خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بورس در گفت‌وگو با ایلنا:

راه اندازی بورس ارز کاهش قیمت را در پی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۶۸۷

کارشناس بورس گفت: راه اندازی بورس ارز منجر به بالانس و شفاف شدن بودجه دولت می شود.

همایون دارابی، کارشناس بورس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص راه اندازی بازار بورس ارز ، گفت: تشکیل  بورس ارز اقدام خوب و مهمی است و برای حل مشکل بودجه دولت، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اختلافاتی  که درقیمت ارز دولتی و آزاد به وجود آمده و رانت قابل ملاحظه ای در آن وجود دارد، بسیاری معتقدند که رانت 1000تومانی نرخ ارز  دولتی و بازار آزاد باید از بین برود تا تخصیص بهینه به وجود آمده و نظارت بر خرید و فروش ارز بهتر انجام شود.

دارابی در خصوص میزان احتمال اجرایی شدن بورس ارز، اظهار داشت: تمام کشورها این کار را انجام می دهند و در تمام کشورهایی که اقتصاد پویایی دارند قابل انجام بود و انجام شد ، مشکل خاصی در رابطه با راه اندازی بورس ارز نیست؛  فقط باید یک اراده سیاسی دال بر ایجاد شفافیت در اقتصاد وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد بازار بورس ارز چقدر می تواند در قیمت ارز تاثیر گذار باشد؟، گفت:قطعا باعث کاهش قیمت ارزدر بازار آزاد  می شود.

این کارشناس بورس در خصوص پیامدهای این اقدام نیز، گفت: مهم ترین پیامد آن حذف رانت است به طور مثال اگر یک دلار 2هزار و ششصد وپنجاه تومانی دولت را دریافت کنید و با آن کالایی را وارد کنید ،حتی اگر در آن کالا سودی نبرید،  حدودا هر دلار حدود 800تومان سود خالص برای شما دارد.

 وی افزود: تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد و رانت بوجود آمده باعث شده که ما هم اکنون با مازاد  واردات ارز دولتی به خصوص کالا های اساسی  مواجه شویم.

 دارابی گفت: واردات کالا با ارز دولتی باعث شده که کالاهای ایرانی نتوانند با خارجی ها رقابت کرده که این مسئله باعث نابودی بسیاری از تولید کنندگان می شود.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان شکر به دلیل عوارض  بالا برای صادرات در عذاب هستند؛ مثلا تا چند وقت پیش صادرات فولاد با ارز دولتی انجام می شد به همین دلیل  باعث آسیب به صنایع داخلی می شود.

وی همچنین گفت: مشکل بعدی بالانس در بودجه دولت است، وقتی دولت قیمت واقعی ارز خود را بفروشد و نه قیمت غیر عادی دولتی، کمک می کند که بودجه دولت شفاف تر شود و به دولت اجازه می دهد که برنامه ی اقتصادی خودش را به ویژه برنامه تولید،صادرات و وارداتش را شفاف اعلام کند یعنی دولت موظف می شود که ماهانه این آمار را اعلام کند.

وی تصریح کرد: از طرفی منابع صندوق توسعه زمانی که قرار است پرداخت شود می تواند با قیمت واقعی انجام شود از طرف دیگر می بینیم که شرکت های ما از بورس ارز خرید وفروش قراردادهای عادی و اپشن هم می تواند تبیین شود که در واقع به تولید کنندگان و صادرکنندگان اجازه دهد که بازار با ثبات تری به وجود آید و انتقال از بازار سنتی نا کار آمد و پر رانت نا مشخص و غیر شفاف  به یک بازار شفاف مدرن وقابل اعتماد تبدیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز