس کالا دو تا ماهیت متفاوت دارد یک بخش فیزیکی معاملات و یک بخش مشتقه و ابزارهای مالی.

پناهیان در این خصوص توضیح داد: بخش فیزیکی بورس کالا قابل مقایسه با خیلی از کشورهای اطراف نیست البته به غیر از یکسری کشورهای حوزه CIS (جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع) که آنها نیز تقریبا بورس های کالایی مشابه بورس کالای ما دارند به همین خاطر اتحادیه الکترونیکی بین بورسی را که جزء کشورهای حوزه CIS است انتخاب کردیم که و براساس آن بتوانیم همزمان یکسری کالاها را در تابلوهای معاملاتی به صورت همزمان وارد کرده و معاملات شان را انجام دهیم.

یادآور می شود؛ سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک سازمان اقتصادی منطقه ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1341 نخستین بار این سازمان را پایه ریزی کردند.

این سازمان هم اکنون با 10 عضو، حدود 330 میلیون تن جمعیت و 8 میلیون و 620 هزار کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز