خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

سهمیه سوخت یارانه‌ای رانندگان به زودی مشخص می شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۶۸۷

برای ارائه سوخت یارانه‌ای به ناوگان حمل و نقل عمومی سقف اولیه‌ای در نظر گرفته می شود اما بر اساس میزان پیمایش محدودیتی در شارژ کارت‌ها وجود ندارد.

ایلنا- معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست صبح امروز خود با بیان اینکه ارائه سوخت یارانه‌ای (گازوئیل) به حمل و نقل عمومی مسافری و باری از اردیبهشت ماه سال آینده بر اساس میزان پیمایش انجام می‌شود گفت: در مصوبه اخیر هیات وزیران از سال آینده  سوخت گازوئیل حمل و نقل عمومی بر اساس میزان پیمایش که مستندات  بارنامه و صورت وضعیت و میزان تردد را نشان می‌دهد به رانندگان ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام آدم‌نژاد ، با تاکید بر اینکه با استفاده از دوربین‌های ثبت تخلف سرعت  هر کیلومتر در ساعت از سرعت غیرمجاز رانندگان در سطح جاده‌های کشور کاسته شده است گفت: در حال حاضر 400 دستگاه ثبت تخلف سرعت توسط سازمان راهداری  و پلیس راه کشور در سطح جاده‌های کشور نصب شده است که با استفاده از اطلاعات این دوربین‌ها توانسته‌ایم از میزان سرعت غیرمجاز رانندگان بکاهیم.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌های سازمان تا سه سال آینده تمام 34 هزار کیلومتر راه شریانی کشورمان  به دوربین‌های ثبت تخلف سرعت مجهز خواهد شد. همچنین تا هفته گذشته دو میلیون برگ جریمه برای خودروهایی که سرعت غیرمجاز داشتند و توسط دوربین‌های ثبت تخلف سرعت ضبط شده اند به درب منزل رانندگان متخلف ارسال شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به نصب دستگاه‌های WIM و مزایای این سیستم گفت: در سال 92 ، 16 دستگاه WIM در سطح جاده‌های کشور نصب شدند که تا امسال 18 دستگاه دیگر در سطح جاده‌های کشور نصب می‌شوند همچنین تا سال آینده  35 دسگاه WIM دیگر در سطح جاده های کشور نصب می‌شوند.

وی با اشاره به هزینه‌های نصب سیستم هایتک گفت: 750 میلیون تومان هزینه نصب دستگاه WIM یا توزین در حال حرکت است که با استفاده از این سیستم می‌توان برای رانندگان متخلف که سرعت غیرمجاز و بار بیش از حد مجاز حمل می‌کنند، جریمه صادر کرد.

آدم نژاد ادامه داد:روزانه 90 هزار تردد حمل بار انجام می‌شود که با استفاده از سیستم WIM می‌توان وزن غیرمجاز کامیون‌ها را شناسایی کرد و در صورتی که بیش از حد مجاز بار داشته باشند به پاسگاه‌های مسیر هدایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه میزان تردد ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق سیستم WIM پایش می‌شود گفت: با توجه به اینکه بارنامه بر خط به صورت صددرصدی در حال اجراست تمام اطلاعات ناوگان حمل و نقل عمومی با استفاده از دستگاه‌های WIM و بارنامه بر خط در حال حرکت قابل مشاهده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به بخش‌نامه دیگری از مصوبه اخیر هیات وزیران گفت: با توجه به اینکه تا شهریور سال 95 تمام ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله باری و مسافری به سیستم‌های هوشمندی مانند GPS باید مجهز شوند تمام جزییات اطلاعات تردد ناوگان به وزارت نفت ارسال می‌شود و وزارت نفت هم بر اساس این اطلاعات میزان سهمیه سوخت یارانه‌ای  رانندگان را مشخص می‌کند.

آدم‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر میزان ارائه سوخت به رانندگان حمل و نقل عمومی عادلانه نیست گفت: در حال حاضر هم رانندگانی که پیمایش ندارند و هم رانندگانی که میزان ترددشان در ماه بسیار زیاد است از سقف یکسان سوخت یارانه‌ای برخوردار هستند اما  با اجرای این مصوبه هیات وزیران سال آینده رانندگان بر اساس میزان پیمایش خود  گازوئیل یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به بند دیگری از این مصوبه هیات وزیران اظهار کرد: با اجرای ارائه سوخت یارانه‌ای  بر اساس میزان پیمایش ناوگان،  میزان تردد بر اساس سیستم CRM، بارنامه و صورت وضعیت رانندگان  ارزیابی می‌شود و به همان اندازه‌ای که در این مستندات ثبت شده  به راننده سوخت می‌دهیم.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی قبلی میزان مصرف سوخت مشخص می‌شود گفت: در تلاشیم میزان مصرف کل  از میزان مصرف سوخت فعلی بیشتر نشود و کمیته‌ای را برای این موضوع در نظر گرفته ایم.

