خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا:

برنامه توسعه محصول سایپا در صنعت خودرو ایران بی سابقه است

کد خبر : ۱۸۸۹۳۶

ایلنا: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از بهبود شرایط و قیمت سهام سایپا در دو سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به روند رو به رشد کنونی یقیناً در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت سهام سایپا خواهیم بود.

به گزارش ایلنا مهندس مدنی در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده شرکت سایپا با اشاره به شرایط سال گذشته صنعت خودرو اظهار کرد: علیرغم مشکلات کمرشکن صنعت خودرو و موانعی که باعثتوقف فروش در بازار شد، با کمک و حمایت همکاران گروه و شرکت های زنجیره تامین توانستیم روند تولید را حفظ کرده و به سطح کنونی برسانیم.
وی افزود: سه ماهه نخست سال گذشته به دلیل مشکلات قیمت گذاری و سوء مدیریت های داخلی برای صنعت خودرو بسیار بحرانی سپری شد اما در ادامه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بهبود فضای عمومی کشور توانستیم تا حدود زیادی از بحران خارج شویم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۲ هزار دستگاه خودرو در سایپا تولید می شود که با توجه به بهبود شرایط و روند رو به رشد تولید پیش بینی می کنیم تا پایان سال بتوانیم این عدد را به بیش از ۲ هزار و سیصد دستگاه برسانیم.
مهندس مدنی در ادامه در خصوص قیمت گذاری خودروهای داخلی و مشکلات ناشی از آن تاکید کرد: همواره تلاش کرده ایم مشکلات موجود در این بخش را از طریق تعامل با نهادها و سازمان های ذیربط حل و فصل کنیم.
وی گفت: آمارها نشان می دهد از سال ۸۰ تا ۹۳ میانگین افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درصد افزایش یافته اما در همین زمان قیمت خودرو کمتر از ۲/۲ برابر افزایش یافته که اگر این رقم را به صورت شاخص موثر محاسبه کنیم قیمت خودروهای سایپا در حدود ۸/۱ برابر شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد صنعت خودروسازی در ایران از بهره وری بسیار بالایی برخوردار است و اگر در زمینه توسعه محصول و تنوع خودروهای تولیدی در ایران در سال های گذشته مشکلات وجود داشته، به علت تحریم ها بوده است.
مدنی افزود: خطوط تولید زیادی در کشور در حال حاضر علیرغم برخورداری از قابلیت و ظرفیت های فراوان تعطیل هستند، بسیاری از خودروها که در گذشته تولید می شده در حال حاضر به دلیل تحریم ها تولیدشان متوقف شده است؛ در این میان خودروسازان کار خود را انجام داده اند اما شرایط سیاسی اجازه نداده فعالیت های آنان به ثمر بنشیند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص برنامه های گروه سایپا برای سال جاری گفت: امسال قصد داریم تولید خودرو را نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش دهیم ضمن این که از ابتدای سال تاکنون میزان تولید خودرو در سایپا ۲۸ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل سایپا افزود: با روند رو به رشد خودروسازی حدود ۲۰ هزار نفر از کارکنان شرکت های قطعه ساز که سال گذشته به دلیل تعطیلی کارخانه ها شغل خود را از دست داده بودند بر سر کار بازگشته اند و امیدواریم با تلاش مجدانه برای افزایش تولید خودرو در کشور تعداد افراد برگشت به کار در این حوزه تا پایان سال به یکصد هزار نفر برسد.
مهندس مدنی در خصوص برنامه های توسعه محصول در گروه سایپا نیز اظهار کرد: به جرات می توان گفت برنامه ایجاد تنوع در محصولات سایپا در تاریخ صنعت خودرو ایران بی سابقه است.
وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی سایپا خودروهای طراحی شده در داخل تشکیل دهند و مابقی نیز برندهای معروف دنیا است که قرار است در سایپا تولید و عرضه شوند.
