خبرگزاری کار ایران

یک فعال بخش خصوصی؛

صادرات ۱۰ هزار تنی و واردات ۸ هزار تنی چینی

سالیانه بیش از ۵۰ هزار میزان تولید چینی در ایران است که از این میزان ۱۰ هزار تن آن صادر می‌شود و همچنین حدود ۷ تا ۸ هزار تن واردات چینی به کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی قصاعی، مدیر عامل کارخانه چینی زرین در یک نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: شرایط اقتصادی فعلی کشور به گونه‌ای است که ارزش پول ملی با آسیب جدی رو به رو شده و کشور در سال‌های گذشته با فراز و نشیب بسیاری در عرصه اقتصادی رو به رو بوده است باعث تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و موجب عقب‌گرد صنایع کشور شد.

 وی گفت: همانطور که کار‌شناسان هم پیش‌بینی کرده بودند اتفاقات سال‌های گذشته باعث شد تا در سال ۹۳ با رکود شدیدی رو به رو شویم و با مسائلی همچون کاهش قیمت نفت و بودجه انقباضی و ‌‌نهایتا سیاست‌های صرفه جویانه سال آتی نیز پیش‌بینی می‌شود که این رکود کماکان ادامه پیدا کند.

وی افزود: بازار جهانی یک بازار رقابتی است و طی ۲۰ سال گذشته در صنایع مختلف دنیا محصولات مختلفی تولید شده و پیشرفت‌های چشم‌گیری حاصل شده که ناشی از رقابت شدید است و شرکت‌ها برای حفظ بقا در این فضای رقابتی هر روز می‌بایست با تحیق و توسعه محصولشان را بهتر از دیروز کنند.

قصاعی ادامه داد: البته چاره دیگری نیز نداریم جز اینکه خود را با اقتصاد جهانی وفق دهیم بنابراین تولیدکنندگان ما هم باید برنامه‌های درازمدت دیگری داشته باشند با محصولات خوب جهانی یا حداقل کشوهایی نظیر ترکیه مالزی و کره جنوبی رقابت کنیم.

وی افزود: در این مسیر تولیدکنندگان ضمن نوآوری باید محصولات باکیفیتی را تولید کنند و تبلیغات و اطلاع‌رسانی درستی نیز داشته باشند و همچنین خریداران نیز با خرید محصولات داخلی از تجار و تولیدکننگان ایرانی حمایت کنند و به اشتغال جوانان کمک کنند.

وی تصریح کرد: تعداد تولیدکنندگان چینی در گذشته کمتر از ۱۰ واحد بود که هم اکنون به ۲۰۰ واحد افزایش یافته و همچنین تعداد واحدهای تولیدکننده ظروف شیشه‌ای نیز زیاد است و تنها سه واحد بزرگ از این تولیدات وجود دارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تمامی قوانین اقتصادی نیازمند بازنگری است گفت: بیش از صد سال است که قوانین اقتصادی ضد هدف عمل کرده و معکوس بوده و ما اگر بخواهیم جایگاه خود را بین کشورهای مانند ژاپن و کره و مالزی و ترکیه پیدا کنیم باید در قوانین موجودتغییراتی ایجاد کنیم.

وی افزود: در زمینه قوانین مالیاتی، بیمه‌های اجتماعی، قوانین گمرکی و بانکی نیازمند اصلاحاتی هستیم که البته در این مسیر برای صنف چینی‌آلات موفقیت‌هایی را به دست آورده‌ایم.

وی گفت: به دلیل محدودیت‌های ارزی و قانونی بیشتر واردات ظروف چینی طی ده سال گذشته از چین بوده و زادگاه این ظروف کشور چین است و به دلیل کارگر ارزان و تسهیلاتی که این کشور می‌دهد رتبه بر‌تر دنیا را در این صنعت به خود اختصاص داده است.

وی گفت: میزان تولید چینی در ایران سالیانه بیش از ۵۰ هزار تن است که از این میزان ۱۰ هزار تن آن صادر و حدود ۷ تا ۸ هزار تن واردات چینی به کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: به لحاظ تولیدات چینی ایران دومین رتبه در جهان را به خصوص اختصاص داده و سومین رتبه مربوط به آلمان با ۱۰ الی ۱۵ هزار تن تولید در سال است.

قصاعی گفت: مهم‌ترین مشکل در این حوزه تامین مواد اولیه و مرغوب است و همچنین در خصوص واردات ماشین‌آلات صنعتی و تکنولوژی روز با مشکلاتی رو به رو هستیم.

شایان ذکر است؛ در این مراسم از محصول جدید چینی زرین ایران به عنوان مرغوبترین چینی دنیا با نام fine diamond china رونمایی شد.

کد خبر : ۲۵۸۲۳۹