آدم نژاد با بیان اینکه اطلاعات پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی از اردیبهشت 94 در اختیار  وزارت نفت قرار می‌گیرد ادامه داد: وزارت نفت  به صورت ماهانه اطلاعات را از ورات راه دریافت و میزان ارائه سوخت یارانه‌ای را اعمال می‌کند. البته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این آمادگی را دارد که اگر وزارت نفت انعطاف پذیری داشت اطلاعات و جزییات میزان تردد را  هر دو روز یک بار  در اختیارش قرار دهد.

عوارض و مالیات انگیزه برای صدور بارنامه صوری را از بین می‌برد

آدم‌نژاد با تاکید بر اینکه به رانندگانی که از یک بارنامه یا صورت وضعیت در یک مسیر چند بار استفاده می‌کنند یا برای مسیری اصلا استفاده نکنند سوخت یارانه‌ای نمی‌دهیم گفت: بر اساس سیستم WIM تمام جزییات عملکرد رانندگان مشخص و قابل ارزیابی است و با همین سیستم‌ها می‌توان با رانندگان متخلف برخورد کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پیامکی برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر گفت: برای اینکه از اطلاعات بارنامه‌ها و صورت وضعیت ها اطمینان پیدا کنیم از اسفند ماه  امسال سامانه پیامکی راه‌اندازی می‌شود که از این طریق مقصد، مبدا ، وزن بار و  نوع و جنس بار رانندگان برای آنها در ابتدای حرکت ارسال می‌شود که در صورت بروز خطا در این اطلاعات رانندگان می‌توانند اطلاعات را اصلاح کنند.

آدم نژاد در پاسخ به این سوال که احتمال صدور بارنامه صوری برای دریافت سوخت یارانه‌ای بیشتر  افزایش می‌یابد گفت: سازمان به این جوانب هم توجه داشته و برای از بین بردن انگیزه برای صدور بارنامه‌ها و صورت وضعیت های صوری راهکارهایی را اتخاذ کرده است.

وی با اشاره به این راهکارها ادامه داد: سیستم پرداخت عوارض به دولت و همچنین میزان مالیات شرکت‌ها بر اساس تعداد صدور بارنامه معین می‌شود که در صورت افزایش بارنامه‌ها هزینه‌های شرکت هم افزایش می یابد بنابراین انگیزه برای صدور بارنامه‌های صوری هم از بین می‌رود.

شارژ کارت اعتباری سوخت بر اساس مسیر و سلامت ناوگان

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه برای ارائه سوخت یارانه‌ای به ناوگان حمل و نقل عمومی سقف اولیه‌ای در نظر گرفته می شود اما بر اساس میزان پیمایش محدودیتی در شارژ کارت‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: قطعا از عوامل موثر در تعیین میزان شارژ کارت‌ها سلامت و شرایط مسیر تردد خواهد بود. به این صورت که برای مثال اگر میزان مصرف سوخت خودرویی 40 لیتر گازوئیل باشدباشد اما خودرو به دلیل مشکلات و نقص فنی 50 لیتر گازوئیل بسوزاند سازمان و دولت  موظف به ارائه این میزان مصرف سوخت مازاد نیست بنابراین رانندگان باید نسبت به اخذ معاینه فنی و سلامت خودروی خود اقدام کنند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به عوامل تاثیرگذار در میزان مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای مختلف گفت:  در مسیرهایی مانند بندرعباس، اغلب ترددها به صورت یک سر بار خالی است  و در کل 33 درصد ترددها هم به همین صورت انجام می‌شود و یا اینکه بونکر های سیمان ونفتکش‌ها هم یک سر بار خالی تردد می‌کنند که برای این ناوگان هم سهمیه‌ای جداگانه در نظر خواهیم گرفت همچنین شیب جاده‌ها و شرایط جوی هم در میزان تردد ون پیمایش تاثیرگذار هستند  که تمام این ضریب‌ها را در ارائه سوخت یارانه‌ای محاسبه می‌کنیم.