وی در خصوص همکاری سایپا با خودروسازان چینی گفت: همکاران سایپا در این حوزه، خودروسازان رده نخست چین هستند که همکاری های گسترده ای با شرکت های معتبر جهانی دارند و از امکانات و دانش این شرکت ها الگوبرداری کرده اند؛ ضمن این که حجم تولیدات خودروهای چینی بسیار محدود و حداکثر ۵ درصد از کل تولیدات خواهد بود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: تولید انبوه تیبا۲ و سایپا ۱۵۱ نیز در حال حاضر صورت می گیرد و همکاری با شرکت کیاموتورز برای تولید خودرو سراتو نیز از سر گرفته شده است.
مهندس مدنی خاطرنشان کرد: قرارداد طراحی پلت فرم خودرو با شرکت معتبر TJI، آماده سازی خط تولید خودرو ساندرو(B۹۰) و یک خودرو از شرکت برلیانس در پارس خودرو، تولید خودرو آریو(S۳۰۰) در بن رو به همراه آماده سازی جهت سرمایه گذاری شرکت چانگان در سایپاکاشان و تولید دو خودرو eado و cs۳۵ از دیگر اقداماتی است که تاکنون انجام شده و در مراحل نهایی قرار دارد.
وی در خصوص سرمایه گذاری شرکت های خارجی در صنعت خودرو ایران نیز تاکید کرد: از هرگونه سرمایه گذاری خارجی استقبال می کنیم و آمادگی داریم مسیر این امر را برای هر شرکت خارجی هموار کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: تولید ساینا(۲۳۲)، تولید وانت پادرا در زامیاد و از سرگیری همکاری سایپادیزل با ولوو از دیگر برنامه هایی است که در سال جاری صورت می گیرد.
مهندس مدنی تصریح کرد: در حوزه فعالیت های صادراتی به دنبال این هستیم که حضور خود در سوریه را از سر بگیریم، ضمن این که سال گذشته بیش از ۱۲ هزار دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر کردیم که ۷۵ درصد صادرات خودرو ایران را تشکیل می دهد.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه منابع انسانی افزود: تلاش کردیم به صورت منطقی و دقیق تعداد کارکنان خود را از طریق اجرای طرح های بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، بازخریدهای داوطلبانه و روش های دیگر کاهش دهیم که توانستیم تعداد کل کارکنان گروه را به عدد معقول نزدیک کنیم.
وی گفت: استقرار ارزش های سازمانی جهت افزایش بهره وری یکی از روش هایی است که برای تحقق آن در سطح گروه تلاش زیادی صورت گرفته است.
مهندس مدنی تاکید کرد: بیشترین دغدغه ما در حوزه مالی و اقتصادی بوده و در این حوزه توانستیم ۱۲ شرکت را منحل، ادغام و یا مسکوت کنیم؛ ضمن این که تلاش می کنیم با توجه به بالا رفتن بهره تسهیلات بانکی، سطح تسهیلات را در وضعیت فعلی نگه داریم.
وی افزود: قیمت هر سهم شرکت، پیش از مجمع سال گذشته ۱۶۴۲ ریال بوده و قبل از مجمع کنونی به مبلغ ۲۳۵۲ ریال رسیده و طی یک سال یعنی در فاصله دو مجمع با ۷۱۰ ریال افزایش معادل ۴۳ درصد رشد داشته است.
مهندس مدنی در ادامه تصریح کرد: شاخص کل بورس در این مدت از ۶۰۰۵۲ واحد به ۷۳۷۴۹ واحد رسیده و معادل ۲۳ درصد رشد داشته است؛ ضمن این که از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت هر سهم از مبلغ ۱۷۶۹ریال به ۲۳۵۲ ریال رسیده و با ۵۸۳ ریال افزایش معادل ۳۳ درصد رشد داشته است، در حالی که شاخص کل در این فاصله از رقم ۷۹۰۱۵ به ۷۳۷۴۹ رسیده و معادل ۷ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خاتمه در خصوص برنامه های پیش رو گفت: فروش اموال مازاد و راکد و فروش سهام شرکت های غیرسودده از جمله برنامه هایی است که به عنوان اولویت های حوزه اقتصادی و مالی در دستور کار قرار دارند و به نظر می رسد در صورت حفظ وضعیت کنونی و شرایط نسبتاً مساعد تولید، سال های آینده جهش مناسبی در قیمت سهم سایپا و سودآوری شرکت صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز