خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسکن در گفت وگو با ایلنا:

بانک ها با پول مردم خانه می سازند اما به مردم نمی فروشند

جالب است که شرکت های سرمایه گذاری و اقماری بانک ها با پول و سپرده های مردم خانه سازی می کنند اما همین مردم هیچ سهمی در این پروژه های مسکونی بانک ها ندارند.

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه شرکت های اقماری و سرمایه گذاری بانک ها تخصصی در حوزه مسکن ندارند،‌ گفت:‌ ورود بانک ها به حوزه انبوه سازی تبعات زیادی دارد که مهم ترین آن از بین بردن و کوچک کردن بخش خصوصی فعال در این حوزه و از بین رفتن سرمایه مردم است.

 بیت الله ستاریان در گفت و گو  با ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا بانک ها در این شرایط وارد بازار رهن ثانویه نمی شوند،‌ اظهار کرد:‌‌ در حال حاضر تمام بازارها در رکود هستند و بانک ها ریسک حضور در این بازار را نمی پذیرند.

وی ادامه داد:‌بانک های کشومان  بنگاه  دار شده اند و شرکت های سرمایه گذاری تاسیس کرده اند و به صورت ضربدری به شرکت های اقماری خودشان تسهیلات ارائه می کنند.

ستاریان افزود: بنابراین منابعی باقی نمی ماند که به متقاضی  واقعی تسهیلاتی برای خرید مسکن ارائه کنند.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه با ورود بانک ها به انبوه سازی،‌ جایی برای بخش خصوصی نمانده است،‌ گفت:‌پیامدهای ورود بانک ها به حوزه های غیر تخصصی متوجه مردم هم شده  و جالب است که  شرکت های سرمایه گذاری و اقماری بانک ها با پول و سپرده های مردم خانه سازی می کنند اما همین مردم هیچ سهمی در این پروژه های مسکونی بانک ها ندارند.

وی ادامه داد:‌در حالی تمام منابع مالی بانک ها برای ساخت و ساز از محل سپرده های مردم تامین می شود،‌ خانه های ساخت شده متناسب با نیاز مردم نیست و این خانه به متقاضی واقعی فروخته نمی شود.  

ستاریان با بیان اینکه بانک ها چه تخصصی در انبوه سازی دارند که به راحتی به حوزه انبوه سازی وارد می شوند؟ گفت:‌ با ورود بانک های بنگاه دار به حوزه های اقتصادی هم پروژه ها گران تر انجام می شوند و سرمایه ملی از بین می رود و هم توان بخش خصوصی ضعیف تر می شود و متاسفانه بانک مرکزی هم شاهد این روند است اما کاری نمی کند.  

   

کد خبر : ۲۵۷۱۲۱