خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی؛

بیش از 11 میلیون تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۱۱ میلیون و ۲۸۱ هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶. ۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایلناو به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان افزود: در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۵ میلیون و ۹۷ هزار تن را مواد نفتی و ۶ میلیون و ۱۸۳ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

وی افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندرعباس با ۳ میلیون و ۱۰ هزار تن معادل ۲۶. ۷ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود و پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۳ میلیون و ۷۹۳ هزار تن معادل ۳۳. ۶ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، لطف آباد و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۵۱۵ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۳۲۴ هزار دستگاه معادل ۶۳ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی، خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، ایجاد تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته در بهره برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

کد خبر : ۲۵۸۷۰۷