همه جاده های شریانی کشور با هزار و 140 دوربین تردد شمار نظارت می‌شوند

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه هیچ جاده شریانی در شبکه راهی کشورمان وجود ندارد که آمار لحظه‌ای تردد را در ‌آن نداشته باشیم گفت: در حال حاضر هزار و 140 ترددشمار  در جاده‌های شریانی کشورمان نصب شده اند و تمام جاده‌های شریانی با این تعداد دوربین نظارت و کنترل می‌شوند.

آدم نژاد با بیان اینکه در حال حاضر در 608 دستگاه دوربین نظارتی تصویری در شبکه راهی کشورمان  فعال هستند گفت:  از اطلاعات دوربین‌های نظارتی تنها وزارت راه و پلیس راه استفاده نمی‌کنند بلکه وزارت راته تمام این اطلاعات را در اختیار ارگان های مختلف و مربوطه قرار داده است.

وی همچنین درباره تعداد دستگاه های WIM گفت: عمر مفید دستگاه‌های WIM چیزی حدود 5 تا 6 سال است که در سال آینده  تعداد این دستگاه‌ها در شبکه جاده‌ای کشور به 60 عدد می‌رسد.

آدم نژاد همچنین با اشاره به یکی دیگر از خصوصیات دستگاه WIM گفت:با توجه به اینکه در شهریور 95 تمام ناوگان جاده‌ای عمومی کشورمان به سیستم‌های هوشمند مجهز می‌شوند با نصب دستگاه‌های WIM تخلفات رانندگان  به صورت برخط و در لحظه ثبت و برگ جریمه در همان لحظه برای رانندگان صادر می‌شود.

افتتاح 200 مجتمع بین راهی در سال آینده

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در طول 11 سال گذشته 550 مجتمع بین راهی در طول جاده های کشور به بهره‌برداری رسدیه اند گفت: در سال آینده 200 مجتمع بین راهی به افتتاح می‌رسد.

وی با اشاره به بروکراسی شدید برای راه اندازی و عدم توجیه اقتصادی برخی مجتمع‌های بین راهی گفت: برای اخذ مجوز احداث یک مجتمع بین‌راهی  باید از 17 ارگان  مجوز دریافت شود این در حالی است که برخی از مجتمع‌های بین راهی به دلیل تردد بسیار کم توجیه اقتصادی ندارند.

آدم نژاد ادامه داد: فقط برای گرفتن مجوز ساخت مجتمع بین راهی 7 ماه زمان لازم است گفت:  به دنبال این هستیم که دوره اخذ مجوزها را کاهش دهیم.

افتتاح مرکز الکترونیک 141

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افتتاح مرکز الترونیکی شبکه اصلی 141 در هفته آینده خبر داد و گفت:  از هفته آینده تمام راه‌های شریانی کشورمان از طریق این مرکز کنترل و نظارت می‌شود.

اغلب تصادفات جاده‌ای در حومه شهر رخ می‌دهد

آدم‌نژاد با اشاره به نتایج اولین همایش ITS در کشور گفت: در این همایش هزار و 200 نفر شرکت کردند و 433 مقاله وصول شد که از این تعداد 250 مقاله در قالب سخنرانی  و پوستر الکترونیکی ارائه شدند.

وی ادامه داد: یکی از خروجی‌های مهم برگزاری این همایش و نمایشگاه این بود که دریافتیم بحث‌های سخت‌افزاری ITS بومی سازی شده و در بسیاری از موارد نیازی به خرید از خارج نداریم که این می‌تواند در بحث اشتغال هم بسیار موثر باشد. برخی از این دستگاه‌های بومی‌ساز که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بودند مجهز به آخرین ویژگی‌ها و فناوری‌های روز در بحث ترافیک و کنترل حمل و نقل عمومی بوده اند.

وی با بیان اینکه برگزاری این نمایش توانست ارتباط بسیار خوبی بین تولیدکنندگان و کاربران برقرار کند گفت: با توجه به توان داخل که در اولین نمایشگاهITS  به نمایش گذاشته بود می توانیم برخی از سیستم ها و دستگاه های داخلی مانند کنترل و توزین در حین حرکت و شناسایی بار غیرمجاز حمل را از طریق تولید داخل انجام دهیم.

آدم نژاد همچنین با اشاره به اینکه تقسیم‌بندی های درون شهری و برون شهری باید یکپارچه شود گفت: با استفاده از سیستم‌های هوشمند ITS به نتایج بسیار مهمی  از جمله اینکه اغلب تصادفات در حومه شهری اتفاق می افتند رسیده‌ایم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز