خبرگزاری کار ایران

در بخش صنایع معدنی ایجاد شد؛

عرصه‌ای نوین برای ارتقای تکنولوژی و انتقال دانش در تام

کد خبر : ۱۶۰۲۳۴

پروژه «نوسازی و به‌سازی ایستگاه گاززدایی تحت خلاء(Vacuum Degassing) از طرف شرکت ذوب آهن اصفهان به تام ابلاغ شد.

سیستم‌های گاز زدایی تحت خلاء در فرآیند فولادسازی، یکی از مکانیزم‌های متداول در جهان جهت تولید فولاد باکیفیت است که در آن پاتیل حاوی فولاد مذاب درون یک محفظه قرار گرفته و از طریق دمش گاز خنثی از منافذ کف پاتیل و ایجاد همزمان خلاء‌ نسبی در محفظه، میزان ناخالصی‌ها همچنین گازهای انحلال یافته در فولاد مذاب کاهش می‌یابد. این فرآیند امکان تولید محصولات جدید و مرغوب‌تر و با ارزش افزوده بالاتر را برای تولید کننده فراهم می‌کند.

شرکت ذوب آهن اصفهان به منظور تکمیل زنجیره ارزش خود، تولید فولادهایی با ارزش افزوده بالاتر و تنوع بخشیدن به محصولاتش، در سال ۱۳۸۲ طرح ایجاد یک واحد گاز زدایی تحت خلاء را در دستور کار خود قرار داد ولی به دلیل وجود برخی مشکلات و علی‌رغم هزینه‌های زیاد، به بهره‌برداری نرسید تا این که در تابستان سال جاری مناقصه‌ای جهت نوسازی و به‌سازی این ایستگاه توسط شرکت مذکور برگزار و از شرکت تام به همراه شرکت INTECO اتریش به دلیل تجربه و دانش فنی بالا در این حوزه، به صورت ویژه از سوی ذوب آهن اصفهان برای تهیه پیشنهاد دعوت شد. برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه شامل انجام مهندسی منسجمی بین تام و INTECO جهت بررسی طرح موجود، شناسایی بخش‌های قابل استفاده این طرح و استفاده از این بخش‌ها برای ساخت و راه‌اندازی ایستگاه جدید گاز زدایی در خلاء خواهد بود.

مدت زمان اجرای طرح ۱۸ ماه است. این پروژه از این جهت برای تام حائز اهمیت است که تامین تجهیزات VD گام جدیدی است در راستای ارایه محصولات با تکنولوژی بالاتر در جهت تولید محصولات ثانویه فولادی با ارزش افزوده بیشتر. از سوی دیگر با توجه به راهبردهای مطرح شده در سند چشم انداز توسعه کشور، بیشترین تاکید بر اجرایی شدن طرح‌های بالادستی برای مدیریت زنجیره تامین فولاد بوده و مطابق با این برنامه در اولویتهای سرمایهگذاری در زنجیره ارزش فولاد، توسعه واحدهای فولادسازی جهت تولید انواع ریل راه‌آهن تنها اولویت " الف " سرمایهگذاری بیان شده است. هدف اصلی تلاش شرکت ذوب‌آهن اصفهان جهت بهره‌برداری از فرآیند گاززدایی نیز تولید محصولات فولادی مورد استفاده در تولید ریل‌های راه‌آهن عنوان شده که امید است با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه در آینده‌ای نزدیک، افتخار دیگری برای صنعت فولاد ایران و شرکت تام رقم بخورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز