خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی ایلنا با یک عضو گروه خواستاران تحول؛

عبور از گردنه مشکلات اقتصادی فقط با بخش خصوصی واقعی ممکن است

تنها بخش خصوصی واقعی است که می‌تواند کشور را از گردنه مشکلات اقتصادی عبور دهد. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رویکردهای جدید اقتصادی و سیاسی طرح شده است.بخش خصوصی همواره به عنوان پیشانی مقاومت اقتصادی باید نقش خود را ایفا کرده و آن را به ظهور و حضور برساند.

۱۸ اسفند ماه، انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود تا در قالب این رویداد مهم، نمایندگان بخش خصوصی به پارلمان این حوزه راه یابند این رخداد با توجه به تاکیدهای حکومتی بر جایگاه بخش خصوصی در آینده اقتصاد ایران، بیش از پیش اهمیت یافته و رقابت گرمی میان فعالان حوزه برقرار شده است.

دسته بندی و طیف‌های جدید ایجاد شده در این حوزه هم از همین اهمیت نشات گرفته و به داغی انتخابات سال جاری افزوده است. مریم سلطانی عضو هیات رئیسه شوراهای مشترک ایران و کویت – ایران و گرجستان یکی از همین نمایندگان بخش خصوصی و از اعضای گروه «خواستاران تحول» است. او که خود را برای شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی آماده می‌کند. دیدگاه‌های منتقدانه‌ای به وضع موجود دارد. او نقش اعضای با تجربه و نیروی‌های جوان و تازه نفس را در کنار هم به عنوان دو بال پرواز در این حوزه ارزیابی می‌کند که به باور او، در کنار هم می‌تواند شبکه قدرتمندی از تجار و بازرگانان را بسازد.

در ادامه گفت‌وگوی ایلنا با این عضو گروه خواستاران تحول را می ‌خوانید:

ایلنا: زمان نام نویسی نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی به پایان رسید. با توجه به تعداد ثبت نامی‌ها، نقش زنان در اتاق بازرگانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلطانی: از میان ۴۰۰ نفر هیات نمایندگان سراسر ایران، تنها ۹ زن در این جمع حضور دارند و این سهم در اتاق بازرگانی تهران تنها سه نفر است. این در حالی است که زنان در هجمه‌های تاریخی کشور همواره یکی از ارکان سازنده بوده‌اند. این نقش در جبهه‌های جنگ و دفاع مقدس و در جنگ اقتصادی کنونی هم بالا بوده است. بدون شک فداکاری بسیاری از بانوان این مرزوبوم در تمام این عرصه‌ها دیده می‌شود. باید پذیرفت که هم اکنون اکثریت ظرفیت دانشگاه‌ها را دختران و زنان تشکیل می‌دهند. متخصصان و کار‌شناسان زیادی میان این قشر برخواسته و حضور بانوان ایران زمین سال هاست که در بخش خصوصی نمود یافته است. نقش پررنگ این قشر جامعه در عرصه تولید، صنعت، خدمات و بازرگانی قابل تامل است و از این رو باید اهمیت بیشتری به این بخش داد.

ایلنا: اتاق بازرگانی چگونه می‌تواند در بالفعل شدن این ظرفیت‌ها کمک کند؟

سلطانی: یکی از عرصه‌ها، حضور بانوان متخصص، متبحر و کارآفرین دراتاق‌های بازرگانی و اتاق ایران است که متاسفانه در دوره‌های گذشته این حضور وابسته به تعداد کمی از زنان شد. به دلایلی هیچ اقدام مثبتی برای توانمند سازی و هدایت خیل زنان و دختران فارغ التحصیل به سمت کسب و کار، کارآفرینی و اشتغال انجام نشده و همین موضوع خساراتی را به کشور تحمیل کرده است. باید برای روزگار جدید اتاق‌های بازرگانی، افرادی با فکر نو، انگیزه بالا، ارده‌های قوی، نیت تحول خواهانه، فارغ از مباحث جناحی، تمامیت خواهی وارد شوند که بدون منفعت طلبی شخصی به این عرصه آمده باشند. حضور پررنگ زنان توانمند و کارآفرین واقعی، سهم بسزایی در رشد اقتصادی و احیای جایگاه ما در دنیا خواهد داشت.

ایلنا: شما به جنگ اقتصادی که در حال حاضر در جریان است، اشاره کردید. راهکار اتاق بازرگانی برای عبور از این مشکلات چیست؟

سلطانی: به اعتقاد من تنها بخش خصوصی واقعی است که می‌تواند کشور را از گردنه مشکلات اقتصادی عبور دهد. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رویکردهای جدید اقتصادی و سیاسی طرح شده است. از سویی با عنایت به ابلاغ و فرمان رهبر فرزانه انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، باید بدون در نظر گرفتن باید‌ها و نبایدهای دولت و قوانین دست و پاگیر و عدم همراهی بدنه عظیم دولتی، این عبور محقق شود. در واقع بخش خصوصی راهکار نجات بخش اقتصادی برای کشور عزیزمان است. بخش خصوصی همواره به عنوان پیشانی مقاومت اقتصادی باید نقش خود را ایفا کرده و آن را به ظهور و حضور برساند.

ایلنا: به نظر شما مهم‌ترین اقداماتی که پس از انتخابات اتاق بازرگانی باید انجام شود چیست؟

سلطانی: تلاش من برای حضور در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی به واقع ایجاد همگرایی، ایجاد بستر مناسب برای بخش خصوصی توانمند، حمایت و هدایت منابع بخش خصوصی به سمت صادرات و ایجاد فضایی با نشاط و فعالانه برای حضور زنان کارآفرین است. همچنین ایجاد آشتی اصولی بین اتاق‌های بازرگانی با بخش خصوصی که به هر دلیلی منفعل و منفک شده‌اند، ایجاد شبکه قوی‌ای از تجار و بازرگانان و به کارگیری تمام منابع داخلی برای توسعه تجاری کشور در جهان از دیگر برنامه‌های من است. چرا که معتقدم تقویت و بالا بردن قدرت چانه زنی اتاق برای احقاق حقوق بخش‌های خصوصی کشور، تسهیل کسب و کار و مقررات زدایی و اصرار به اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار و در ‌‌نهایت رونق اشتغال و کسب و کار است از این رو در این مسیر باید فرآیند اصلاحات اساسی صورت گیرد و با دور ریختن حاشیه سازی و سیاسی کاری‌ها، منفعت طلبی‌ها و غرض ورزی‌های جناحی، افتراق و انشقاق‌های حاصل از آن را زدود. باید اتاق بازرگانی را به عنوان یک تشکل منسجم و واحد که بر اساس دیدگاه‌ها و نظرات تمامی اعضای آن دست به فعالیت می‌زند، دید. امیدوارم دوستان و همراهان با دیدگاه مثبتی که به آینده کشور دارند و با توجه به جوان گرایی و حضور نیروهای تازه نفس و توانمند و استفاده از اساتید گذشته و پیران راه در اتاق‌های بازرگانی، مساعدت کنند تا به یاری خداوند متعال برگ جدیدی از تحول و اصلاحات رقم خورده و بخش خصوصی و پارلمان آن گامی به سوی پیشرفت این مرزوبوم بردارد.

کد خبر : ۲۵۶۹۴۱